
Podcast Frontwoman #15: Udělejte si ten merch hezkej
Po krátké letní pauze se vrací Podcast Frontwoman a tentokrát přináší atraktivní téma kapelního merchandise. Což znamená všechna ta trička, mikiny, kšiltovky, náramky, designy, stánky a tedy i – v ideálním případě ne zcela zanedbatelný – finanční příspěvek do rozpočtu vašeho souboru. Jak to dělat? Jak to dělat dobře? Jak si vydělat? Jak si vydělat hodně? A jak si to udělat pěkný a reprezentativní? O tom v novém díle diskutují Nikola Kandoussi a Martin Zeller, frontman kapely Cocotte Minute.
Merch je velmi významným dílkem do skládačky kapely, která to s hraním myslí vážně. Na tom jsme se s Martinem shodli na první dobrou. Ne že by to nešlo i bez merche, nicméně pokud žádný nemáte, přestože koncertujete, sami se ochuzujete o hned několik příležitostí:
Tou první je příležitost propagace. Čím víc lidí nosí trika s vašim designem, kde je název a/nebo logo vaší kapely, tím víc máte „chodící reklamy“. Můžeme si tady povídat o termínech jako je „branding“, anebo to zkrátka nechat u konstatování, že fanoušci hrdě nosící vaše trika jsou jednoznačně pozitivní věc. Mimochodem, dotkli jsme se i lehce kontroverzní otázky, zda je příliš egoistické, anebo ne, nosit merch vlastní kapely. Jak se k tomu oba stavíme, si můžete poslechnout ve stopáži 6:28. Klidně dejte do komentářů vědět, jak to vidíte vy, neb názory se evidentně různí!
Pokud se vrátíme k příležitostem, nelze nezmínit jednu opravdu zásadní, a to je: příležitost udělat fanouškům radost. Ten, kdo si oblékne vaše triko či mikinu anebo si nasadí kšiltovku, je pyšný na to, že může kapelu podpořit. Chce to udělat. Chce být součástí komunity a vašeho příběhu, chce světu říct „Tohle je moje muzika, tohle poslouchám, tohle jsem já!“. Tak jim to umožněte a dejte si na tom záležet.
A kdyby vám předchozí dvě příležitosti nestačily a vaše srdce bije v rytmu ekonomickém, vězte, že merch je vaší příležitostí vydělat. V dnešní realitě hudebního průmyslu, kdy se kapely musí otáčet, aby měly dostatečný rozpočet pro nahrávání písniček, natáčení videoklipů a obstarání obvyklé operativy (zkušebna, logistika, administrativa atd.) se opravdu hodí každá koruna. Pokud máte dostatek koncertů, čili možnosti potenciálního odbytu, anebo umíte vyždímat e-shop, tohle je spolu s honoráři váš zdroj příjmů. A výsledky vidíte a máte hned.
Martin Zeller se nebojí říct věci přesně tak, jak je cítí, a jelikož má kompletní merchandising své kapely Cocotte Minute na starosti právě on (CM jsou v tomhle oboru jedni z nejlepších na scéně), byl mou jasnou volbou pro tohle téma. „Za rok děláme na e-shopu od milionu do dvou, podle práce. Z toho ti zůstanou třeba tři kila a z nich pak můžeš zaplatit dva dobrý videoklipy a studio v Rakousku,“ říká Martin.
V podcastu se bavíme o celém procesu od A do Z: proč a jak s merchem začít, jak pokračovat, jak plánovat. Mluvíme také o zákonitostech stánkového prodeje, důležitosti šikovného merchaře, o specifických podmínkách prodeje merchandise, pokud hrajete s většími kapelami, o sezónnosti a merchandisingovém koloběhu v průběhu celého roku, o e-shopech a propagaci. Opět věřím, že v novém díle naleznete mnoho užitečných informací, a moc děkuju Martinovi, že se podělil o své dlouholeté know-how.
Nový Podcast Frontwoman najdete už nyní na YouTube a všech streamingových platformách.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.