
Kdo složil písničku a kdo ji převzal? Springsteenův večer a jeden omyl
Na koncert Bruce Springsteena jsem se vlivem několika vzájemně provázaných okolností nedostal, ačkoli jsem měl lístek. No, škoda. Byl jsem ale samozřejmě zvědav, jaké to bylo, a tak jsem hned po desáté hodině, kdy jsem čekal, že vyjdou první alespoň kusé ohlasy v oficiálních médiích, surfoval po webových stránkách, a hledal, o co jsem přišel.
Na jednom široce rozšířeném, čteném, a snad i stále seriózním webu jsem našel převzatou zprávu z ČTK o tom, co se v Letňanech dělo. A dost mě překvapila jedna věcná chyba, která se do článku vloudila. Ve výčtu písniček, které autor (samozřejmě nejmenovaný, agenturní zprávy se přebírají anonymně) uvedl z rozsáhlého Bossova setlistu, pochopitelně nechyběla Because The Night. Která byla popsána jako „převzatá od Patti Smithové“.
Samozřejmě, že každý springsteenovský i smithovský začátečník dobře ví, že je tomu naopak, že totiž písničku napsal Bruce Springsteen a proslavila ji Patti Smith na svém třetím řadovém albu Easter z roku 1978. Přitom nejde o coververzi v pravém slova smyslu, Springsteen ji nikdy na řadovce nevydal, původně ji natáčel téhož roku pro svoji desku Darkness on the Edge of Town, ale verze se mu nelíbila a producent Jimmy Iovine ji dohodil Patti Smith, která z ní má dodnes jeden ze svých největších hitů. Nicméně, Boss ji na většině svých koncertů hrává a je prostě jeho, žádná převzatá.
Vůbec se nechci vozit po kolegovi z „četky“. Vím, v jaké rychlosti a stresu takové zprávy vznikají a leccos se přehlédne, navíc se může stát, že je na takový koncert vyslán redaktor, který normálně nemá populární hudbu takříkajíc v referátě. A že chybu neodchytili ani editoři zmíněného zpravodajského portálu, to se taky může stát, sám jsem na takovém místě řadu let pracoval a vím, že čas je v takových případech nekonečně zásadnější veličinou než kvalita (to, že by to tak nemělo být, je věc jiná). Chyby se prostě stávají.
Spíš mě ta chyba přivedla k úvahám o váze jména autora a jména interpreta, a také k jedné osobní vzpomínce. To, že nějaký zpěvák nebo zpěvačka převezme píseň nějakého kolegy, ať slavnějšího nebo naopak, může způsobit spoustu nedopatření. Můžeme si vzpomenout na mnohé křiklavé a všeobecně známé příklady, jako jsou takzvané vzorové verze jazzových nebo bluesových standardů, které často řadovému publiku splývají s interprety, kteří ty písně proslaví. A v oblasti populární hudby si třeba vzpomeňme na to, co pro slávu Boba Dylana udělala Joan Baez, trio Peter, Paul & Mary nebo posléze The Byrds, když udělali hity z řady dylanovek předtím, než je svým hvězdným svitem ozářil jejich autor.
A ta vzpomínka: když jsem byl před pár lety v Barceloně na festivalu Primavera Sound, na hlavní scéně měl coby jedna z hlavních hvězd ročníku velký koncert irský soul rockový zpěvák Van Morrison. Všechno probíhalo hladce, publikum vesměs z generace zpěvákových vnoučat se velmi dobře bavilo, až do chvíle, kdy maestro nasadil písničku Gloria. Bylo úplně hmatatelně cítit, jak se po sobě rozjuchaní fanoušci podívali v němém úžasu, který říkal: „Proč ten člověk zpívá písničku od Patti Smith?“ Pointu historky si prosím račte dohledat ve Wikipedii...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.