Přejít k hlavnímu obsahu
T-Bone Walker patří k nejvlivnějším postavám bluesové historie. | Foto: Heinrich Klaffs, CC BY-SA 2.0
T-Bone Walker patří k nejvlivnějším postavám bluesové historie. | Foto: Heinrich Klaffs, CC BY-SA 2.0
Ondřej Bezr -

Předěláno #20: T-Bone Walker: Stormy Monday

Říkejte tomu bouřlivé pondělí (ale úterý je stejně tak na draka). Přímo esenciální začátek bluesové písně, alespoň v nejrozšířenější představě o tom, že blues je primárně smutná píseň (ono to samozřejmě tak jednoduché není, existují záplavy blues veselých až komických, ale o tom třeba někdy jindy). Písničce, kterou si dneska připomínáme, se obecně říká Stormy Monday, ale její pravý název je právě Call It Stormy Monday (But Tuesday Is Just as Bad). A složil ji T-Bone Walker.

T-Bone Walker (1910–1975) patří k nejdůležitějším osobnostem v bluesových dějinách, byl jedním z prvních, kteří začali hrát blues na elektrickou kytaru, čímž inspiroval zástupy následovníků. Byl hlavním vzorem například B.B. Kinga, který tvrdil, že zejména kvůli němu si pořídil první elektrický nástroj, a právě Stormy Monday bylo jeho nejoblíbenější Walkerovou písní, kterou mnohokrát natočil a hrál ji na bezpočtu koncertů.

Originál Walker natočil v roce 1947 v Hollywoodu a kromě rytmiky přizval do studia také tříčlennou dechovou sekci, která hrála party, údajně inspirované nahrávkami big bandu Counta Basieho ze třicátých let. Jedná se vlastně o běžnou dvanáctku v tónině G dur, ale Walker základní akordy obohatil dalšími obraty, které tehdy nebyly běžné a nahrávku ovoněly jazzem, což se pak stalo jeho poznávacím znamením a jeho následovníci včetně B.B. Kinga v tomto trendu pokračovali.

Když už byla řeč o B.B. Kingovi, z jehož koncertního repertoáru Stormy Monday prakticky nevymizelo po celou dobu jeho kariéry, poslechněme si jeho verzi z roku 1996, kdy byl ještě v plné síle.

Další podstatnou osobností pro popularizaci Stormy Monday byl zpěvák Bobby Bland, který svoji verzi vydal v roce 1962. Její strukturu a harmonii ve spolupráci s kytaristou Waynem Bennettem posunul ještě o kousíček dál k jazzu a tvrdí se, že právě z této harmonicky bohatší varianty vychází většina dalších mistrovských tvůrců, kteří píseň zařadili do svého repertoáru.

A hvězdná verze do třetice: Allman Brothers Band představil v roce 1971 na nahraném a vydaném slavném koncertě ve Fillmore East. Je to nahrávka, která potvrdila svou délkou sól pověst kapely jako jednoho z prvních typických jam bandů v rockové historii a umetla písničce Stormy Monday cestu k rockovým posluchačům.

Ale ještě před nimi, v roce 1968, nahráli Stormy Monday například také začínající britští Jethro Tull, když natáčeli pro Johna Peela v BBC a nahrávka pak vyšla v řadě edic jejich raritních snímků. Je mimochodem také potvrzením toho, že Jethro Tull skutečně začínali jako bluesová kapela.

Stormy Monday je zkrátka jedním ze zhruba deseti songů, které si musí osvojit každý bluesový muzikant, hodný toho jména, pokud vyrazí na jam session. Je totiž jisté, že dříve nebo později i na něj dojde. Inspirovat se může třeba i slavnou verzí z legendárního studiového jamu Alberta Kinga a Stevieho Raye Vaughana.

Tagy Předěláno T-Bone Walker

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Foto: František Vlček, Lidové noviny
Šéfredaktor kulturního magazínu UNI a dlouholetý dramaturg Blues Alive.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY