Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley - Út, 13.05.2014 - 00:01

Taylor 114ce: americká kvalita za dvacku

Ano, je to možné... Akustické (a potažmo i elektrické) kytary Taylor jsou mezi muzikanty známy především jako prvoligové, luxusní nástroje spadající svou cenou do vyšší, vysoké a nezřídka až high-endové cenové relace. A stále takové nástroje v nabídce této značky v hojném počtu naleznete. Před časem se ovšem i na našem trhu objevila řada kytar této proslulé značky v cenových relacích pohybujících se okolo dvaceti tisíc korun. O co jde? Nejedná se o žádné "levobočky" z různých koutů Asie s více či méně diskutabilní kvalitou, jak by se mohlo zdát, nýbrž o čistokrevné kytary Taylor, pouze vyráběné v mexické továrně ve městě Tecate. Tak se na jednoho takového "mexikána" podíváme...

Jak to vypadá?

Elektroakustická kytara Taylor 114ce typu Grand Auditorium je zástupcem jedné z nejnižších řad od tohoto výrobce. Její cena lehce převyšuje hranici 20 tisíc korun, což tento nástroj výrazně posouvá do kategorie "cenově dostupných". Co ovšem znamená ona "nejnižší řada" v případě výrobce, proslulého zejména špičkovým zpracováním svých nástrojů?

Tak předně: kytara je dodávána v kvalitním, bohatě polstrovaném gigbagu, který kytaru spolehlivě ochrání jak před nešvary počasí, tak i před ledasjakou fyzickou újmou. Dále již při otevření a prvním pohledu na nástroj, hned víte s kým máte tu čest. Kytara okamžitě polahodí vaše oko, neboť z ní přímo vyzařuje vysoká kvalita zpracování a charakteristický tvar hlavy s logem Taylor vás pak utvrdí, že držíte v rukou nástroj od firmy, kterou si oblíbila i dlouhá řada slovutných hráčů (např. David Gilmour, Tony Iommi, Richie Sambora nebo Lita Ford).

Masivní vrchní deska nástroje je vyrobena z amerického smrku (sitka), který má velmi hustou kresbu let, což mu zaručuje nejen vynikající rezonanční vlastnosti, ale zároveň i větší pevnost, oproti běžnému smrku. Zadní deska a luby jsou vyrobeny z laminátu sapele, neboli afrického mahagonu. To je ostatně také jeden z faktorů, určujících cenu těchto nástrojů (druhým významným faktorem je pak šroubovaný krk namísto lepeného). Tělo je olemováno silnou černou lemovkou na lubech a decentními proužky na vrchní desce. Podobně decentní a vkusná je pak i rozeta okolo ozvučného otvoru.

Krk je vyroben rovněž z afrického mahagonu (sapele) a to z jednoho kusu. Hlava kytary je navíc ozdobena tenkým plátkem indického palisandru, který nese perleťové logo Taylor. Krytka výstuže krku je z černého plastu. Vše lakováno velmi jemným matným lakem pod kterým je dobře zřetelná struktura dřeva. Hmatník s dvaceti pečlivě opracovanými a zasazenými pražci je z ebenu stejně jako kobylka. Nultý pražec je z umělé kosti NuBone, sedlový z umělé slonoviny TusQ. K orientaci na hmatníku slouží klasické perleťové tečky o velikosti 6mm a zbývá už jen dodat, že k ochraně vrchní desky je použit želvovinový pickguard. Pojďme na hardware. Kytara je osazena ladící mechanikou typu Die-Cast no name značky, nicméně její lehký a přesný chod, jakožto i spolehlivost ladění jsou vynikající.

Dále je pak kytara osazena pre-ampem Taylor Expression System-T, jehož ovládání se skládá ze tří nízkých pogumovaných potenciometrů, které jsou elegantně vyvedeny na horní lub kytary. Tomuto řešení tleskám, neboť celistvost kytary tak není narušena žádným zbytečným kouskem plastu. Potenciometry nejsou nijak označeny, a tak si prostě musíte zapamatovat, který je na co. Někomu by možná mohla chybět dnes již běžná, věstavěná ladička, ale to by si již určitě vyžádalo nějaký ten plastík navíc.

Baterie sloužící k napájení pre-ampu je šikovně schovaná v malém pouzdře pod rolnou na řemen. Rolna zároveň slouží jako jack-samice. LED indikace stavu baterie je umístěna pod vrchní deskou u rezonančního otvoru a tamtéž nalezeneme i ovladač anti-feedback eliminující zpětnou vazbu. Výborné řešení...na těle kytary je díky tomu opravdu jen minimum "rušivých" prvků a to co šlo, Taylor jednoduše a prakticky poschovával.


Jak to hraje?

Kytara je od výroce osazena velmi kvalitními strunami Elixir, takže ji stačí jen vytáhnout z futrálu, zkontrolovat ladění a můžeme hrát. Díky velkému tělu typu Grand Auditorium zní kytara akusticky velmi dobře. Disponuje plným, dynamickým zvukem s výraznými basy a zvonivými výškami. Jen středové pásmo mi přišlo trochu nevýrazné a jakoby zavřené, ale to bylo dáno zejména faktem, že se jedná o nový a nevyhraný nástroj. Po pár dnech hraní se středy začali přeci jen trochu ozývat. Kytara má příjemný, středně vysoký dohmat a díky výřezu se snadno hraje i ve vysokých polohách.

Po zapojení kytary do zesilovače nastalo pro mě asi největší překvapení u této kytary. Preamp totiž do výsledného zvuku vůbec nic nepřidává, nijak ho nezkresluje, jak tomu někdy bývá, nýbrž pouze věrně a čistě zesiluje přirozený zvuk kytary. Pomocí korekcí lze dosáhnout odlišných poměrů ve zvukovém spektru, ale stále zůstává zachován onen původní, přirozený zvuk. Jeden z nejlepších preampů s jakým jsem se doposud setkal, kvalitou srovnatelný např. se špičkovými modely Fishman. Anti-feedback vám pomůže zkrotit zpětnou vazbu zejména na pódiu a vy se tak můžete soustředit jen na vlastní hru.

Závěr

Taylor 114ce je vynikající, takřka profesionální nástroj z kvalitních materiálů, se špičkovým zpracováním a nadstandardním zvukem. Možná jen cena je vzhledem k faktu, že se jedná v podstatě o polomasiv trochu vyšší, ale na druhou stranu, Taylor je záruka kvality a spolehlivosti a tudíž se člověk nemusí obávat, že by to byla nerozumná investice.

Tagy taylor Taylor 114ce
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY