Přejít k hlavnímu obsahu
Michal Pilař -

Průvodce kytarovými efekty #13: Reverb

Tak a jsme na konci této série. A zakončíme jí tam, kde ve velké většině cesta signálu pedalboardem končí – reverbem. O reverbu by se dalo mluvit vlastně jako o nejstarším efektu, který lidstvo v hudbě kdy využilo. Obří katedrály, divadla, operní sály, ale třeba dokonce i jeskyně... Tam všude hudba získávala neopakovatelnou atmosféru právě díky reverbu. Už po staletí byl tento přírodní efekt součástí velké části hudebních produkcí. Bylo tak naprostou samozřejmostí, že hudebníci chtěli simulovat podmínky velkých sálů i v malých studiích. Nebo si tyto sály dokonce „brát s sebou“ i na klubové koncerty.

Echo komora

První reverb byl při nahrávání použit v roce 1947 Billem Putnamem v Chicagu. Putnam jednoduše umístil reproduktor do koupelny studia a před něj dal mikrofon. Neplánovaně tak položil základy reverbových komor – sofistikovaných místností pro zachycení přírodního reverbu, které najdeme ve studiích jako Sunset Sound, Abbey Road nebo Capital Studios. Jedná se většinou o betonovou, plně izolovanou místnost, často v podzemí. Specifický zvuk těchto echo komor se stal natolik charakteristickým, že si ho dokonce můžete vyzkoušet v podobě pluginů i u vás ve vašem DAW softwaru. Nevýhodou u přirozeného dozvuku je, že si ho samozřejmě nemůžete nijak nastavit a jste tak naprosto odkázáni na akustické vlastnosti konkrétní místnosti.

Plate reverb

Prvním reverb efektem, který už nebyl vázán na konkrétní prostor, byl plate reverb, kde – jak už název napovídá – ozvěna vzniká pomocí velkým kovových plátů. Jeho výhodou je jeho zvuková charakteristika: velmi jasný prvotní attack, který se zatemňuje v průběhu dozvuku. Je to vlastně naprosto ideální typ reverbu, protože je dobře slyšet, ale zároveň vám zbytečně neleze do dalších tónů. Ne náhodou je tak právě Plate na drtivě většině reverbových pedálů a pluginů. Jeho nevýhodami jsou každopádně velikost (efekt o velikosti malého auta se vám na koncerty přece jen tahat nechce) a cena. Kytaristé si tak na svůj cestovní reverb museli ještě chvilku počkat.

Pružinový reverb

Prvním nástrojem vybaveným pružinovým reverbem byly varhany Hammond ve třicátých a čtyřicátých letech. Důvod byl prostý: lidé se jednoduše chtěli i u sebe doma přiblížit zvuku varhan ve velkém kostele. V šedesátých letech pak Hammond vyvinul menší pružinovou konstrukci, která se dokonce vešla i do kytarových aparátů. Toho se okamžitě chopil Leo Fender. Vibroverb, Deluxe Reverb nebo Twin Reverb – to jsou jen tři zástupci z celé řady Fender aparátů vybavených kompaktním reverb tankem, díky kterému jste měli svůj koncertní sál konečně všude s sebou. Za oblíbenost aparátů s pružinovým reverbem mluví už jen fakt, že v podstatě definovaly surfovou hudbu šedesátých let.

Digitální reverb

V roce 1976 vytvořila společnost EMT vůbec první digitální reverbovou jednotku a svět začal poznávat nový typ reverbu. První neforemné jednotky se zmenšovaly a přes velké rackové procesory se dostaly až k malým šlapacím krabičkám tak, jak je známe teď. Díky technologiím si tak nyní můžete nasimulovat všechny možné simulace všech možných moderních i historických reverbů – je tu zlatý věk reverbu, který už rozhodně nikdy neskončí.

Strymon BigSky

Strymon BigSky

V roce 2013 se zrodil král pedálových digitálních reverbů, který nabízí dvanáct reverbových algoritmů, přes tradiční Spring a Plate až po naprosto unikátní a to vše ve studiové kvalitě. Dále tento pedál disponuje dvě stě presety, sto bankami, možností stereo zapojení, MIDI a obsáhlým nastavením. Ovládání pedálu je navíc velmi intuitivní a po počátečním zmatení se s ním naučíte velmi rychle pracovat.

Orientaci ve všech možných nabídkách vám ulehčuje obrazovka, která je opravdu jen základní, ale na druhou stranu z ní vyčtete vše, co budete potřebovat. Jistě si pamatujete na malý přepínač u TimeLine, kterým můžete aktivovat efektovou smyčku pedálu. BigSky má ten switch také, jen v tomto případě máte možnost zapnout simulaci reproboxu.

Není to sice žádný konkrétní reprobox a opravdu si nemůžete vybírat z více druhů – máte prostě jen jeden, ale i to dokazuje, jak moc nad svými pedály ve Strymonu přemýšlejí. U většiny lidí je reverb poslední efekt v pedalboardu, tak proč nemít možnost hrát za určitých situací přímo do linky. Stejně jako ostatní dva pedály tohoto formátu od Strymonu (Mobius a TimeLine) i BigSky tedy patří mezi to nejlepší, co na trhu můžete najít.

SurfyBear

Surfy Industries SurfyBear Reverb

Co může být víc než pedál simulující pružinový reverb? Pedál s opravdovými pružinami! Můžete tak mít přesně ten zvuk, který se všechny ty digitální krabičky snaží napodobit. A to navíc ve velikosti relativně přátelské pro pedalboardy. Dostanete navíc ne jeden, ale rovnou dva reverty v jednom. SurfyBear má totiž dva kanály. Ovládání je navíc v podstatě stejné, jako na jakémkoliv jiném reverb pedálu, takže jediné, co je zde navíc, jsou opravdu jen ty pružiny.

Light Pedal

Gamechanger Audio Light Pedal

A na závěr spojení starého a nového, a to navíc velmi unikátním způsobem. O této lotyšské firmě jsem se v jednom starším článku již zmiňoval a i v tomto případě platí, že v Gamechanger Audio se rozhodli udělat věci jinak. Light Pedal je analogový pružinový reverb (ano, i zde je pružina), ale na rozdíl od všech podobných pedálů se zde nachází infračervené optické senzory. Ty zachytí chvění pružiny v daleko větším rozsahu a díky tomu uslyšíte v dozvuku daleko více frekvencí a textur než kdy dřív. Pedál také disponuje šesti módy a oddělenými ovladači pro signál pružiny a optických senzorů, který si můžete míchat dle libosti. Light Podal tak dokazuje, že i z obyčejného pružinového reverbu můžete dostat inovativní zvuk.

Tagy Průvodce kytarovými efekty echo komora plate reverb pružinový reverb digitální reverb Strymon BigSky Surfy Industries SurfyBear Reverb Gamechanger Audio Light Pedal reverb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Michal Pilař
Kytarista kapely Iggy Mayerov.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY