Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

NOVÝ GEAR 42/23: efekty EHX NYC DSP, preamp Friedman, PRS Lefty a bubny Natal

Kdo je připraven, není zaskočen. Vítejte u našeho dalšího týdenního přehledu nového gearu a zajímavostí z muzikantského světa, kde se snažíme shrnout vše podstatné, co se na nás aktuálně valí na trhu a měli bychom to vědět. PRS posílil asijskou edici kytar SE o limitovanou kolekci levorukých modelů, Fender představil špičkový modelingový procesor Tone Master Pro, Friedman uvedl na trh lampový preamp s IR impulsy, EHX láká na další mini efekty a Engl se pochlubil vlajkovým aparátem ze série Founders Edition. Pro basisty je připravena futuristická „pětka“ od EBG, reedice kompaktní hlavy Ashdown CTM-15 nebo signovaný pedál Tech 21 baskytaristy z Anthrax. Tip přinášíme také na nový uni-vibe Strymon UltraViolet a bicí retro sety Zenith z produkce značky Natal.

Kytary PRS SE v levorukých verzích

Kytaristé hrající v opačném gardu měli v případě nástrojů z edice Paul Reed Smith SE doposud na výběr pouze jeden levoruký model PRS SE Custom 24 Lefty, což byl vzhledem k šířce nabídky celosvětově úspěšné značky trochu překvapivý marketingový přístup. Mezeru v portfoliu se nyní PRS snaží vyplnit limitovanou sérií, zahrnující el. kytary typu SE Standard 24-08 Lefty, SE Custom 24-08 Lefty, SE 277 Lefty, SE Custom 24 "Floyd" Lefty a elektroakustiku SE A60E Lefty. Pro stavbu byly použity stejné materiály i komponenty jako u konvenčních variant. Ceny startují na cca 700 eurech za provedení SE Standard 24-08 Lefty včetně gig bagu.

Digitální modulace Strymon UltraViolet

Pedál s klasickým vintage zvukem, inspirovaný ceněným uni-vibem Shin-Ei z 60. let, využívá DSP jednotku kombinovanou s analogovým Class-A JFET předzesilovačem. Zvolená koncepce je tak schopna nabídnout hřejivý dynamický tón a zároveň výrazně navyšuje možnosti podpořené zcela novým algoritmem s vlastnostmi originálního optického okruhu. Nechybí plná MIDI implementace, port USB-C, režimy mono/stereo, paměť pro 300 presetů, nastavení biasu nebo trojice modů (Chorus, Blend, Vibrato). „Dokáže naprosto přesně reprodukovat hyper-autentické rejstříky z 60. let, ale umí i spoustu dalších věcí, díky kterým je mnohem univerzálnější než původní jednotky,“ říká o modelu UltraViolet  spoluzakladatel Strymonu Peter Celi.

Efektová edice Electro-Harmonix NYC DSP „Pico“

Když EHX před časem uvedl na trh kompresor Platform a oktaver Pog v miniaturním formátu Pico, značka už připravovala jejich sedm mladších sourozenců, vycházejících z tradičních efektů EHX, čímž vznikla nová produktová řada NYC DSP. Kromě dvou zmíněných modelů mají nyní kytaristi i basisti na výběr také mini reverb Pico Oceans 3-verb, polyfonní pitch shifter Pico Pitch Fork, digitální delay Pico Canyon Echo, multifunkční Pico Deep Freeze, tape delay Pico Rerun, flexibilní zkreslovač Pico Triboro Bridge a filtraci s reverzním režimem Pico Attack Decay. Společnými rysy jsou kromě kompaktních rozměrů čtyři ovladače, tlačítko pro volbu modů a u footswitche lze v závislosti na konkrétní verzi měnit typ bypassu

Friedman IR-X: elektronkový preamp s IR impulsy

Dvoukanálový pedálový předzesilovač (2x 12AX7) disponuje celou paletou zvuků obsažených v různých aparátech Friedman, a to včetně sekcí Boost pro každou větev. Kromě třípásmového EQ, gainu a hlasitosti jsou oba kanály vybaveny také přepínačem pro výběr tří IR impulsů (možnost uploadu vlastních vzorků), funkcemi Bright/Tight (Ch1/Ch2) a na boku šasi najdeme dva minipotenciometry pro další doladění gainu (Ch1) či boostu (Ch2). Samozřejmostí je ef. smyčka, MIDI, USB atd. Detailní editaci, včetně parametrů Presence, Thump, Boost Lock, knihovny s 12 firemními IR a uložení až 128 presetů, obstarává aplikace IR-X Editor. Friedman IR-X, kombinující to nejlepší ze světa analogu a digitálu, se díky svým zvukovým kvalitám a flexibilitě stává jedním z favoritů dané produktové kategorie.      

Preamp/multiefekt Fender Tone Master Pro: nový konkurent Helixu a Quad Cortexu?

Tradiční americká značka vstupuje na pole špičkového modelingu podlahovým procesorem Tone Master Pro, obsahujícím více než 100 virtuálních zesilovačů a efektů, včetně všech klasických aparátů Fender Tone Master, oficiálně licencovaného aparátu EVH 5150 III Stealth a dalších etalonů, jejichž softwarové alternativy byly vytvořeny pomocí patentované technologie TMM (Tone Master Modeling). Editaci výrazně ulehčuje barevný dotykový displej, instalováno je 10 footswitchů, fungujících podobně jako u Quad Cortexu od Neural DSP jako enkodery, vybírat lze z více než šesti tisíc IR impulsů, integrovány jsou čtyři ef. smyčky, modul Bluetooth, minutový stereo looper, mikrofonní XLR vstup a mnoho dalších prvků i funkcí. Pořídit je možno také aktivní full-range boxy Tone Master FR-10 či FR-12.

Zesilovač Engl E670FE: nová vlajková loď značky

Do evropských obchodů zamířil v těchto dnech špičkový celolampový zesilovač Engl E670FE Special / Founders Edition, a to ve verzích vybavených koncovými elektronkami 4 x EL34 nebo 4 x 6L6 poskytujících výkon 100 W. Funkcemi nabité aparáty s pětikanálovým preampem (Clean, Crunch, Lead I, Lead II, Tubedriver), trojicí lampou ošetřených efektových smyček, noise gatem, porty MIDI In/Thru, S.A.C. a množstvím voicingových switchů (Gain Boost, Hi Gain, Mid Shift, Mega Lo Punch, Depth atd.), jsou ručně sestavovány v německých dílnách a představují jedny ze zvukově nejuniverzálnějších zesilovačů s širokou škálou tónů, od křišťálově čistých rejstříků přes decentní crunche, saturovanější drive až po moderní agresivně znějící zkreslení s dlouhým sustainem a čitelnými rychlými basy.

Futuristická „pětka“ EBG-5 Devon

Extravagantně působící pětistrunný model z produkce německého malovýrobce využívá netradiční konstrukci kombinující uhlíkový kompozit a březový masiv, což má společně s duální menzurou 34/35 palců výrazný vliv na konzistentnost výsledného tónu s rychlým atakem, dlouhým sustainem a pevnými basy. Stabilitu ladění zajišťuje karbonový krk a přesné strojky GraphTech, pro stavbu hmatníku s proměnlivým radiusem byl zvolen rezonanční materiál Richlite s vlastnostmi ebenu a orientaci při hře usnadňují modré luminiscenční značky. Zvuk přenáší dvojice aktivních soapbar snímačů Fishman Fluence. Přiložené video demonstruje příbuzný model EBG-5 Jigsaw

Tech 21 Street Driver 48 SansAmp pro basistu kapely Anthrax

Andrew Barta, majitel a šéfkonstruktér newyorské firmy Tech 21, navrhl nový preamp/drive pro Franka Bella, obstarávajícího basové party v trashmetalových Anthrax. Model Street Driver 48 využívá patentovanou technologii SansAmp, která je zcela analogová a emuluje celý signálový řetězec, od předzesilovače přes výkonový zesilovač až po simulaci reproduktorů. I přes integrovaný speaker simulator lze za drive umístit externí IR impuls, jenž výslednému zvuku může ve studiu dodat další rozměr. Pedál je vybaven parametry Drive, Level, aktivními dvoupásmovými korekcemi a dvojicí tlačítek – Dirt přidává další porci gainu, zatímco Filth zdůrazňuje vyšší frekvence a atak tónu. Driver je použitelný jako standardní efekt či preamp, připojení přímo do mixpultu nebo počítače zajišťuje XLR výstup.

Reedice elektronkové mini-hlavy Ashdown CTM-15

Před deseti lety zařadil Ashdown do svého portfolia malý basový zesilovač CTM-15, k němuž se britský výrobce letos vrací s upravenou verzí, jejíž prototyp byl premiérově představen na červnové akci GearFest 2023. Jednokanálový CTM-15 poskytuje díky pečlivě navrženému preampu a koncovému stupni s elektronkami 2 x EL84 jak bohatý zvuk s dostatkem objemu, průraznosti a harmonických složek, tak i překvapivě hlasitých 15 W. Přímočaře řešené ovládání zahrnuje pasivní třípásmový ekvalizer, gain a master navázaný na tradiční ručikový VU meter. Konektivita sestává z dvou repro výstupů s impedanci 4/8 ohmů, sluchátkové zdířky (interní load sekce bez nutnosti zapojení boxu) a linkového XLR Di konektoru. Pohodlně přenosný zesilovač je dodáván společně s gig bagem. Rozměry: 150 x 240 x 180 mm, hmotnost: 5,34 kg.

Natal Zenith: bicí sety s retro estetikou

Firma Natal, kterou v minulosti převzala pod svá křídla společnost Marshall, představila třímístné bicí kity řady Zenith inspirované designem souprav z 60. let. Sady sestávají z basového bubnu 22”x16”, tomu 12”x8” a floor tomu 16”x16”, příčemž k danému základu bude samozřejmě možno dokoupit i bubny jiných průměrů. Stěny skeletu o síle 6 mm jsou lepeny z dvou javorových plátů a centrální jasanové vrstvy (1,8 + 2,4 + 1,8 mm) a javor byl použit také pro výrobu ráfků basového bubnu (4,8 mm). Zvolená konstrukce společně s pečlivě frézovanými hranami (tomy 30°, b.b. 45°) a elegantními subtilními mušlemi poskytuje tradiční vintage sound s hřejivým přednesem, plnými basy a výbornou rezonancí. Barvy: Forge Black / Blue / Red, Silver / Pink Frost.

Tagy PRS Strymon Friedman Amplification Electro Harmonix Fender engl EBG-Instruments Tech 21 Ashdown Natal Drums

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY