Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Čapek - Čt, 26.03.2015 - 12:00

TCE Alter Ego X4: varianta pro staromilce

Recenzi na Flashback X4 jsem končil s vírou, že v rámci revoluce kytarových efektů, kterou TC Electronic přinesli technologií Toneprint, budou stát na jejích barikádách jako první. Místo toho se ale zaměřili na vytvoření zajímavé varianty zmiňovaného pedálu – v podobě Alter Ego X4 přináší tradiční zvuky vintage delayů v moderním balení.

Osobně považuji za jedny z nejpovedenějších módů X4ky hlavně TAPE a TUBE, simulující staré páskové a lampové mašiny. V momentě vydání Alter Ego X4 jsem tedy jásal – prakticky celý pedál je zaměřený nalegendární analogová, pásková a olejová echa. A technická výbava přitom zůstala stejná – čtyři Toneprint sloty, tři okamžitě dostupné presety, tap tempo se subdivizemi a rytmickým „multi-head“ módem (ten dává smysl HLAVNĚ v rámci páskových delayů, ze kterých je původně odvozen) a tradiční ovládání času zpoždění, feedbacku a úrovně echa. Samozřejmostí je také možnost stereo zapojení a ovládání přes MIDI.

Stejně jako u Flashback X4 i zde najdeme možnost přepnout se do módu Looper, ve kterém můžeme nahrávat smyčky s nadstandardními možnostmi ovládání. Smyčky se navíc dají nahrávat i včetně delaye zvoleného na rotačním přepínači módů. Na něm tentokrát najdeme 12 předprogramovaných voleb, které byly vyvinuty ve spolupráci s americkým serverem ProGuitarShop, jedním z největších distributorů efektových pedálů na světě. Dost ale bylo technických informací – je na čase si rozebrat jednotlivé módy, Alter Ego X4 si to skutečně zaslouží.

První módy E REC1 a E REC2 jsou modelované podle legendárního Binson Echorec, známého například ze starých desek Pink Floyd. Jednalo se o echo na bázi dvou rotujících magnetických disků, které nahrazovaly běžnější pásek. První mód simuluje flangerem modulovaný delay s velmi krátkým slapbackem doprovázejícím první echo, druhý mód je tradičněji znějící delay postavený na silně saturovaných a filtrovaných opakováních, slévajících se do hladce modulovaného zvukového oblaku. Ambientní síla druhého módu vynikne především při vyšší úrovni nastavení Feedback.

Další módy, DMM C a DMM V, jsou věnovány Electro Harmonix Deluxe Memory Man – jeden modulovaný chorusem a druhý vibrátem. Jako majitel původního DMM z roku 1979 musím uznat, že TC Electronic se saturací signálu blíží originálu snad ještě věrněji, než nejnovější XO Memory Man od EHX. Oproti originálu ovšem v rámci Alter Ego X4 preferuji modulaci chorusem – ve vibráto módu je modulace nastavená na poměrně silnou úroveň a vlna modulace je na mě příliš výrazná.

Pokud mi připadá modulace DMM V příliš výrazná, není se čemu divit, že si nerozumím s dalším modelem, TR ORGAN. Model vycházející ze stařičkého Tel-Ray Deluxe Organ Tone a podobných delayích na principu olejové komory. Je extrémně modulovaný a má zvukem připomínat rozechvěný zvuk starých elektrických varhan. Uznávám – jedná se o unikátní zvuk, s neobvyklým a velmi zajímavým charakterem, podle mně ovšem také vyžaduje unikátní příležitost k využití.


Jako jeden z mála 2290 MOD nenásleduje analogovou předlohu, ale simuluje jeden z nejvěhlasnějších digitálních delayů všech dob – starý TC Electronic 2290 s přidanou modulací. Jedná se o jednoznačně nejčistší zvuk, jde ovšem o starý digitál, který má stále daleko k moderní chirurgické přesnosti. Čistotou zvuku z podobného soudku je i poměrně čistý REV MOD, ten se vrací ke staré studiové technice manipulace s páskou 60. let, která dala za vznik reverznímu delayi. Reverzní delay je navíc na Alter Ego X4 vylepšen modulací a díky možnosti subdivizí tap tempa a rytmickému módu se jedná o jeden z nejvíce nadstandardně obdařených reverzních delayů, které jsou v současnosti v rámci efektových pedálů k mání.

BDM2 je návratem k pedálovým a analogovým předlohám a přináší zvuk starých analogových delayů Boss řady DM a řady AD značek Maxon a Ibanez. Tento mód přináší zvuk, který si většina lidí představí pod pojmem „analogový delay“ – měkký, silně zabarvený delay, který velmi rychle ztrácí výšky a neoplývá příliš velkým „headroomem“ pro použití s dlouhým feedbackem - ve skutečnosti mi poměrně připomíná moderní XO verzi Deluxe Memory Mana od EHX. Jedná se o příjemný, standardní analogový delay, který hezky zapadne do celkového zvuku kapely a přidá kytaře trochu vkusného prostoru.

V posledních polohách přepínače se pak dostáváme k těm nejtradičnějším páskovým echům – prvním je COPYKAT, simulace Watkins Copicat, charakteristický špinavým, lehce nakresleným zvukem opakování. Další v řadě je EPLEX, simulace Echoplexu, který se vyznačuje především extrémním fitrováním basových frekvencí a tenkým, ostrým zvukem opakování ve spojení s pozvolnou modulací. Následující ECHOFL oplývá podobně nakresleným charakterem jako COPYKAT, ale spíše než za delay bych ho považoval za výrazný flanger doplněný delayem. Je možné, že se jedná o simulaci raritního Echoflangeru od EHX, předchůdce Polychorusu, s prodlouženým delayem – ECHOFL pro mě ovšem zůstává jako jediný stále velkou záhadou. Jde o velmi specifický efekt, ale oproti TR ORGAN mě bavil neskutečně více, možná proto, že i přes svou hloubku a výraznost je modulace poměrně pomalá a více atmosferická.

A jako poslední Alter Ego X4 nabízí SPECHO, simulaci legendárního stroje Roland Space Echo, jednoznačně jeden z nejlépe znějících modelů, které se TC rozhodlo vytvořit. Dostatečný headroom i pro extrémně dlouhá nastavení Feedback dá vyniknout pozvolné degradaci opakování, rozvlněných subtilní, ale efektní modulací. Podobně jako u E REC2 je síla tohoto módu právě v dlouze se opakujícím echu, které dá vyniknout unikátnímu charakteru simulovaných vintage efektů.

V případě Alter Ego X4 se sice rozhodně nejedná o žádnou efektovou inovaci, pedál ovšem přináší nádhernou příležitost využívat široké škály klasických zvuků bez starostí, které vintage prostředky přináší, jako nežádoucí šumy, brumy, nehledě na křehkost a častou nenahraditelnost vzácných původních kousků. A pro hráče, kteří vyznávají jednodušší a přímočařejší krabičky může být dobrou zprávou fakt, že Alter Ego vychází také v singl-formátu jako vintage bratříček menšího TC Electronic Flashback delaye. Oponenti by se mohli ozvat, že TC Electronic není ani zdaleka prvním výrobcem, který se rozhodl simulovat tradiční delaye, zastávám ovšem názor, že simulace v takovémto rozsahu s tolika vychytávkami kolem a takovým citem pro detaily je opravdu nevídaná.

TCE Alter Ego X4 TCE Alter Ego X4 Alter Ego V2 and T2
Tagy alter ego
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY