Přejít k hlavnímu obsahu
Tomáš Kejmar -

Moderní klasika Ortega D3C-4

Německá společnost Ortega má jednoduchou filozofii: vyrábět moderní nástroje při použití klasické španělské technologie ruční výroby. A není pochyb o tom, že se jí tento cíl daří plnit. Jedním z důkazů tohoto úsilí je i model čtyřstrunné elektroakustické baskytary Ortega D3C-4.

V rámci poskytnutí co nejlepšího full-servisu jsou všechny výrobky Ortega dodávány s vlastním, na míru šitým kvalitním látkovým obalem. Ani baskytara D3C-4 není výjimkou. Kromě efektního a elegantního obalu obsahuje příslušenství také kvalitní kožený řemen, manuál a imbusový klíč na seřizování krku.

Samotný nástroj je impozantní už svým zjevem – tvůrci na jeho konstrukci použili exotické dřevo Dao, pocházející z Asie a Indonésie. Dřevo těchto tropických stromů, vysokých až 45 m, se vyznačuje specifickou kresbou připomínající bahenní dub, ovšem v daleko jasnějších barvách. Pouze krk s výztuhou je tvořen z jednoho kusu mahagonu. Výčet použitého dřeva doplňuje palisandrový hmatník a kobylka. Celý nástroj má povrchovou úpravu bezbarvého laku s vysokým leskem.

Hlavice s charakteristickým tvarem a logem firmy obsahuje kovovou černě lakovanou mechaniku Ortega, která je příjemná do ruky a přesná při ladění. Hmatník nástroje, dlouhý 863 mm, obsahuje 22 zaoblených pražců, a orientace na něm je zřejmě inspirována modelem Explorer od Epiphonu – spočívá pouze v označení oktávy římskou číslicí XII.

Písmeno D v názvu baskytary znamená deep, tedy hluboký. Hloubka těla je skutečně impozantní – činí rovných 126 mm, což výrazně ovlivňuje výsledný zvuk nástroje. Tělo s výřezem umožňuje dosáhnout i na poslední pražec bez větších problémů. V horní části těla je umístěn ovládací panel piezo snímače – v našem případě jde o značkový Fishman Isys+, obsahující jednoduchou ladičku, kontrolku stavu baterie, hlavní ovladač hlasitosti, potenciometry pro basy a výšky a tlačítko pro obrácení fáze.

Při akustickém hraní má Ortega D3C-4 příjemný hutný zvuk, který je dán konstrukcí těla. Je malinko „suchý“, hlavně v nižších polohách, ve vyšších se stává živějším a konkrétnějším. Po zapojení do komba, a nastavení korekcí basů a výšek na maximální hodnotu, dostaneme ten správný „šťavnatý“ zvuk jasně znějící akustické baskytary. Díky štíhlému krku je hra na hmatníku pohodlná a přesná. Vyznavači akustického způsobu hraní si zde určitě přijdou na své, dynamická hra nečiní nástroji žádné zjevné problémy. Hra trsátkem také není problém, ovšem nutno říci, že baskytara je určená spíše pro hraní prsty, rozhodně tímto způsobem přináší hráči více požitku ze hry.

Ortega D3C-4 vás rozhodně nezklame – ať už ji vezmete do jazzového tria, do country souboru nebo třeba do instrumentálního rockového tělesa, všude najde své uplatnění a dokáže se skvěle prosadit.

Tagy ortega

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Tomáš Kejmar
Absolvent Střední průmyslové školy Strojnické v Praze, už od mládí tíhl k muzice. Hraje na kytaru, baskytaru a tenorové banjo. Od školní kapely se dostal až k tvorbě písňových textů (Denisa Kubová, Miluška Voborníková, David Král, Sunny..). Hrál v několika rokenrolových kapelá…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY