Přejít k hlavnímu obsahu
V létě omezte ohrané etudy z minulého školního roku na nějakou rozumnou míru | Foto: Pixabay.com
V létě omezte ohrané etudy z minulého školního roku na nějakou rozumnou míru | Foto: Pixabay.com
Honza Hrbek - St, 15.07.2020 - 10:00

Motivovat děti k hudbě je sladká řehole

Úspěch v hudební sféře nic nezaručí. Jen talent na něj nestačí, peníze ho nekoupí a umělecká hodnota ho přitahuje jen výjimečně. Většina úspěšných lidí však má jedno společného – svůj talent, ať už jakýkoliv, doprovodili pílí, která jim umožnila vyniknout nad ostatními. „Pokud chcete vypadat skvěle, když vás sledují tisíce, musíte makat víc než tisíce, když vás nikdo nesleduje,“ shrnul to basketbalista Damian Lillard a pro muzikanty platí totéž. Takovou pracovní morálku je však třeba v dětech budovat.

Začaly prázdniny, učitelé základních uměleckých i dalších hudebních škol přestali děti domů posílat s cvičením a do září budou sbírat síly na další boj. Starší studenti mají možnost využít volný čas pro hraní s dalšími muzikanty a vůbec zlepšování věcí, na které při cvičení není tolik času. Ti mladší mají možná trochu těžší cestu. Jak si zároveň odpočinout od drilu školy a přitom nezapomenout, jak se nástroj drží?

Tihle kluci si asi v létě na rukou neseděli

Pokud nechcete malého žáčka přes prázdniny dokonale znechutit, omezte ohrané etudy z minulého školního roku na nějakou rozumnou míru. Letní prázdniny nejsou jen obdobím, kdy kantor sbírá síly do dalšího školního roku, i žáci si musí odpočinout a začít se do školy co možná nejvíce těšit. V ideálním případě se mohou děti při hraní spojit s kamarádem z hudebky, nebo se pokusí naučit oblíbenou písničku, například znělku z filmu nebo seriálu, který mají rády. Díky tomu budou rozvíjet další aspekty svého hraní, na které se výuka nástroje mnohdy nesoustředí. Navíc, při správném výběru skladby to děti může i bavit, což je v motivaci zásadní. U menších dětí cvičení mnohdy ještě není předmět píle, musí se jim v nasazení „jít naproti“.

O úmyslu zlepšovat se lze mluvit u starších žáčků. I zde však platí, že spíše než etudy je dobré zvolit jiný způsob práce s nástrojem. Zde už se však dá správnou motivací probudit cílevědomost. U starších dětí se přímo nabízí učení písniček, ať už dle preferencí dítěte nebo třeba z Já, písniček. Čím jsou děti starší, tím důležitější je posoudit, zda si vystačí samy, nebo by jim vyhovovalo hrát ve větší skupině, případně alespoň ve dvojici. Ani zde nejde tolik o pilování techniky, jako spíš o hlubší seznamování s možnostmi nástroje.

Některé soukromé školy během léta pořádají pro své žáky program i v létě. Ten může mít různé podoby. Od setkání, žákovských koncertů, větších komponovaných programů, až po soukromý tábor, kde se žáci potkávají, pod dozorem kantorů cvičí v rámci určeného programu a kromě svých nástrojů tak rozvíjí svou muzikálnost. Když už jsme u toho, hudební tábory jsou pak samostatnou kapitolou. V nabídce je jich celá řada, s různorodým programem, ve kterém se děti vedle hudební nauky i socializují a poznávají další podobně zaměřené děti.

Píle je nenahraditelná v cestě za úspěchem. Užitečná je ale i v ostatních aspektech života. Stejně jako například sebevědomí je snaha uspět a z toho plynoucí píle křehkou záležitostí, kterou může rodič podpořit i zničit. Ale tento článek nemá ambice věnovat se psychologii, raději si řekněme, že čas a péče, které s dítětem vložíte do hraní na hudební nástroj přes letní prázdniny, neponesou své ovoce pouze na začátku dalšího školního roku. Mohou zásadně změnit přístup vašeho potomka k hudbě. Jak v dobrém, tak ve zlém. Proto s rozvahou a s důrazem na to, aby se dítě bavilo, pokračujte vpřed. Již brzy se ukáže, zda jsme uspěli!

Tagy Virtuoz v zácviku cvičení
Vždycky jsem miloval muziku. A živý nástroje.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY