Přejít k hlavnímu obsahu
Hudební teorie by měla být především praktickou hudební pomůckou. Všechny její koncepty si jednoduše zahrajte nebo zazpívejte a uvidíte, že v ní najdete nevyčerpatelnou studnici inspirace. | Foto: Soundtrap
Hudební teorie by měla být především praktickou hudební pomůckou. Všechny její koncepty si jednoduše zahrajte nebo zazpívejte a uvidíte, že v ní najdete nevyčerpatelnou studnici inspirace. | Foto: Soundtrap
mbx - Pá, 14.10.2022 - 08:00

TOP 5 mýtů ohledně hudební teorie, které brzdí váš hudební vývoj

Velkým tématem mezi aspirujícími hudebníky je otázka užitečnosti hudební teorie. Mnoho muzikantů tvrdí, že je to prostě něco, co nepotřebují. Nudná, formální, školou zapáchající hromada znalostí, které člověka jenom brzdí v jeho cestě za autentickým hudebním vyjádřením. Všechno, co potřebujeme, si hezky zadarmo vygooglíme, nasledujeme z YouTube tutoriálů nebo TikTok music hack videí. K čemu potřebujeme znát frygickou stupnici nebo kolik béček na Db dur, že... Ale není tohle předsudek, který by do mentální výbavy hudebníka roku 2022 neměl patřit? Pojďme se podívat na TOP 5 zásadních omylů ohledně hudební teorie, které brzdí váš hudební vývoj.

Nedávno jsem měl se svojí ženou konverzaci ohledně životních zkušeností a hlavně o rozhodnutích, která formují naši pouť v tomto světě. Svěřila se mi se zajímavou myšlenkou, že by si přála být znovu ve věku patnácti let, ale zároveň mít všechny zkušenosti, které doteď nasbírala. Nemohl jsem jinak, než s ní souznít. Také bych si byl svoji životní dráhu nakreslil o dost jasněji a hlavně bych se vyvaroval všech hloupostí a chybných rozhodnutí, která často pramenila z pouhé nevědomosti. Jedním z nich je třeba i opomíjení znalostí z hudební teorie, které přitom poskytují ohromnou studnici inspirace.

1. Hraju výhradně podle poslechu a pocitu

Tento mýtus je dobře živený slavnými hudebníky, kteří nás zahrnují hláškami o tom, jak nikdy neuměli noty, jak jim řekl jejich učitel klavíru, že nemají talent nebo jak hrají jenom podle srdce. Nesmíte jim na to skákat! Mnoho legendárních hudebníků nejen že umělo hudební teorii, ale dokonce i hráli z not. To, že se rozhodli vykročit vlastní cestou a dát průchod své originální vizi hudby, bylo často možné právě díky jejich píli a poctivému přístupu ke cvičení na nástroj a studiu hudby.

Zpěváci a zpěvačky dřeli nudná warm-up cvičení dlouhé hodiny, pracovali na své hlasové hygieně a technice. Ale nebudou vám o tom vyprávět v rozhovoru pro Rolling Stone. Tam bude víc fungovat příběh o zázračném talentu a problémech, které naše labuť musela překonat na cestě od ošklivého káčátka k vrcholům showbyznysu.

2. Hudební teorie je moc složitá

Problém s hudební teorií se odráží už v jejím názvu. Měla by to spíš být hudební praxe. Pokud si vezmete do ruky nástroj a budete všechny teoretické koncepty zkoušet v praxi, poměrně brzy získáte hlubší vhled do toho, jak zní obraty akordů, dvojhmaty, trojzvuky, lydická stupnice, doškálné akordy v tónině G dur a tak dále. To jsou všechno velmi krásně znějící a hlavně prakticky upotřebitelné dovednosti.

Začněte svou teoretickou cestu na nauce intervalů. Je to skvělý start pro vnímání vzdáleností tónů a kontextu akordů a stupnic. Pomáhejte si asociacemi se známými melodiemi a skladbami. Yesterday začíná velkou sekundou směrem dolů, zatímco znělka ze Saxany je velká sexta nahoru. A pokud chcete napsat epickou, pozitivně laděnou melodii, zkuste ji začít intervalem vzestupné čisté kvarty. Věděl to Ennio Morricone i Elvis Presley.

3. Znalost hudební teorie ničí kreativitu

Je to jeden z největších mýtů, kterému jsem na pár let propadl i já sám. Přitom Bach, Beethoven, Chopin, Coltrane, Parker, Django Reinhardt, Hendrix, Satriani i Steve Vai – ti všichni byli experty na hudební teorii a zároveň nekonečně kreativní umělecké duše. Všechno záleží na vašem přístupu.

Chápu argument, že přílišná znalost daného oboru a zaměření se na expertní detaily můžou zastřít širší kontext a „oddělit váš mozek od vašeho srdce“. Ale na druhou stranu, stejně jako se u ohně můžete buď ohřát, nebo jím zapálit vesnici, můžete využít hudební teorii pro své kreativní eskapády – její hluboké znalosti vám poskytnou tolik kýženou svobodu vyjádření.

Rozhodně vám neuškodí znát vztah stupnic a akordů, funkční harmonii v kontextu tónin, zákonitosti transpozice, vedení hlasů nebo druhy sekvencí. Můžete tím jenom získat – ať už pro skládání písniček, nebo pro aranž kytarového sóla či basového groovu.

4. Pokus a omyl

Praxe je nejlepší učitel, že? Mnoho lidí se rozhodne pro vlastní cestu a zkouší si vše metodou pokus-omyl. Pokud jste jedním z těch extrémně talentovaných, trpělivých a vytrvalých jedinců, můžete dojít hodně daleko. Za své praxe lektora baskytary jsem ale zažil příliš mnoho případů studentů, kteří promarnili dlouhá léta blouděním po hmatníku, o kterém ale zároveň ani nevěděli, kolik má vlastně pražců.

Dříve či později vám dojde, že bez struktury a jasného cíle se vaše pokusy o ovládnutí nástroje či hlasového potenciálu mění ve frustrující boj s nekonečnými slepými uličkami. Znalost hudební teorie dává vašemu snažení kontext a rámec. Víte, kam máte jít a co už máte za sebou.  

5. Online svět

YouTube a mnoho dalších online platforem jsou fenomény posledního desetiletí. Najdete tam všechno, a to se samozřejmě týká i hudebního vzdělání. Tisíce atraktivních videí, blogů a webových stránek vás bombardují tipy a triky. Je toho tolik...až se v tom jeden může utopit. A to se často stává. Místo hodinového, soustředěného cvičení na kytaru či basu strávíte hodinu sledováním – nebo ještě hůře pouhým vybíráním – videí pro vaší inspiraci.

Jediná cesta ven je mít jasný plán, vypnout mobil a počítač a opravdu se tu hodinu věnovat cílené práci na svých hudebních dovednostech. V tomto případě vám rozhodně pomůže zkušený mentor či lektor, který vás udrží na cestě, a také vám dodá prověřené materiály, ze kterých budete čerpat. Ano, můžete jít i svojí individuální cestou a zvolit si například specifický online kurz.

Největší výzva je udržet směr, pracovat na správných každodenních návycích, nesrovnávat se s ostatními (hlavně ne se všemi Insta virtuózy) a po malých krocích si jít za svým cílem – každý den být lepším hudebníkem, než jsem byl včera.

Které znalosti z hudební teorie se vám hodí v praxi a běžně je využíváte? Napište nám do komentářů!

Tagy hudební teorie TOP 5 jak na to

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & ČR.    http://baskytarovaposilovna.cz  
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY