Přejít k hlavnímu obsahu
Ren Harvieu | Foto: Bella Union
Ren Harvieu | Foto: Bella Union
Pavel Zelinka - Po, 10.08.2020 - 12:00

Ren Harvieu se noří podruhé do stejné řeky. Samostatná a sebevědomá

Ren Harvieu měla jako teenagerská popová hvězdička major labelu cestu k zářivé kariéře ideálně umetenou. V době vydání úspěšného debutu ale přišel fatální úraz, po kterém se postupně od nadějné Angličanky všichni odvrátili zády. Po letech tápání našla nadějná zpěvačka ideálního hudebního partnera v Romeo Stodartovi z The Magic Numbers. S ním po letech hledání připravila návratovou desku Revel In The Drama, ze které stříká odhodlání vykročit znovu na cestu sama za sebe.   

Stalo se to 31. května 2011. Ani ne 21letá naděje Ren Harvieu tehdy vyrazila se svými přáteli do přírody a při sledování akrobatických skoků přes živý plot jeden z kamarádů Ren dopadl na Harvieu tak nešťastně, že jí zlomil páteř. „Slyšela jsem, jak to ve mně prasklo. Náhle jsem necítila své nohy. Nebyla jsem na drogách ani opilá. Jen mě napadlo, že asi umírám,“ vzpomíná na devět let starý zážitek samotná zpěvačka. Bylo jen pár týdnů do vydání jejího debutového alba Through The Night, které jí mělo rozrazit dveře do britské popové první ligy. Místo toho záchrankou mířila do nemocnice, kde jí po 12hodinové operaci čekali měsíce rehabilitací, aby mohla vůbec chodit. A když Universal Music posunul datum vydání o necelý rok, Ren byla jako fotbalista, který se vrátí na hrací plochu po těžkém zranění a nemůže najít svou předchozí špičkovou tvorbu. Necelé tři roky po vydání debutu seděla doma v rodném Salfordu bez smlouvy s vydavatelstvím i bez manažera a přemýšlela ve svých 24 letech, co bude v budoucnu dělat.

V nejtěžším momentu přišla spása z čistého nebe. K jejímu televiznímu vystoupení v rámci prestižního pořadu Later... with Jools Holland se zpětně na YouTube dostal Romeo Stodart, zpěvák a kytarista indierockových The Magic Numbers, který nabídl osamocené Ren spolupráci. K setkání došlo před necelými pěti lety a dnes Harvieu opakuje, že to té doby nechápala význam slovního spojení „hudební partnerství“. „Když se nahrávala má debutová deska, pracovali na ní renomovaní skladatelé. Například Howie Payne z The Stands, Dave McCabe z The Zutons nebo Jimmy Hogarth, kteří mají zářezy v diskografiích Duffy, Amy Winehouse nebo S.I.A. Já se neodvažovala do jejich práce mluvit. Dnes je to jiné. Spoluvytvářím s Romeem písničky, které hovoří mým jazykem a mluví o věcech, které prožívám,“ vypočítává zásadní rozdíly mezi materiálem i před nepřízeň osudu úspěšného debutu a letošního dlouhohrajícího pokračovatele. „Ještě předtím, než jsme začali vršit na hromadu nový materiál, jsem musela najít znovu v celém tom konání radost. S Romeem jsem konečně začala mít pocit, že v sobě objevuji holku plnou nadšení, která ve mne byla schovaná a udušená. Konečně jsem se dokázala radovat z dramatu mého života. Dokážu tyto emoce přenést do textů i nápad písniček. Cítím se svobodná,“ přiznává zpěvačka, která po letních prázdninách oslaví třicítku. „Druhé album je druhou šancí, kterou jsem vytvořila sama pro sebe. A nepustím jí z rukou, protože se už svého života nebojím,“ dodává odhodlaně zpěvačka.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Na první pohled se nová deska Revel In The Drama od devět starého debutu Ren Harvieu příliš neliší. Také je postavena na orchestrálním popu s retro feelingem, který dokáže podtrhnout suverénní hlas zpěvačky. První změny registrujeme spíše v textech, kdy Ren se nebojí vracet do své temnější minulosti. I hudba se dokáže těmto momentům přizpůsobit. Je méně přímočará, i když většinu doby přiznané nejistoty a přehmaty překrývá bohatá orchestrace včetně smyčců. Romeo spolu s Davem Izumim Lynchem, majitelem malého Echo Zoo studia v Eastbourne na jižním předměstí Londýna, odvedli fantastickou práci. Z minima peněz a technických prostředků vykřesali opulentní kolekci, která se na posluchače nedívá povýšeně, z patra „vyšší společnosti“, ale naopak dokáže honosným způsobem přiznat slabost, nejistotu a křehkost. Nesnaží se nahánět zkušenými tahy posluchače. Je to deska, kterou Ren primárně stvořila pro sebe samu.

Novinka Harvieu navíc není pouze o přiznávání si vlastní nedostatečnosti. Je o nalézání pevné půdy pod nohama, když si myslíme, že se definitivně utápíme. „Chci, abys věděla, že cítím, že jsem připravena se uzdravit. Bude to ale chvíli trvat,“ jako by Ren povzbuzuje sama sebe v Little Raven. Právě uvěřitelnost, která se promítla do textů a zároveň se zrcadlí v suverénní podobě dvanácti popových novinek tvořící Revel In The Drama, dává naději, že tento druhý restart, i když vedený ve výrazně skromnějším duchu, může být ve výsledku mnohem výhodnějším výchozím bodem pro stabilnější a především pravdivější budoucí kariéru.

Ren Harvieu - Revel In The Drama

Ren Harvieu – Revel In The Drama

Bella Union/PIAS, 2020, 48:03

Indie pop, soul  

80 %

Tagy Recenze alb Ren Harvieu
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze do 8 let vedl (od roku 2004...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY