Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Čapek - Út, 09.06.2015 - 08:00

Znovuzrozený EHX Bad Stone: rozechvělý a organický

Electro-Harmonix Small Stone zná snad každý. Společně s MXR Phase 90 se jedná o jeden z nejznámnějších phaserů všech dob. Kolik lidí ovšem ví, že mezi lety 1975 a 1981 vyrábělo EHX ještě jeden phaser, názvem i zvukem podobný Small Stonu, ale přeci jiný? V kytarových dějinách tak trochu zapadl, nyní se ovšem po třiceti čtyřech letech vrací zpět na scénu ve fešném kompaktním nano provedení. Přivítejte staronového bratříčka Small Stonu, Electro-Harmonix Bad Stone.

Zatímco Small Stone je velmi jednoduchý, Bad Stone znatelně rozšiřuje možnosti. Ze čtyřstupňového phaseru se stal phaser šestistupňový, z jednoho potenciometru se staly tři. Tam, kde Small Stone pro výraznější efekt přidával spínačem další stupeň phasingu, tam Bad Stone přichází s potenciometrem Feedback, který má podobný účel, ovšem nabízí mnohem detailnější kontrolu nad výsledným zvukem.

Druhým ovládacím prvkem je klasický Rate, tedy rychlost modulace, třetí potenciometr Manual Shift je ovšem trochu neobvyklý. Pojí se na přepínač Auto/Manual a podobně jako Filter Matrix na dalších EHX legendách Electric Mistress a Deluxe Electric Mistress zastaví cyklus LFO vlny a umožní hráči nastavit pedál pro statické filtrování.

Potenciometrem Manual Shift tedy posouváme zamrzlým phaserem, dokud nenajdeme frekvenci, kterou bychom rádi zdůraznili. Tímto se dá dosáhnout například tradičního efektu statického kvákadla jak ho používal Frank Zappa a mnozí další, v případě phaseru je filtrování ale přeci jen trochu jiné, více hrdelní a vokální. Jedná se o zajímavou funkci, která velmi hezky rozšiřuje možnosti pedálu.


To hlavní je ale stále klasický phasing. Small Stone je díky svému čtyřstupňovému phasingu poměrně jemný phaser s uhlazeným zvukem. Při sepnutí přídavného stupňě se zvuk výrazně prohloubí . Podobného cíle je u Bad Stonu dosaženo přidaným potenciometrem Feedback. Feedbackem postupně nastavujeme, kolik signálu se bude vracet a znovu projde efektem, čím více jej takto necháme podruhé zpracovat, tím výraznější a právě hlubší zvuk je.

Podstatné ovšem je, že Bad Stone je oproti Small Stonu v základu phaserem šestistupňovým, již od nejnižšího nastavení je tedy zvuk výraznější než u Small Stone. Je ostřejší a více funky, stále ale překvapivě ctí původní zvuk nástroje, což jsem testoval jak s kytarou, tak baskytarou – i s basou se spodky nevytrácely a zvuk byl výborně čitelný. Při vyšších polohách Feedbacku je pak filtr silnější a méně přirozený.

Tím se bohužel dostáváme k nejzásadnější (naštěstí snad jediné) vadě pedálu. V maximální poloze Feedback (doslova kdybychom se představili na stupnici potenciometru polohu 9-10) dochází k velkému skokovému nárůstu šumu a efekt se stává nepříjemně hlučným. Extrémní poloha je tedy lehce nevyužitelná. Dobrá zpráva ovšem je, že vyšší polohy před tímto zlomovým bodem na šum příliš netrpí, využitelná je tedy stále drtivá většina dráhy potenciometru. Ačkoliv ve vyšších polohách zvuk lehce ztrácí na přirozenosti, je stále zajímavý a inspirativní, je tedy škoda, že je v pedálu takový kiks. Údajně se jedná o vadu, kterou trpí i původní modely.

A když už se bavíme o těch vyšších polohách nastavení potenciometrů... Vedlejší jev se objevuje i ve vyšších polohách Rate. Tam vlna chytne lehce rozechvělý nádech, který spíše připomíná vibe nebo vibráto. Vzniklý zvuk považuji za krásně unikátní a velmi organický a ačkoliv se spíše jedná o nekonzistenci chování obvodu, je to naprosto krásná chybka, která přidává pedálu charakter.

Znovuzrození EHX Bad Stone byl skvělý tah, který světu efektových pedálů vrátil zajímavou a inspirativní variaci na tradiční phaser. Od zamrzlého statického filtrování přes pomalou vlnu až po rychlé organické vibráto – Bad Stone je zpět, praktičtější a dostupnější než kdy dřív.

Tagy EHX
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY