Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Na co hrají progmetaloví Between the Buried and Me

Americký kvintet Between the Buried and Me si pozornost fanoušků a hudební kritiky získal neotřelou kombinací progresivního rocku, metalcoru a death metalu, kterou mnohdy neváhá obohatit v těchto stylech opravdu netradičními nástroji: xylofonem, tubou, smyčci nebo flétnou. Kapela je i díky mimořádným hráčským schopnostem jednotlivých členů vyhledávanou muzikantskou lahůdkou a její energií nabité koncerty mají neopakovatelnou atmosféru.

Během raných let kapely jejími řadami prošla spousta muzikantů. Sestava se stabilizovala až v roce 2005, kdy čtveřice ve složení Tommy Giles Rogers - zpěv, klávesy, Paul Waggoner - kytara, Dustie Waring - kytara a Blake Richardson - bicí, přizvala ke spolupráci basistu a klávesistu Dana Briggse.

Diskografii Between the Buried and Me v současné době tvoří sedm studiových alb, živák Colors LIVE, speciál Future Sequence: Live at the Fidelitorium (verze desky The Parallax II: Future Sequence nahraná živě ve studiu Fidelitorium), EP The Parallax: Hypersleep Dialogues a kompilace Best Of (2011). Zatím posledním počinem je konceptuální CD Coma Ecliptic, jenž vyšlo v červenci minulého roku u labelu Metal Blade.

Na podporu tohoto alba kapela absolvovala podzimní šňůru 24 koncertů po Kanadě a USA, ke kterým se vztahuje také následující popis pódiového vybavení kytaristů Dustie Waringa a Paula Waggonera a baskytaristy Dana Briggse.


Dustie Waring

Kytary

Waring před lety vsadil na kytary značky Paul Reed Smith a to především na různé varianty populárního modelu PRS Custom 24. Na loňském turné využíval hlavně Customa v nachově rudém transparentním laku, osazeného zamykatelným vibratem Floyd Rose. Nástroj má mahagonový korpus s javorovým topem, ebenový hmatník a javorový krk s tenčím profilem. PRS byl původně vybaven signovanými snímači DiMarzio, ale nyní jsou na nástroji prototypy humbuckerů Seymour Duncan.

Jako záloha sloužil speciální model PRS Singlecut Custom v černohnědé transparentní úpravě s vibratem Floyd Rose, kobylkovým humbuckerem Seymour Duncan SH-4 JB a krkovým Duncanem SH-2 Jazz Hot Rodded. Waring podlaďuje kytary do Cis a používá struny DAddario o sílách 011, 014, 021w, 032, 044 a 056 poskládané ze setů různých průměrů.

Zesilovače a boxy

Srdcem celého systému je rack obsahující digitální preamp/multiefekt Fractal Axe FX II XL, jenž je zapojen do koncového stupně Mesa Boogie Simul-Class 2:Ninety. Klasické lampové aparáty zastupuje 100 wattový zesilovač Paul Reed Smith Archon s výkonovými elektronkami 6L6. Signál jde do 2x12 kabinetů Port City s dvanáctipalcovými reproduktory Warehouse Veteran 30.

Pedalboard

Základem pedalboardu je MIDI kontroler Fractal Audio MFC-101 Mark III s dvojicí expression pedálů Mission Engineering EP-1 doplněný ladičkou TC Electronic PolyTune Mini a nakopávačem signálu Port City Salem Boost, který podle Waringových slov dodává zvuku lampový charakter a potřebný objem.

Paul Waggoner

Kytary

Waggoner se v minulém roce stal tváří značky Ibanez, která mu postavila signovaný model PWM100, jenž je založen na kytarách série Saber. Oproti konvenční řadě má signatura silnější korpus vyrobený z lehkého bahenního jasanu ošetřeného tungovým olejem a krk typu Wizard III s palisandrovým hmatníkem a 24 jumbo pražci.

Nástroj s dvojicí humbuckerů Mojotone PW Hornet (kobylka keramika, krk Alnico), kterou výrobce navrhoval podle Waggonerových specifikací, je vybaven zamykatelnou mechanikou Ibanez LoPro Edge se sníženou základnou, potenciometrem hlasitosti a rozpínáním cívek.



Zesilovače a boxy

Stejně jako Waring používá i Waggoner preamp/multiefekt Fractal Axe FX II XL nebo Axe Ultra, dvourackový koncový zesilovač Mesa Boogie Simul-Class 2:Ninety s lampami 6L6 a kabinety Port City 2x12.

Pedalboard

K ovládání Fractalu slouží kontroler Rocktron All Access - každý preset je přiřazen jednotlivým skladbám podle charakteru a míry zkreslení, typům efektů a tempu daného songu a zároveň aktivuje i varhanní rejstříky, z nichž jeden můžeme slyšet také u cover verze Queen Bohemian Rhapsody, kterou má kapela ve svém koncertním setlistu. K Rocktronu je připojena dvojice expression pedálů Mission Engineering EP-1 pro kontrolu hlasitosti a času delaye.

Ladění obstarává tuner TC Electronic PolyTune, na sóla je používán booster Port City Salem a pro netradičně znějící zkreslení je v pedalboardu Wampler Leviathan Fuzz, který Waggoner kombinuje s čistým zvukem aparátu a krkovým snímačem. Do výbavy pedalboardu patří i simulace páskového echa Wampler Faux Tape Echo pro analogově znějící dozvuk v čistých pasážích a delay Strymon TimeLine, jenž je využíván také především pro čistý zvuk.

Dan Briggs

Baskytary

Briggs je v podstatě celou svou kariéru věrný nástrojům Spector a firma mu nyní postavila pětistrunný signovaný speciál NS-2000/5 Dan Briggs Signature, jenž vychází z jeho oblíbené basy NS-2000/5, kterou vlastní už od svých šestnácti let.

Baskytara disponuje průchozím krkem ze tří kusů javoru a palisandrovým hmatníkem s 24 pražci. Korpus tvoří javorová křídla s topem z obláčkového javoru. Nástroj je osazen dvojicí snímačů EMG-HZ (záložní model má duální humbuckery EMG SSD), doplněných elektronikou Spector Tone Pump Jr.

Zesilovač a box

V případě aparátů a kabinetů sází Briggs na jednoduchost a spolehlivost a už více než deset let je jeho hlavním zesilovačem třistawattová celolampová hlava Sunn 300T (koncern Fender) s šesti výkonovými elektronkami 6550C, trojicí lamp 12AX7 a jednou 12AT7. Dvoukanálový preamp má kromě klasických korekcí také desetipásmový grafický ekvalizer a vícepásmový kompresor. Jako box používá letitý a náležitě obouchaný Ampeg 8x10.

Tagy gear

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY