
Podcast Frontwoman #14: Jak dostat svou muziku mezi lidi
Napsat dobrou písničku je jedna věc. Jak to ale v dnešní době přesyceného trhu a všudypřítomného obsahu udělat, abyste onu písničku dostali mezi lidi – a aby si ji lidé ideálně také poslechli? Právě na to se zaměřuje čtrnáctý díl Podcastu Frontwoman, kde spolu s Milošem Blaháčkem z Digiton Agency hovoříme o mnoha cestách, kterými se lze vydat.
Jeden jediný správný recept? Neexistuje
Miloš Blaháček je zakladatelem a šéfem Digiton Agency, bubeníkem kapely Deloraine a nově také správcem webu a komunity Muzikanti a kapely. Veškeré záležitosti tedy vidí z obou stran: z pohledu muzikanta i manažera, respektive marketingového specialisty. A je to optika nesmírně cenná.
Hned na úvod podcastu jsme se shodli, že jediný správný způsob, jak singlem či albem získat nové fanoušky, neexistuje. Kdyby existoval, dělají to všichni stejně a všichni jsou stejně úspěšní. Cest je mnoho a je jen na vás, kterou se vydat. Záleží na tom, kolik máte času, peněz, chuti... a také jak dobře znáte svou hudbu a svou (na začátku potenciální) cílovku.
Nejčastější chyba? Nedostatek času
„Největším nešvarem před vydáním je nedostatečný odstup a příprava,“ má jasno Miloš a vysvětluje, proč je tak nutné nechat si minimálně několikatýdenní polštář a na vydání se dokonale nachystat.
Když vyjmenuje seznam činností a úkonů, které by v tomto časovém okně mezi dokončením nahrávky a vydáním měly proběhnout, lze asi chápat, proč je dostatek času takovou nutností. Jenže – spousta z nás, kteří se hudbou neživí, už minimálně jednou přípravu na vydání úspěchalo a podcenilo, jen proto, aby nová pecka už už byla venku.
Je to celkem pochopitelné: reakce ostatních jsou pro velké procento muzikantů tou jedinou „odměnou“, kterou za své úsilí a talent mají. Pokud to však s muzikou myslíte vážněji a chcete věci pojmout více profesionálně, opravdu si těch několik týdnů vyhraďte a maximalizujte své šance na úspěch nové hudby.
Release plan a víkendoví válečníci
S Milošem také hovoříme o takzvaném „release planu“, neboli koncepčním rozvrhu vydání jednotlivých singlů či alb v časovém horizontu cca jednoho roku. V zahraničí a na profesionální scéně je toto naprostým základem a standardem. „Větší labely release plan vyžadují, už jen proto, že mají své pravidelné schůzky se Spotify,“ vysvětluje Miloš.
Konstatuje, že u nás jsou některé praktiky stále ještě nezažité, protože jsme malý trh, ale také vnímá, že úroveň profesionality kapel a interpretů jde stále nahoru. Já doplňuji, že labely vyžadují release plan samozřejmě i proto, že celý proces financují.
Zároveň si dovoluji myšlenku, že například v sortě středních kapel má člověk ty nejlepší úmysly, jenže mnoho muzikantů dělá hudbu po večerech a po víkendech, mezi prací... a pro tyto „víkendové válečníky“ je zkrátka náročnější stoprocentně aplikovat zcela profesionální přístup. Zejména pokud si nahrávání a vydání zařizují a financují sami. Neboli: release plan je hezká věc, dokud se vám nepodělá pračka a peníze na nový singl bohužel musí změnit účel. Ale mít nějaký základní rámec, koncept a výhled, třeba že tenhle rok chceme vydat dva singly a příští rok album, to se hodí vždycky. Aspoň víte, k čemu chcete mířit.
V tomto díle se dále dozvíte...
... neuvěřitelnou spoustu věcí. Takzvaný „checklist“, neboli seznam úkolů, které byste měli mít před vydáním hotové a odškrtnuté, je opravdu něčím, z čeho můžete reálně čerpat. Miloš o tom začíná mluvit v čase 11:36. Dále zmiňujeme práci se sociálními sítěmi, aktuální trendy a možnosti YouTube, značnou minutáž věnujeme tématu playlistingu, hodně mluvíme také o relevanci čísel, autenticitě, lovebrandech... Je toho hodně a myslím, že tento díl může být přínosným pro mnoho z vás. Užijte si ho.
Nový díl i předešlé epizody Podcastu Frontwoman je k dispozici nyní na YouTube a všech streamingových platformách.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.