Přejít k hlavnímu obsahu
Tom se sám označuje jako DJ metalové hudby. | Foto: David Shankbone
Martin Hošna - Čt, 21.10.2021 - 12:00

Hudební cirkus Toma Morella našel svoji rovnováhu

Existuje málo kytaristů, jejichž hra se pozná od prvního taktu. Tom Morello k nim bezpochyby patří. Jeho jedinečný styl se stal inspirací pro další generace numetalových kapel. Respekt si dávno vysloužil i u starých rockových harcovníků, kteří mu přispěli na další sólovku The Atlas Underground Fire. Výsledkem je pestré album, v němž minulost i současnost zní podmanivě a moderně.

Na začátku devadesátek vtrhli na scénu Rage Against The Machine s obrovskou zuřivostí a ambicí změnit alternativní metal. Povedlo se jim to na jedničku. Jejich čtyři desky zdobí nezapomenutelné riffy, sóla postrádající jakýkoli řád, agresivní rap i výbušné texty se sociální a politickou tematikou. Jestli se tento ikonický styl od té doby nějak vyvinul, na to se Tom Morello snaží odpovědět dalším a dalším projektem, sólovou tvorbu nevyjímaje Audioslave byli velkým dílem Chrise Cornella (ex-Soundgarden), akustický Nightwatchmen měl ambici ukázat, že Morello umí být i poutavým vypravěčem. Prophets Of Rage, kapela složená ze členů RATM, Cypress Hill a Public Enemy, se vezla na vlně nostalgie a svůj potenciál plně nevyužila. Morello jel také jako speciální host koncertní šňůru Bruce Springsteena a jeho E Street Bandu. Sledovat Morellovu hru během skladby The Ghost of Tom Joad, kterou po svém rozpitval na mikročinitele, je lahůdkou pro fajnšmekry.

Album The Atlas Underground Fire navazuje na předchozí počin The Atlas Underground. Oslovil řadu umělců od rockerů po hiphopové DJs, hlavní pozornost budí jak jinak jeho hra, která nestárne. Předělávka Highway To Hell od AC/DC s Brucem Springsteenem a Eddiem Vedderem (Pearl Jam) byla očekávaným zářezem a zároveň i pastí na pravoplatné rockery; Morello se totiž drží spíše tance nebo popového soundu. Nejautentičtější je ve spojení s o generaci mladšími muzikanty. S Bring Me The Horizon vyplivnul těžkotonážní špínu Let's The Party Started, palestinské techno zazní ve spolupráci s Sama' Abdulhadi, popová hvězda Mike Posner působí ve skladbě Naraka jak podivný výkřik z kosmu, v Driving To Texas se Morello spolu s Phantogram melancholicky dotýká hvězd. I přes svoji různorodost ale dávají všechny skladby dohromady smysl.

Co na desce oceníte na desce jako muzikanti?

Tom Morello sice umí hypnoticky ukolíbat, nejsilnější v kramflecích je ale tam, kde promlouvá jeho hardcorová kytara. Velké otevřené riffy, zabijácký molotolův koktejl, časté užívání pedalu Whammy. Tom se sám označuje jako DJ metalové hudby hraje si s momentem překvapení a nepřestává objevovat další kytarové zvuky. Přesto jeho zvukový chaos dokáže najít řád. A jeho recept? Hrajte s jinými hudebníky, berte zkušenosti, kde se dá, a serte na YouTube.

cover

Tom Morello – The Atlas Underground Fire

Mom + Pop, 46:29

Rock/hip hop/techno

80 %

Tagy Tom Morello AC/DC Rage Against the Machine
Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY