Přejít k hlavnímu obsahu
Chromatická řada tónů je vlastně královnou všech stupnic, protože z ní vychází veškerá, v našem kulturním okruhu, produkovaná hudba. Foto: Katarina Bubenikova (Unsplash)
Chromatická řada tónů je vlastně královnou všech stupnic, protože z ní vychází veškerá, v našem kulturním okruhu, produkovaná hudba. Foto: Katarina Bubenikova (Unsplash)
mbx -

Baskytarová posilovna #53: nejdemokratičtější cvičení ever

Pokud jste někdy narazili na první knížku z edice Baskytarová posilovna, už možná tušíte téma dnešního dílu. Jedná se o praktickou aplikaci jednoho z nejdemokratičtějších, nejefektivnějších a hlavně i nejmuzikálnějších rozehřívacích cvičení, které můžete začlenit do svého každodenního režimu.

Efektivní pohyb levé ruky (nebo pravé ruky, pokud jste levoruký hráč) po hmatníku vychází především z promyšleného systému prstokladů. Hráči na housle nebo kontrabas by vám mohli vyprávět dlouhé příběhy o důležitosti umístění prstů na hmatníku.

V našem (o hodně přímočařejším) basovém světě máme v praxi ustálené dva způsoby  jednak mezi akademiky velmi populární systém 1-2-3-4 (co prst, to políčko), který je skvělý pro sólovou hru/techničtější pasáže, a nebo pozici přes tři pražce s kombinací ukazováčku a malíčku pro uvolněnější hraní basových linek a groovů.

My se dnes zaměříme na procvičení systému 1-2-3-4 za pomoci chromatické stupnice.

Abychom byli přesní, chromatická stupnice je vlastně řada dvanácti půltónů v rozmezí oktávy. Dá se dokonce říci, že se jedná o královnu všech stupnic, protože z ní vychází veškerá v našem kulturním okruhu produkovaná hudba. 

Praktikování chromatické stupnice má tyto nesporné výhody:

  • rovnoměrně procvičíte všechny prsty ruky ovládající hmatník
  • dostanete do prstů všechny detaily hmatníku (rozdílné vzdálenosti pražců a tak dále)
  • získáte skvělý základ pro hraní walking bassu
  • pochopíte logiku a návaznost půltónových postupů
  • je to skvělá pomůcka při nákupu nástroje  okamžitě odhalíte možné hluché tóny na hmatníku

Naše zahřívací cvičení využívá chromatickou stupnici hranou od tónu G na třetím pražci na struně E až po notu D na desátém pražci na stejné struně. Používáte všechny čtyři prsty levé ruky rovnoměrně, jedná se o ideální možnou aplikaci systému co prst, to políčko.

Rozšiřte cvičení na všechny pozice hmatníku.

Toto cvičení plus dalších 100 v podobném duchu najdete v Baskytarové posilovně  101 cvičení pro flexibilitu levé ruky.

Tagy baskytarova posilovna lekce na YouTube baskytara hudební teorie

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY