Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Lampové zesilovače PRS HX: Hendrixův autentický sound?

Po úspěchu kytarových aparátů řady HXDA se společnost Paul Reed Smith rozhodla uvést na trh novou sérii zesilovačů, jejímž cílem je reinkarnovat jeden z nejklasičtější zvuků kytary v historii rocku. Celolampové hlavy PRS HX 50 a HX 100 byly navrženy tak, aby poskytovaly charakter a veškeré nuance upraveného Marshallu Super Lead, jenž Jimi Hendrix použil na legendárním koncertu odehraném v rámci festivalu Woodstock v roce 1969. Do dané série zahrnula marylandská značka také dva stylové boxy HX 2x12 a HX 4x12.

Díky Paulu Allenovi z Muzea popkultury v Seattlu a Hendrixově sestře Janie dostali designér zesilovačů značky PRS Doug Sewell a šéf firmy Paul Reed Smith jedinečnou příležitost tento ojedinělý a velmi cenný kus prostudovat a odhalit tajemství jeho ikonického tónu, dodnes fungujícího pro mnohé hráče jako etalon kytarového soundu.

Stowattový Marshall byl koncem 60. let na Hendrixovu žádost modifikován Davem Weyerem ze společnosti West Coast Organ and Amp. Kromě některých praktických vylepšení, jako je například výměna britského typu napěťového zdroje na americký, si Hendrix vyžádal také úpravy týkající se optimalizace tónu v kombinaci s jeho Stratocastery a dalšími součástmi signálové cesty.

„V důsledku toho je zesilovač jakýmsi nedokončeným dílem, které zamrzlo v čase,“ říká konstruktér Doug Sewell a dodává, „řada PRS HX není historickou replikou Marshallu, který Hendrix používal, ale určitou momentkou ve vývoji řady modifikovaných zesilovačů, které začal využívat na turné a ve studiu. Zohledňována byla spolehlivost, kompatibilita s jeho efekty a kytarami, samozřejmě zvuk, kterého dosahoval, a celkový feeling a interakce zesilovače."

„Zesilovače HX mají znít v podstatě identicky jako Hendrixova koncertní souprava, nikoliv stejně vypadat. Víme, že se z pohledu hudební historie jedná o posvátnou půdu. Cítíme se poctěni, že můžeme sáhnout zpět do minulosti a přinést něco výjimečného do současného hudebního prostředí,“ zdůrazňuje Paul Reed Smith.

PRS HX 50 a 100 jsou osazeny třemi preampovými elektronkami JJ ECC803S, dvojicí či čtveřicí lamp New Sensor EL34EH a speciálně vyrobeným výstupními transformátory Straight Edge. Na hlavním panelu najdeme třípásmové korekce doplněné presencí, původní čtyři vstupy kanálů I a II byly nahrazen jedním konektorem s interně přemostěnými kanály, čemuž odpovídají nezávislé hlasitosti Volume Treble / Volume Bass.

Díky zvolenému řešení tak odpadá případné propojování zdířek kabelem – hráč může snadněji volit úroveň zkreslení a barvu tónu nastavením vzájemného poměru jednotlivých ovladačů hlasitosti. Kromě toho lze páčkovým switchem aktivovat Mid-gain a třípolohovým spínačem přepínat voicingové funkce Bright 1/2. Pět repro výstupů je určeno pro boxy s impedancemi 1 x 4, 1 x 8, 1 x 16, 2 x 8 nebo 2 x 16 ohmů a praktická je i možnost nastavení biasu koncových elektronek.

Zmíněné kabinety PRS HX 2x12 a HX 4x12 jsou postaveny z topolové překližky potažené černým tolexem kombinovaným s čelní síťkou v barvě pepř a sůl. Vybrány byly reproduktory Celestion G12H-75 Creamback s impedancí 16 ohmů. HX 2x12 nabízí výkon 150 W / 8 ohmů, zatímco verze 4x12 obě hodnoty zdvojnásobuje. Oficiální ceny se pohybují v následujících relacích: PRS HX 50 2900 dolarů, HX 100 3150 dolarů, HX 2x12 cca 900 dolarů, HX 4x12 cca 1200 dolarů.

Tagy Paul Reed Smith PRS HX 50 PRS HX 100 PRS HX 2x12 PRS HX 4x12

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY