Přejít k hlavnímu obsahu
Při požadavcích na co nejnižší dohmat by možná bylo lepší dohmat úplně zrušit
Při požadavcích na co nejnižší dohmat by možná bylo lepší dohmat úplně zrušit
Zdeněk Lev -

Péče o kytaru #32: hráči, kteří kytarové techniky dostávají do kolen

Při práci kytarového technika se běžně setkávám s požadavky kytaristů, které mě i po mnoha letech v servisu nepřestávají překvapovat. Mnoho z těchto požadavků bývají velkými výzvami. Jednak kvůli své náročnosti a jednak kvůli neobvyklosti. Na kytaře jde poškodit, opravit či upravit úplně všechno. A na to mnoho kytaristů spoléhá. Následující výčet požadavků ilustruje případy, kdy si nad vzniklou situací lámu hlavu nebo ji sklápím rovnou do dlaní. Není to ovšem myšleno nikterak ve zlém, to jistě ne. Prostě k práci kytarového technika patří to, že si musí umět poradit úplně se vším.

Při rozhovorech s kytarovými techniky se často probírají náročné opravy a úpravy, ale také kuriozity, které se v servisu staly. Asi každý technik má nějaký zážitek, který rád pro pobavení vypráví. Vždy jsem si říkal, že už jsem toho v servisu zažil dost, ale pokaždé mě něco vyvede z omylu. První takový případ se mě osobně stal při opravě, kdy jsem v lubové kytaře našel dvoje dámské kalhotky. Od té doby jsem v kytarách nalezl například zaseklé dětské hračky, čínské noviny, které tam zapomněl dělník při výrobě kdesi na druhém konci planety, různé druhy hmyzu, památné účtenky z hospody nebo téměř 40 let starý paragon o koupi kytary, který si majitel pečlivě uschoval v útrobách kytary pod žebrováním.

Překvapit tedy může opravdu cokoli. U kytaristů platí, že čím zkušenější jsou, tím specifičtější požadavky mají. Některé jsou reálné, některé snadné a některé takové, že se je raději snažím rozmluvit.

Požadavek na co nejnižší dohmat patří k nejběžnějším

Co nejnižší dohmat, prosím

Mezi nejběžnější a zároveň nejtěžší požadavky je snížení dohmatu. Ve většině případů jde o snížení dohmatu na naprosté minimum, ale aby kytara nedrnčela. Tento požadavek je zcela logický, protože při nízkém dohmatu je pohodlnost hraní maximální. Je ale třeba si uvědomit, že nastavení dohmatu je vždy limitováno aktuálním stavem dané kytary. Pokud má kytara křivý krk, vymačkané nebo špatně napražcované pražce na hmatníku, po snížení dohmatu dojde při hraní zákonitě k drnčení, zpravidla na více místech.

U precizně napražcovaných a kvalitních kytar je reálné mít nízký dohmat, ovšem u levnějších kytar je to vykoupeno drnčením.

Příliš nízký dohmat také ubírá dozvuk strun. Pokud je struna příliš nízko nad pražcem, při kmitání lehce o pražce naráží a tím se zkracuje délka jejího kmitání. Proto se příliš nízký dohmat nedoporučuje. Efektivnější je více tréninku, při kterém si prsty a šlachy zvyknou na standardní dohmat. Kytara se většinou odmění lepším zvukem.

Neříkám, že nejde hrát s velice nízkým dohmatem, chce to ale určité zkušenosti a také kvalitní kytaru. Mnohdy jsou požadavky kytaristů tak zarputilé, že by bylo ideální dohmat úplně zrušit. Pak už zbývá jen Guitar Hero.

Způsobů, jak kytaru rozlámat, existuje nekonečno

Půjde to slepit?

Nehody se stávají. Ty s kytarami obzvlášť. Vzhledem k tomu, jak jsou kytary křehké, není se čemu divit. Někdy stačí opravdu málo a kytara je na dva kusy. Ať je příčina v neopatrnosti, nepozornosti nebo v opilosti, důsledky bývají stejné. Rozdíl je pouze v tom, že po propité noci nebo divokém koncertu můžou být kytary téměř na odpis.

Vždy si říkám, kolik existuje způsobů, jak kytaru rozlámat. Nejčastější jsou ulámané hlavice po pádech. Ovšem stává se, že je přelomené i tělo elektrické kytary nebo prosednutá přední deska u akustických kytar. V takovýchto případech je sem tam vidět drobný stud či rezignace v kytaristových očích, který dává tušit, jak se to asi stalo. Kytaristé se ale většinou rádi rozvypráví o tom, jak to vše bylo. A je v nich také vidět chvilka napětí, než uslyší, jestli to půjde opravit.

Rozbité kytary bývají také od partnerů a partnerek. Zažil jsem zákazníka, kterému manželka omylem rozsedla kytaru. Nebo zákazníka, po kterém partnerka hodila ovladač od televize. Nešťastník ovladač nechytil a ten prorazil přední desku kytary. Často slýchávám „to samo“. Na štěstí jde opravit opravdu téměř vše.

Domácí opravy bývají svérázné

Půjčíte mi své nářadí? Já si to seřídím sám

Ano, i takový požadavek se sem tam objeví. Když jsme ještě měli servis na Děkance, tedy uprostřed prodejny, mohli zákazníci koukat technikům při práci přímo pod ruce. Během času se objevili dva zákazníci s neobvyklou prosbou, a to, zda bychom jim nepůjčili vlastní nářadí, že by si to u nás seřídili sami. Je to vlastně stejné, jako byste přišli do autoservisu s tím, že si u nich vyměníte kola sám, ať vám na to půjčí vybavení. Oba kytaristé seřízení nezvládli, jeden odešel po chvíli s tím, že ta kytara s Floyd Rose je vadná a že nejde seřídit, druhý po chvilce řekl, že se přepočítal a šel domů.

Vy to neseřizujete zdarma?

Občas se objeví v servisu kytarista s údajně drobným problémem, který by chtěl vyřešit ihned. To samozřejmě možné je, pokud na to je časová kapacita. Bývá to ale většinou tak, že z drobného problému se vyklube problém větší a oprava se stává náročnější. Na tom by samo o sobě nebylo nic divného. Setkal jsem se ale i s tím, že se zákazník divil, že musí za servis platit, vždyť jde jen o výměnu strun. Vysvětlení, že mě ta práce živí, neakceptoval a stále se divil.

Kytara drnčí

Problémem mnohdy bývá přesný popis závady, kterou kytaristé při příchodu do servisu uvádí. Aby byla práce co nejkvalitnější, je třeba znát detailně to, co při hře vadí nebo nezní tak jak má. Bohužel, mnoho kytaristů si s popisem závady příliš hlavu neláme a pro technika je poté obzvláště složité přijít na to, co tím vlastně mysleli.

Při popisu, že kytara drnčí, se může jednat o mnoho věcí. Na hmatníku jsou desítky poloh, na kterých se hraje. Každý kytarista hraje jiným stylem, na jiných místech na hmatníku, trsátkem nebo prsty. A pokud není uvedeno místo, kde má kytara drnčet, může se stát, že bude opraveno něco, co být opraveno nemělo a problém, se kterým kytarista přišel, zůstane nevyřešený.

Pokud někdy navštívíte kytarový servis, předem si promyslete, co vše chcete nechat opravit a pokuste se vše detailně popsat.

Domácí pájení může dopadnout i takto

Chtěl bych to zapojit následovně

Zapojení elektroniky je něco, co se na kytarách mění neustále. Zjednodušeně řečeno, téměř každý požadavek na zapojení jde splnit. Otázka je, jestli to u dané kytary půjde. Část kytaristů si vystačí s továrním zapojením. Je zde ale i druhá část, která hledá stále nové možnosti.

Setkávám se s požadavky, které jsou velice specifické a jasně formulované. Technik, který se účastní nahrávání ve studiu, musí být připraven opravdu na cokoli. Například na to, že si kytarista vymyslí, že by chtěl na následující skladbu změnit zapojení elektroniky, aby byl zvuk jiný. Technik má v této chvíli jen omezenou krátkou dobu, aby kytaru rozebral a rychle vymyslel řešení. To se během nahrávání nebo zkoušek může opakovat vícekrát.

Tyto požadavky bývají velkou výzvou, protože vymyslet způsob, jak by se dalo vše zapojit, je někdy docela oříšek. Takže pokud vás napadá, že byste rádi upravili zvuk kytary, téměř vše je možné a realizovatelné. V případě snímačů je to také otázka peněz, protože ty kvalitní nejsou levnou záležitostí.

Zkoušel jsem to opravit doma, ale nepovedlo se

Domácí opravy zkouší mnoho kytaristů. Někdy se povede a někdy ne. Pokud se vydáte po nevydařené opravě do servisu, obvykle je scénář takový, že musím vyřešit napáchané škody a až pak se věnovat původnímu problému.

Názorný příklad je domácí pájení elektroniky. Určitě nechci nikoho podceňovat, ale mluvím z vlastních zkušeností. Z těchto oprav si schovávám poškozené potenciometry, které přes vrstvy cínu nejsou téměř vidět. Pájení na kytaře musí být vždy uděláno precizně, aby byla zaručena spolehlivost a funkčnost. U aparátů i bezpečnost.

Takto může vypadat konstrukce krku a hmatníku na čínských kytarách

Koupil jsem kytaru z AliExpressu, půjde s tím něco?

Koupě kytary ze světa může být někdy dobrodružství. Pokud kupujete ze světových eshopů, které prodávají obrovské množství zboží, musíte být připraveni na možnost, že zakoupená kytara bude vrak.

Většina těchto kytar jsou čínské nástroje, které svou kvalitou neodpovídají standardům hudebních nástrojů. Krky do vrtule, špatná geometrie krku či nepřesnost v konstrukci celé kytary. To je jen základní výčet běžně se objevujících závad, které jsou na těchto kytarách již z výroby.

Z mých zkušeností příliš nedoporučuji kupovat nástroje z AliExpressu a podobných eshopů. Oprava většinou stojí několik tisíc a výsledná pořizovací cena s cenou cla a servisu neodpovídá kvalitě.

Zítra mám nahrávání, potřebuji kytaru jen zkontrolovat

Nechávat věci na poslední chvíli se nevyplácí. Platí to i u servisu kytar před nahráváním. Kytaristé často přijdou den dva před nahráváním ve studiu, že potřebují kytaru zkontrolovat, aby byla perfektní. V části případů se stává, že kytara potřebuje větší zásah, což je časově náročné. Ale nahrávání je nahrávání, takže i když na to není čas, musí se oprava stihnout. I tyto opravy jsou výzvou, protože časová tíseň je u této práce trochu nepříjemná.

zachránit staré kytary je obtížné, ale výsledek mnohdy stojí za to

Ta kytara je rodinné dědictví

Mnoho z nás má po prarodičích nebo rodičích schovanou stařičkou Cremonu. Pro většinu lidí představuje spíše citovou záležitost, než že by na nástroj chtěli hrát. Například náš servis je těchto nástrojů plný, opravujeme je rádi. Dát dohromady tyto staré nástroje může být z ohledu na jejich kvalitu nerentabilní, ale na druhou stranu, ta citová hodnota je mnohdy prostě nejvíc.

Většinu zákazníku v servisu překvapím, když řeknu, kolik bude oprava stát. Někoho to odradí, někoho ne. Pokud vidím, že bude kytara po opravě stát za to, zákazník se do toho chce pouštět. Pokud je výsledek nejistý, musí si každý zvážit, zda do toho investovat peníze.

Největší výzva je, když je předem jasné, že kytara nebude příliš hratelná, ale majitel kytary chce opravu provést. Hodiny a hodiny práce a stejně si na to pak člověk ani moc nezahraje.

I takto je možné svérázně řešit prasklou strunu

Potřebuji jen vyměnit struny, to bude na chvilku

Téměř žádná oprava není na chvilku. Zkušené oko vždy vidí hodně věcí, které jsou potřeba doladit. A pokud přijde kytarista s tím, že to bude rychlovka, nebývá tomu tak. Nejtěžší je přesvědčit ho, že je potřeba udělat ještě to, a to a pak to bude perfektní. A upřímně, většinou to stejně udělám, i když to kytarista nechce, protože by mi to svědomí nedovolilo a kytaře to jen prospěje. Přidaná hodnota ještě nikdy nikoho neurazila.

Tagy Péče o kytaru

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Zdeněk Lev
Jsem kytarový technik v Kytary.cz a mám dlouholeté zkušenosti s kompletním kytarovým servisem. Specializuji se na servis a ověřování originality vintage, sběratelských a bazarových kytar a rád předávám získané zkušenosti dál. Rukama mi prošlo tisíce nástrojů a těší mě, že můžu…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY