Přejít k hlavnímu obsahu
ABBA | Foto: Baillie Walsh
ABBA | Foto: Baillie Walsh
Pavel Zelinka - Po, 15.11.2021 - 12:00

Legendární ABBA si návratovou deskou ostudu neutrhla

Návratů na scénu po několika dekádách zažívá hudební scéna docela dost. Ovšem comeback ABBY, popové ikony 70. a 80. let, z nich přeci jen vybočuje. Vedle unikátních koncertů s využitím „abbatarů“ švédská čtveřice přišla i s deskou Voyage plnou nových autorských skladeb. Je na ní od prvních taktů čitelná, uvěřitelná a tu a tam i strhující.

Teď už je jasné, že nabídka na přelomu tisíciletí na dočasné obnovení hvězdné ABBY, za něž by čtveřice dostala miliardu dolarů, nebyla dobře formulovaná. A možná navíc nepřišla v pravou chvíli. Základní podmínkou totiž bylo celosvětové turné o sto koncertech, kterého by se členové kapely coby tehdejší padesátníci museli účastnit. „Asi je šílené odříci takové množství peněz, ale návrat, to už pro nás není,“ vysvětloval tehdy skladatel a hráč na klávesy Benny Andersson, který s kytaristou Björnem Ulvaeusem napsal všechny hity kvarteta.

Proč je o dvacet let později vše jinak? Hvězdná čtveřice se totiž dočkala technologie, díky které nebude muset vylézat na pódium, a přesto díky svým abbatarům (digitální podoba muzikantů plus mínus z roku 1979, pohybující se podle skutečných členů kapely díky oblekům opatřeným senzory) a živé doprovodné kapele odehraje plnohodnotný koncert.

Je ovšem třeba si uvědomit, že ani v dobách největší slávy toho naživo ABBA příliš mnoho neodehrála. Zaprvé měli členové za sebou už tisíce odehraných vystoupení (především v populárních kapelách Hootenanny Singers a The Hep Stars) a od roku 1973 se už obě zpěvačky staraly o malé děti. V dobách největší slávy kapely, to znamená mezi roky 1974 a 1980, odehrála slavná čtveřice po celém světě celkově „jen“ něco přes sto koncertů. Divíte se pak, že po hořkosladkém rozchodu dvou dříve manželských dvojic se slavní Švédové do zuřivého koncertování příliš nehrnuli?

Od roku 1982, kdy se kapela ozvala s posledními singly v rámci výběrovky The Singles: The First Ten Years, se toho v životě všech čtyř protagonistů ovšem stalo nepočítaně. Nové vztahy, sólové kariéry, úspěch, ale také nečekané ztráty blízkých, zvláště v posledních letech. Po oddechu v osmdesátých letech se ABBAmánie začátkem devadesátých let rozběhla znovu a nezastavila se v podstatě dodnes.

I proto měli Agnetha, Björn, Benny a Anni-Frid chuť před připravovanými koncerty zhodnotit uplynulé dekády v nových skladbách. Není divu, že řada skladeb z nové desky Voyage má bilancující podobu. Album rámují písně, které shrnují životní trampoty čtveřice. Hned první singl I Still Have Faith In You s odstupem hodnotí jejich vztah, který se přes turbulentní období dostal do současné, přátelské podoby. O tom, že ne vždy bylo vše dříve ideální, vypráví track Keep An Eye On Dan popisující střídavou péči o děti, No Doubt About It, I Can Be That Woman nebo Don't Shut Me Down se vrací ke vzájemnému boji uvnitř rozpadajícího se vztahu a k následnému odpuštění.

Na desce jsou ale i odlehčenější momenty jako znovu překopaná Just A Notion, které nás přenáší do adrenalinem napěchovaného konce 70. let, nebo romantizující Bumblebee. Ano, ze skladeb na nás tu a tam prosakuje větší porce patosu, než nám servírovali o dekády mladší protagonisté. Na druhou stranu, pokud toto má být rozloučení dnešních sedmdesátníků, pak forma jistého nostalgického ohlédnutí je vcelku logickým vyústěním.

Co na desce jako hudebníci oceníte?

Čtyřicetiletá pauza nám dala exkluzivní možnost nahlédnout na tvorbu ABBY s velkým časovým odstupem. I pro českého posluchače už to přestal být „ten komunisty tolerovaný popový balast, vhodný tak akorát na vekslácké večírky“. A musím uznat, že především po hudební stránce nám pánská polovina kapely předkládala nebývale velké množství komplexních skladeb, které i přes někdy až muzikálovou rafinovanost (viz pásmo The Girl with the Golden Hair z desky ABBA: The Album) dokázaly být až omračujícím způsobem hitové. A je jedno, jestli mluvíme o powerpopových začátcích, o disku období konce sedmdesátek nebo o závěru jejich kariéry v duchu „adult oriented popu“.

Na Voyage se ABBA pokusila připomenout všechna svá zásadní období, což ale kolekci ubírá na kompaktnosti. Vedle sebe jsou muzikálové momenty (I Still Have Faith In You nebo Ode To Freedom inspirovaná valčíkem z Čajkovského baletu Labutí jezero), oblíbené „světové“ inspirace (When You Danced With Me nás zavede do Irska), roztančená Don't Shut Me Down, rock’n’roll à la Waterloo (Just A Notion), vánoční Little Things a řada baladických položek.

Björn Andersson, autor hudební stránky novinky, dodržel slib, že se na nové desce nebudou honit aktuální módní trendy, což do puntíku splnil. Naopak drobnými aranžérskými fórky připomíná návaznost na vlastní slavnou minulost, (viz Keep an Eye on Dan končící stejnou klavírní melodií, která začíná S.O.S.), nebo flétnový úvod Bumblebee evokující podobně aranžérsky koncipovaný rozjezd z Fernando. Zásadní pro návrat ABBY byla kondice vokálů Agnethy a Anni-Frid. Ty už sice nemají takovou mladistvou průraznost nebo tah na branku, stále ale s prstem v nose vyzpívají vše potřebné.

Voyage je album s jasně rozpoznatelným rukopisem, s mírně rozstřelenou dramaturgií, a také s nevyrovnanou kvalitou jednotlivých tracků. Přiznám se, že sílu prvních dvou singlů I Still Have Faith In You a Don't Shut Me Down, které kapela představila už začátkem září, a jež prý stály za definitivním rozhodnutím vrátit se po letech na scénu, podle mě už zopakují pouze rychlejší písničky Keep An Eye On Dan a No Doubt About It.

Ostatní tracky se cyklistickou terminologií až příliš „vezou v závětří“. Balada I Can Be That Woman zní jako nějaký zapomenutý track od Roxette, u Just A Notion je i po aranžérské rekonstrukci jasné, proč se skladba v roce 1978 neprobojovala do tracklistu desky Voules-Vous. I přes výše vypsané připomínky a absenci skladby obtížené hitparádovými ambicemi je ale jisté, že ostudu si slavná popová čtveřice svou devátou řadovkou neuřízla.

ABBA - Voyage

ABBA – Voyage

Universal Music, 2021, 37:05

70 %

Tagy Recenze alb ABBA
Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku 2004…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY