Podcast Frontwoman #16: Hrdinové v zákulisí
Zvukaři, osvětlovači, riggeři, bedňáci, řidiči, techničtí produkční... Celá řada lidí a profesí stojí za tím, abyste si mohli vychutnat koncert svého oblíbeného umělce. Jejich práce však není běžnému publiku známá, a i muzikanti často nevědí, co vše je pro technickou realizaci akce potřeba. Proto je tu nový díl Podcastu Frontwoman, ve kterém o těchto hrdinech v zákulisí hovoří Nikola Kandoussi a CEO produkční firmy T-Servis, Jana Heřmánková.
Poprvé jsem Janu viděla před několika lety na Staroměstském náměstí, kde probíhala akce pro podporu kultury a Jana byla jednou z řečnic. Covid tehdy naplno ukázal, kolik lidí se na přípravě koncertů, festivalů a eventů podílí, že jejich počty jdou do tisíců a i přesto pomoc státu nebyla adekvátní. Mnoho profesionálů z branže bylo nuceno změnit povolání a do umělecko-technického odvětví se již nevrátili, a důsledky pandemie technická produkce cítila ještě několik let poté, co jsme naposledy sundali roušky. I o tomto období a jeho dopadech s Janou v této epizodě mluvíme.
Je to jako lego
Probíráme kompletní proces realizace akcí, od prvotní poptávky po bourání posledního kusu stage, a mně celou dobu připadá fascinující, jak do sebe jednotlivé kousky skládačky zapadají. Mám ráda, když lidé vědí, co dělají, a svou práci umí. A v případě technické produkce je nasnadě, že zkušenost dělá mistra.
Už samotná podoba akce, její velikost a místo konání do značné míry určí „mustr“, podle kterého se vše připraví a odjede, samozřejmě s tím, že se počítá s určitými odchylkami nebo prostorem pro improvizaci. Někdy i rok dopředu se ladí technické detaily – podoba stage, podmínky umělce, harmonogram, kapacity lidských zdrojů... A jak už to bývá všude, čím lépe je vše naplánované, tím větší klid pak panuje na akci samotné. A to i v případě, že se přece jen něco na poslední chvíli mění. Techničtí produkční už zažili veškeré myslitelné scénáře, dovedou tedy z fleku vymyslet to nejlepší řešení.
Ani nejslavnější umělec větru a dešti neporučí
Na přírodu jsme krátcí všichni, příroda je pánem všeho. Proto i pořadatelé těch největších festivalů a outdoorových koncertů těch nejslavnějších umělců do poslední chvíle padají na kolena, modlí se a vzývají meteoradar, který je zároveň jejich nejlepším přítelem – anebo nepřítelem, pokud hlásí příchozí mordor.
Jana v Podcastu vysvětluje, že do určité míry se na špatné počasí připravit dá. Jestliže předpovědi dopředu indikují průšvih, v předstihu se ustanoví a zasedne krizový štáb, který se dohodne na konkrétních řešeních konkrétních situací. Například: překročí rychlost větru určitý limit? Program na pódiu se okamžitě přeruší, zadní stěna se stáhne, aby vítr mohl profouknout a nehrozilo spadnutí pódiové konstrukce a tak dále.
Rozhodně to tedy (alespoň v případě profesionálních středně velkých až velkých akcí) není o tom, že by začala bouřka a pořadatelé spolu s technickou produkcí v panice pobíhali po areálu s hrůzou v očích a otázkou „Co budeme dělat?!“ na rtech. Meteorologická situace se sleduje pravidelně a dlouho dopředu, a není-li příznivá, opravdu musí být jednotlivá opatření již dávno domluvená a odsouhlasená.
V tomto díle se dále dozvíte
Jak jde dopředu technologický pokrok a jak na něj v T-Servisu reagují? Proč je konkurence zdravá a možná i prospěšná? Jsou nějaké sny, které by si Jana ve své pozici ráda splnila? A jak důležitá je struktura v případě velké produkční firmy? To vše a ještě mnohem více se dozvíte v nové epizodě Podcastu Frontwoman, již nyní na YouTube a všech streamingových platformách.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.