Přejít k hlavnímu obsahu
Pulzující groovy riffy a fuzzy akordy s Carneyho dupavou jednoduchou rytmikou jdou ve stopách blues rocku. | Foto: Jim Herrington
Pulzující groovy riffy a fuzzy akordy s Carneyho dupavou jednoduchou rytmikou jdou ve stopách blues rocku. | Foto: Jim Herrington
Martin Hošna - Po, 30.05.2022 - 12:00

Jižanské boogie zvládají The Black Keys na jedničku

Zdá se, že míra kreativity a muzicírování u dua Dan Auerbach (kytara) a Patrick Carney (bicí) nezná mezí. Přesně po roce servírují The Black Keys další nálož nefalšovaného jižanského blues rocku, který nepostrádá energii ani charisma.

Deska Dropout Boogie je již jedenáctou řadovkou kapely. Přesto z jejího poslechu necítíte únavu nebo vykrádání sebe sama. The Black Keys se uctivě klaní jižanským kapelám ze 70. let. Odkaz legendárních formací jako Molly Hatchet, Allman Brothers či ZZ Top tu duo s citem převtěluje do vlastního boogie, houpavých melodií a křupavého rytmu, který je cítit i na jejich nejslavnějším počinu El Camino z roku 2011.

Otvírák Wild Child s energickým riffem ukazuje naplno autorskou sílu kytaristy Dana Auerbacha, který moc dobře ví, jak napsat píseň se silným, leč nikoli vlezlým refrénem.

Houpavé, rádoby unavené melodie jsou pak cítit v každém tracku. Pomalý soulový jam ve skladbách It Ain't Over rozehrává krásnou souhru kytary, bicích i oduševnělé basové linky. V Good Love zazní i kytara Billyho F. Gibbonse (ZZ Top), která charismaticky promlouvá v barovém blues, zatímco následující How Long je krásná nabubřelá balada s poutavou vokální linkou a jemnou kytarovou prací. Šťavnatý rockový riff v Burn the Damn Thing Down intenzivně koresponduje s melodií, v písni Happiness zazní prvky westernu a houpavé blues ve skladbě Baby I'm Coming Home nabídne spletité veršování v refrénu. Závěrečnou skladbu Didn't I Love You pak uzavírá půvabné Auerbachovo sólo v lo-fi duchu.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Duu Auerbach/Carney se v Nashvillu zalíbilo. Během krátké pauzy po vydání desky Turn Blue chytili pánové druhou slinu a nejsou k zastavení. Pulzující groovy riffy a fuzzy akordy s Carneyho dupavou jednoduchou rytmikou jdou ve stopách blues rocku, který je v jejich podání radostně hřejivý a nenapodobitelný. Aurbachova modifikace dávných ortodoxních postupů do moderní pentatoniky tu nikdy nezestárne a má pořádně svůdnou atmosféru. Čím je osekanější na samotnou dřeň, tím je přitažlivější a magičtější.

The Black Keys - Dropout Boogie

The Black Keys – Dropout Boogie

The Black Keys, 34:01

Blues rock

80 %

Tagy The Black Keys blues rock

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY