Přejít k hlavnímu obsahu
Lazer Viking | Foto: archiv projektu
Lazer Viking | Foto: archiv projektu
Pavel Zelinka -

Unaven rockem. Lazer Viking na nové desce propadl kouzlu analogové elektroniky

Výraznou postavu Kubu Kaifosze musela v minulosti zaznamenat mnohem širší skupina posluchačů než pouze milovníci indie rocku nebo kytaroví nerdi, mezi které autor ještě nedávno patřil. V posledních dvou letech totiž v Praze usazený muzikant provedl další z pověstných stylových kariérních veletočů. Přechod k čistě elektronickému písničkaření na novince Tunnel Vision je přesto překvapením i pro dlouhodobé fandy. I v nové poloze ale Lazer Viking neztrácí svou tvář.  

Kovidové roky byly ideální k tomu, aby si muzikanti vyzkoušeli něco, po čem toužili delší dobu, ale nikdy k tomu neměli čas. Tak se zjevil například temně elektronický projekt Body Of Pain, za kterým stojí dříve garážový rocker (Johnny the Horse) a výtvarník Jan Vytiska. U Kuby Kaifosze, kterého známe z Wild Tides nebo Lazer Viking, šlo ale o přerod v trochu jiném duchu. Ještě před rokem v podcastu On Air vyprávěl o nové desce Lazer Viking, kterou kapela natočila kompletně naživo, a své elektronické spády umisťoval pod hlavičku bočního projektu Human Pyramid. O rok později je vše jinak. Natočená kytarová deska je stále v šuplíku a z Lazer Viking se stal sólový elektronický projekt, který vydal desku Tunnel Vision. Unaven rockem nebo nadšen novým elektronickým světem?

„Vyměnit kytary za syntezátory nebyla vědomá kreativní volba. Když se ohlédnu zpět, opravdu jsem se potřeboval úplně distancovat od toho, kým jsem v té době byl, abych se mohl vypořádat s osobním zmatkem, kterým jsem procházel. Potřeboval jsem vytvořit nový hlas, kterým bych mohl mluvit sám se sebou, hlas schopný čelit smutku, na který jsem nebyl připraven,“ vysvětluje zkušený hudebník v promo materiálu. Vedle jistého vyčerpání z rocku jmenoval Kuba Kaifosz před necelým půlrokem v rámci podcastu Na kafe s Davidem Pomahačem ještě jeden důležitý iniciační zlom směrem k současné elektronické podobě. Tím úhelným kamenem byla návštěva nejznámějšího evropského showcaseového festivalu Eurosonic v holandském Groningenu, který v roce 2020 proběhl měsíc před pandemickou uzávěrou. Zde ho naprosto odboural koncert belgické dvojice Charlotte Adigéry & Bolis Pupul. Dveře do popového světa tím byly otevřeny. Sám Kuba, kterému se do té doby svět elektroniky vyhýbal širokým obloukem, se začínal procházet v obrovském světě syntetických zvuků. Nakoupil si postupně celou baterii syntezátorů a svět dobře známého rocku se mu začal rychle vzdalovat. Před půlrokem se pak pochlubil s prvním výsledkem svého domácího experimentování, singlem Yr Body. Elektronická jízda byla odbržděna.

Zdeněk Lichnovský a Vojtěch Tkáč, autoři pořadu Reflektor na Radiu 1, trefně o hudební dráze Kuby Kaifosze poznamenali, že natáčí samé debuty. Snaha posouvat svou tvorbu a nepřešlapovat na místě je v případě charismatického frontmana dovedena do poměrně radikální podoby. Přesto je přechod z rockové polohy do podoby elektronického solitéra přeci jen nejrazantnější změnou hudebního směřování autora. Po stovkách hodin experimentů s dlouhou řadou různých typů syntezátorů a natočení hromady demáčů došlo pro vytíženost dosavadního stálého spolupracovníka Martina Přikryla ke spojení s Tomášem Havlenem. Ten se stal nejen standardním producentem desky, ale obecně průvodcem autora elektronickým světem. Výsledkem je osmiskladbová kolekce Tunnel Vision, která i přes všechny novinky nepostrádá jeden z nejsilnějších prvků všech Kubových projektů – naléhavost a s tím spojenou jistotu, že autor vložil do písniček maximum svých aktuálních emocí.

Co na desce jako hudebníci oceníte?

Osmička kompozic je postavena na analogové elektronice, tučně basových linkách, retro bicích automatech a tudíž i silném osmdesátkovém feelingu. Ten má, ať se autor snaží sebevíc, ovšem odtažitější charakter než předchozí rocková podoba. Kde skladby mají střední tempo, přichází i jistý chlad a silně melancholický podtón. Ten ostatně krásně charakterizuje videoklip k singlu Yr Body.

V českém prostředí do stejného prostoru s předstihem vyrazili Midi Lidi nebo Ventolin, jenže na rozdíl od Lazer Vikinga měli potřeba doplňovat písničku humorem. V tomto má deska Tunnel Vision mnohem volnější pole působnosti. Přesto závěrečná Mohn Cheree se svou melodickou variací na notoricky známý hit Alex F. (vzpomeňme na filmového Policajta z Beverly Hills) i přes veškerou textovou vážnost ukazuje, že práce Lazer Vikinga v novém prostředí byla pro autora primárně velká zábava. Jsem zvědavý, kam se kroky Kuby Kaifosze vydají v budoucnu.

Lazer Viking - Tunnel Vision  

‎Lazer Viking – Tunnel Vision

vlastní vydání, distribuce Musicraft, 2022, 30:10

75 %

Tagy Recenze alb Lazer Viking

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku 2004…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY