Přejít k hlavnímu obsahu
Naší terapií je útěk do přírody, která nás nabíjí a podněcuje k tvorbě | Foto: Anna Macáková
Naší terapií je útěk do přírody, která nás nabíjí a podněcuje k tvorbě | Foto: Anna Macáková
VIZO - St, 01.07.2020 - 10:15

Uslyšíte zvuk blinkrů jedničkové oktávky i slepici z Rakovníka

Na scéně jsme úplně noví, hudbě se ale věnujeme už několik let. Už asi 10 let si nahráváme nejrůznější zvuky. V nahrávkách máme různé ruchy – města, vlaky, letadla, beat zahraný na choroš, kroky v písku… Jsou to drobnosti, které ten song udělají unikátní – pro nás vzpomínkou na ty chvíle, pro posluchače pak neobvyklým soundem.

Jak vznikl singl Goodbye Prague?

Začalo to tím, že jsme si hráli s nějakou apkou v ipadu. Vznikl jednoduchý beat. Potom jsme dohráli živou basu a připojili riff zahraný na předválečnou mandolínu, kterou jsme objevili na chalupě u babičky a nechali v Rakovníku u Petra Baboráka opravit. Všechny nástroje jsem museli o ¼ tón podladit, jelikož se museli spojit s beatem z ipadu.

Samozřejmě zvuků a nástrojů je v tracku daleko více. V části tracku pomáhá tempo držet nahrané cvakání blinkrů z jedničkové oktávky, prosadí se ale i zakdákání slepice z Rakovnicka a refrén pak podbarvují ruchy z Václaváku, které má shodou okolností na svědomí mistr zvuku Jan Zazy Zázvůrek. Ke konci songu přichází na řadu vysamplovaný záchvat smíchu jedné z našich žen (ano, máme jich mnoho).

Co se týče tvorby hudby, jeden bez druhého nemůžeme fungovat | Foto: Anna Macáková

O plochy a další zvuky se v tracku starají naši studiový kluci Roland JU-06, neskutečný dříč Ensoniq ASR-10 nebo kamarád Waldorf Blofeld.

Kapitola sama pro sebe je pak v našem případě vokál. Tracky se snažíme dělat tak, aby se daly poslouchat i bez zpěvu. Chceme aby instrumentální část byla sama o sobě zábavná. Jenomže vokál tomu dodá další rozměr. Občas, když si track nazpíváme sami, tak nejsme spokojeni a hledáme někoho, kdo by tam sednul a posunul track dál, někdy prostě song odložíme a vrátíme se k němu časem, kdy už máme odstup a trochu jiný pohled.

Text jsme měnili. Původně se měla píseň jmenovat Liebstadt ale postupem času nám to přestávalo dávat smysl, použili jsme text z jiné naší nevydané písně Capital City a fungovalo to. Vznikla óda na páteční únik z města do klidu. Prahu máme oba rádi, ale často jsme unaveni městským stylem života. Otravují nás věčné notifikace, maily, networkování a noční tahy. Naší terapií je útěk do přírody, která nás nabíjí a podněcuje k tvorbě. A o tom tenhle song je.

It´s not the gear, it´s your ear

Snažíme se dělat tracky po svém a nekopírovat zvuky jiných producentů. Možná i proto je náš zvuk „zašpiněný“ a místy lo-fi. Řídíme se heslem legendárního mix inženýra TLA (Tom Lord Alge) – „Není to o vybavení, ale o uchu.“ Při tvorbě se vždy snažíme reagovat na výkon zpěváka nebo rappera. Aktuálně třeba pracujeme s jedním talentovaným rapperem a track postupně přepracováváme tak, aby mu sedl, co nejlépe. Není to o tom, že si koupí beat a něco do něj narapuje. Musí to spolu prostě perfektně fungovat.

Nejsme vyhraněni ani stylem. Pokud je na vás Goodbye Prague příliš funky, věřte, že druhý singl VIZO bude zase o něčem jiném.

O mix jsme se postarali sami v našem domovském Beak studiu v Solopiskách. Při mixu ještě většinou odhalíme naše producentské chyby a vlastně se dost těžko odlišuje moment produkce a mixu, jde to ruku v ruce. Master skladby má pak na svědomí Ecson Waldes z Biotech Studia.

Jsme dvojice producentů, která sází na melodičnost a originální zvuk | Foto: Anna Macáková

A jak vznikl videoklip?

Začali jsme tím, že jsme oslovili naši kamarádku Silvii Kořenkovou, která skvěle fotí a má geniální představivost a už jsme společně kdysi jeden klip tvořili pro jiný projekt. Song ji nadchnul a přišla hned s několika nápady. Klíčové bylo podchytit téma „Město vs. Venkov“, „Ruch vs. Klid“. Přizvali jsme ještě pár dalších kamarádů, skoro by se dalo říct, že vznikl v podstatě kreativní startup, díky němuž vznikl nápad udělat zvířata z těch, kteří zůstanou přes víkend ve městě. K tomu nám posloužily papírové masky od britských designérů Wintercroft.

Natáčeli jsme v Praze – v zasedačce na IPRu, v Clubu Dejavu v Jakubské nebo v Braníku na Mostě inteligence – ale i na venkově v křivoklátských lesích a u naší maringotky.

Výsledný dojem z videa má kromě Silvie na svědomí především kameraman David Kerny, který neváhal využít například metody umaštěného igelitu od bagety přes objektiv.

1/2 producentského dua VIZO | Foto: Anna Macáková

Jaký je váš příběh? Podělte se s námi a pište na redakce@frontman.cz.

Tagy komunita VIZO
Jsme producentské duo VIZO. Dvojice, která sází na melodičnost a originální zvuk. Hrajeme si s různými hudebními styly a spolupracujeme s jinými interprety. Známe se od malička, kdy jsme spolu hráli hokej za Černošice a později v kapele. Co se týče tvorby hudby, jeden bez druh...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY