Přejít k hlavnímu obsahu
Svižný warm up v šestnáctinových notách v patternu 3+3+3+3+2+2 za použití tónů E moll pentatoniky. Foto: Štěpán Tůma (Ironworks)
Svižný warm up v šestnáctinových notách v patternu 3+3+3+3+2+2 za použití tónů E moll pentatoniky. Foto: Štěpán Tůma (Ironworks)
mbx -

Baskytarová posilovna #64: liché frázování na čtyři doby

Pokud pravidelně sledujete náš basový seriál, určitě jste si všimli, že jméno Flea už bylo zmíněno mnohokrát. Bude tomu tak i dnes, kdy se budeme inspirovat jeho oblíbeným šestnáctinovým rytmickým patternem, jenž pracuje se sekvencí 4x3 + 2x2 v pravidelném čtyřčtvrťovém taktu.

Bez dlouhého povídání a zbytečných úvodů, pojďme rovnou k věci:

Naším tónovým materiálem je E moll pentatonika (E, G, A, H, D) obohacená o průchodné tóny Bb a C# pro osvěžení melodického frázování.

Nejdůležitějším elementem, na který se toto cvičení zaměřuje, je na první pohled poměrně komplikovaný šestnáctinový rytmický pattern v sekvenci čtyřikrát tři tóny + dvakrát dva tóny. Poprvé jsem podobnou frázi slyšel od Flea na albu Blood, Sugar, Sex & Magik. Už si nevzpomínám, ve které skladbě ji použil, ale s určitostí si vybavím, jak jsem byl ohromený jejím zvukem. Hned jsem se ji chtěl naučit a začít používat i ve svých patternech.

Na první poslech si třítónové fráze můžete splést s triolami, ale ve skutečnosti se jedná o šestnáctiny, které tak vytvářejí zajímavou a vzrušující polyrytmickou strukturu.

V našem případě v prvních osmi taktech hrajeme fráze v E moll pentatonice, kdy rozvíjíme hlavní melodický motiv z prvního a třetího taktu. Od devátého do šestnáctého taktu pak pracujeme se změnou harmonie a hlavně frázujeme v oktávách. Tato fáze groovu je doslova fyzicky náročná, kdy musíte pracovat na rychlých skocích z E na D strunu, respektive z A na G strunu. 

Začněte s prvním taktem, přidejte druhý, poté si zkuste zasmyčkovat čtyři takty (vše v pomalém, hratelném tempu, ve kterém máte naprostou kontrolu nad svým tónem a technikou). Tímto soustředěným postupem se prokoušete všemi šestnácti takty, kdy postupně můžete popouštět uzdu na vašem metronomu nebo jinému rytmickém podkladu a zkoušet se přiblížit k tempu originální předlohy.

TIP: Vyzkoušejte si vlastní polyrytmické varianty frázování, např. 3+2+3+2+3+2+3. Součet musí vždy dát dohromady šestnáct, abyste frázi mohli hrát na 4/4, ale klidně si vyzkoušejte i fráze ve 3/4 metru a odvážné povahy mohou zkusit i 5/4 či 7/8 takt (samozřejmě vždy přizpůsobte počet tónů a frázi danému metru).

Tagy baskytarova posilovna Flea cvičení etuda lekce na YouTube

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY