Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Čapek - Čt, 11.06.2015 - 08:00

EHX Good Vibes: za hranicí původního Uni-Vibu

Vibe pedály napodobují unikátní charakter starobylého pedálu Shin Ei Uni-Vibe, který byl původně vyvinut jako přenosná simulace leslie bedny. Tento záměr úplně nevyšel a Uni-Vibe ožil vlastním životem, filtrujícím zvuk podobně jako phaser, ovšem bez perfektní synchronizace vln a za použití jiných součástek. Jedním z nejčerstvějších přírůstků do rodiny vibe pedálů je Electro-Harmonix Good Vibes.

Vibe je bohatá modulace, která se od šedesátých let stala inspirací nejednomu slavnému kytaristovi – mezi snad nejčastěji vzpomínané skladby, ve kterých byl použit Uni-Vibe jsou Machine Gun Jimiho Hendrixe a Breathe skupiny Pink Floyd – zde se Uni-Vibe stal výrazným zvukem v arzenálu Davida Gilmoura. Cenově sice tyto pedály zdaleka nedosahují vysokých částek za vintage originál, mohou se ovšem i tak vyšplhat poměrně vysoko. Každý levnější vibe pedál se tedy dá vítat s povděkem – a Good Vibes je právě jeden z těch cenově dostupných.

Už na první pohled se Good Vibes lehce odlišuje od tradičního designu moderních EHX pedálů, celá krabička je zalakovaná (obvyklý bývá motiv na čelní straně efektu s holými stěnami) v tmavě hnědém, téměř černém laku s krémovými popisky. Efekt designem jasně naznačuje, že se jedná o retro-inspirovaný pedál, už jen font názvu pedálu je pěkně groovy a odkazuje na šedesátá léta. Design je elegantní, jedná se rozhodně o jeden z nejlépe vypadajících pedálů od EHX za poslední dobu.
Ovládací prvky jsou jednoduché a přehledné. Základem je true bypass spínač a dvě LED, jedna signalizující sepnutí efektu, druhá blikající s tempem modulace. Po pravé straně pedálu najdeme mimo nástrojového vstupu také vstup pro expression pedál, u něj volíme přepínačem zda jím chceme ovládat intenzitu efektu či rychlost. Vedle něj se nachází druhý minipřepínač pro volbu chorusu či vibráta. Potenciometry Volume, tedy celkově hlasitosti, Intensity a Speed jsou oproti další nabídce EHX doplněny pěkně přehlednou stupnici obklopující čepičky potenciometrů – a ta se v případě Good Vibes rozhodně hodí!


Tento efekt totiž oplývá poměrně širokou škálou nastavení Intensity od opravdu jemné modulace, která jde spíše cítit než slyšet, až po ostré experimentální pulsování. A přebližně na půli cesty mezi dvěma extrémy se pohybuje to teritorium vibe zvuku, který známe nejlépe od Hendrixe a Gilmoura. Jemné nastavení je zde klíčové. Také rychlost efektu lze nastavit až do překvapivých rychlostí téměř na hranici ring modulátoru – tam si myslím, že je to „tradiční“ pole mnohem širší a plně využitelná je drtivá většina rozsahu. Nejsem si jistý, že to samé můžu říct o Intensity. Na jeho dráze se také nachází spousta využitelných zvuků, ale poměrně brzy za polovinou se vlna modulace mění z široké a pozvolné vlny v ostrý, úzký a velmi průbojný puls, který jde daleko za hranice původní dobové předlohy. Díky těmto divokým zvukovým možnostem je trochu složitější i práce s expression pedálem, ta vyžaduje velký cit pro kontrolu nad spektrem, ve kterém se zvukově chceme pohybovat.

Celkovým tónem je Good Vibes spíše projasněný, čímž se také trochu odlišuje od původního, krémovějšího Uni-Vibu, který měl výraznější tloušťku kolem nižších středů. Jasnější tón ovšem zejména pomáhá čitelnosti modulace se zkreslením, které pak modulace nepříjemně nerozmazává. Dle mého názoru se jedná o reakci na změnu množství a charakteru zkreslení od šedesátých let, kdy Uni-Vibe zažíval svá léta největší slávy, rozhodně to tedy nepovažuji za chybu. Je to zajímavá inovace a modernizace klasického obvodu, podle mého mnohem důležitější, než dostupnost extrémní polohy potenciometru Intensity. Jak v módu chorus, který je tlustší a výrazněji moduluje charakter zvuku, tak vibráto, které je lehce subtilnější a rozhýbe spíše výšku tónu, zůstává modulace lehce separovaná od původního signálu a oba signály jsou tak čitelné a lépe se navzájem respektují.

Good Vibes se snaží nabízet široké možnosti nastavení, které překračují hranice původního Uni-Vibu. Ačkoliv se jeho extrémní nastavení dají využít snad pouze v opravdu experimentálním kontextu, pedál také přináší tradiční „šedesátkové“ zvuky, které dobře známe, milujeme a stále jako kytaristé vyhledáváme. Jak v módu chorusu nebo vibráta se jedná o pedál inspirovaný v minulosti, ale držící krok s novou dobou a novými zvukovými a funkčními požadavky. A v neposlední řadě se EHX daří tento koncept realizovat také s ohledem na naše peněženky.

Tagy EHX
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY