Přejít k hlavnímu obsahu
Cleo -

Ortega custom made: recenze nové řady strun na ukulele za pár kaček

Může to fungovat? Známá značka Ortega má na svém kontě 40 nových setů strun pro klasické kytary, ukulele, kytarové ukulele, banja, mandolíny a spoustu dalších. Ač dlouze hraji na nástroje značky Ortega, samotným strunám jsem zatím nevěnovala příliš pozornosti, ale s novou řadou přišel čas se jim podívat na zoubek. Pro dnešní recenzi jsem vybrala několik typů nylonových strun pro koncertní ukulele.

Ortega custom made strings Autentic black nylon

Velmi mile mně překvapily. Jsou to momentálně jedny z nejlevnějších strun na trhu a dle ceny jsem neměla vysoké očekávání. Sama Ortega uvádí, že jsou vhodné pro začátečníky i zkušenější hráče a přesně tento pocit ze strun vyplynul.

Struny jsou zvukově lehce tupé, ale přesto si zachovávají jakousi zvonivost. Při hraní působí v ruce velmi přirozeně a velmi dobře obstály i při vybrnkávání a legátech. Rozhodně se netváří na struny za pár kaček a už z tohoto důvodu věřím, že stojí za zkoušku.

Ortega custom made strings Select custom

Struny, které nenadchnou, ale ani nezklamou. Zvukově i pocitem bych je přirovnala k malému bráškovi populárních Aquila new nylgut, které všichni pravděpodobně známe ze svých prvních ukulelí. Ovšem v tomto případě jsem měla větší pocit uzavřenosti zvuku a jakousi větší „plastovost“. Pokud zvažujete koupi ekonomických strun pro příležitostné doprovodné hraní u táboráku, svou práci odvedou. Na vybrnkávání a serióznější hraní už tak vhodné nejsou. Ale za ty peníze svou práci odvedou obstojně a věřím, že své příznivce tedy najdou.

Ortega custom made strings Pro clear nylon

Ze začátku mě velmi nadchly především díky materiálu. Průsvitný nylon není tak pružný jako například klasický bílý, a již při natahování strun to hráč ocení. Nasazení strun trvá jen chvilinku, protože není nutné potýkat se s neustálým protahováním strun, i z tohoto důvodu se poměrně rychle intonačně usadí. Díky těmto vlastnostem myslím, že můžou být vhodné i pro muzikanty cestovatele. Předpokládám, že budou reagovat lépe na změny teplot a vlhkostní podmínky. Ovšem je to stále jen nylon, takže i při chvále je potřeba stát nohama na zemi a nečekat nějaký zázrak.

Mimo příjemnou manipulaci musím zmínit další plus a tím je zvuk. Tón je kulatý, celistvý a příjemný na poslech a disponuje i dlouhým dozvukem. Působí na mě velmi tradičním dojmem. Nicméně jsem dospěla k rozhodnutí vyzkoušet struny na druhém, méně znělém nástroji. K mému překvapení struny zareagovaly úplně jinak a jako by ještě zvýraznily fakt, že je nástroj slabší. Stále zní příjemně, ale v porovnání s jinými typy strun tlumeně. Proto bych je doporučila spíše pro znělejší, zvonivější nástroje, jejichž zvuk dokážou podpořit a zakulatit. Slabšímu nástroji struny nijak nepomohou.

Ortega custom nylon strings

Na trhu jsou již dlouhou dobu a vybrala jsem je především pro srovnání. Zvukově jsou jakýmsi balancem mezi značkou Ortega a Aquila, pravděpodobně i z důvodu, že právě Aquila tyto struny vyrábí. Zpracování i pocit z nich je velmi podobný. Rozhodně jsou zvukově bohatší a průraznější než všechny předchozí varianty, dozvuk je taky velmi solidní a ze strun z bílého nylonu jsou rozhodně skvělou volbou. V porovnání například s Aquila red series, nejsou tak zvonivé a silné, ovšem to může být u některých nástrojů výhodou.

Pokud jste ještě struny značky Ortega nezkusili, rozhodně doporučuji. Zároveň právě značka Ortega je v tomto případě důkazem, že i za relativně malé peníze dokážete v dnešní době sehnat opravdu solidní struny, tak hurá na to!

Tagy ortega ukulele struny nylonové struny Ortega Custom Made Authentic

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Cleo