Přejít k hlavnímu obsahu
MaryC a Kreaton -

Jak začít s DJingem: míchat se dá uchem i okem

DJování na první a co je k tomu třeba. Přečtěte si tipy od Kreatonu pro začátečníky a rozhovor s DJem Bicou z Cool DJ School.

Doba velkých DJů je už zřejmě pryč a neslýchám moc často, že by se někdo chtěl DJem stát. I v Hip Hopu, který udělal z DJingu mistrovství, je to v současné době hlavně o "producentech" a scratchů moc neuslyšíte. A nejen podle proměny hudby, ale také podle dostupného vybavení se mění způsob DJování.

Kdo to je DJ?

Slovo DJing má mnoho významů. Někdo za DJing považuje pouhé pouštění písniček za sebou, jiní zase originální selekci, rychlou práci rukou, nejrůznější triky a scratche. Pro někoho je DJing navždy spojen s vinyly, jiným stačí MIDI kontroler a to rozhodně nemusí znamenat méně kreativní přístup. V hiphopové kultuře je DJing jedním ze základních elementů a "turntablisté" ke gramofonům přistupují jako k hudebnímu nástroji, nestačí jim hladký a smysluplný přechod z jedné písničky do druhé. Se dvěma i více gramofony dokáží živě remixovat a vymýšlí si nové formy scratchů a originální způsoby práce s mixákem. I když nebudete chtít aspirovat na světový šampionát v DJingu, je dobré si ujasnit nejen, co si člověk koupí, ale také, co by měl mít v sobě, nějaké ty předpoklady pro DJing.


Jak se testovat?

Pro začátek je třeba umět počítat do 4 a mít hudební cit. Pokud se chcete otestovat, stáhněte si nějaký DJský freeware, hoďte si oblíbený "track" (tedy píseň) do jednoho "decku" (tedy na jeden ze dvou kanálů, které do sebe budete míchat) a zkuste najít píseň, která by mohla následovat. Samozřejmě nejde jen o to najít odpovídající BPM (tedy tempo skladby), ale najít nějaké další pojítko ve zvuku skladby, aby vznikl smysluplný mix. Při takovém detailnějším poslechu skladby začnete také lépe vnímat její strukturu a promýšlet vhodné místo pro mix, nebude to každá první doba.

Abyste měli k dispozici předposlech následující skladby, stačí si pořídit dvoukanálovou zvukovku a nic vám nebrání začít se učit třeba také srovnávání rychlostí. Pokud vaší motivací není poslech hudby a její detailní zkoumání, budou vám stačit oči (z grafického znázornění průběhu tracku v softwaru se brzy naučíte poznávat, kde je možné navázat další track) a tlačítko SYNC (které vám, ale ne vždy správně, srovná tempo tracku).

Sáhněte si na asfalt

Všechny základy DJingu daleko lépe pochopíte, když se postavíte před mixák a dva DJské gramofony, zapojíte je do beden a na předposlech si připravíte kvalitní uzavřená sluchátka. Z vlastní zkušenosti vím, že je to velmi příjemná zkušenost a s dobrým vybavení to jde velmi hladce. Vinyly jsou opět v kurzu, takže už není problém sehnat na vinylu aktuální hudbu a navíc ani není třeba tolik investovat. Existuje chytré "bezvinylové" řešení: Rane Serato nebo Traktor Scratch. Tyto sady obsahují zvukovou kartu, software a dva vinyly s časovým kódem, které vám umožní na klasických DJských gramofonech přehrávat hudbu, kterou máte v počítači. Gramofony tedy používáte jako ovladače k softwaru, který vám ukazuje průběh jednotlivých tracků, playlist atd. Odpovídající gramofony s přímým náhonem, mixák a Serato představují docela velkou investici, ale kromě klasických nezničitelných gramofonů Technics a mixážních pultů Pioneer nebo Vestax existují i méně nákladné varianty, někteří DJové doporučují např. značku Reloop, která dělá poměrně bytelné gramofony ve stylu "Technicsů".


Neni třeba ale hned pořizovat kompletní vybavení, pro začátek je dobré svěřit se do rukou zkušených a zajít třeba na DJský workshop. V Praze se můžete obrátit třeba na DJe Bicu a jeho Cool DJ School, kde se naučíte i složitější triky. Přečtěte si o jeho začátcích a pár rad přímo od něj.

Čeho si ty sám nejvíc ceníš na DJích?

Cením si asi nejvíc "srdcařskýho" přístupu a opravdové práce - někdo se víc zaměřuje na shánění muziky, někdo rád hraní obohatí vlastní invencí (vokál, scratche, MPC atd). Ale je na něm vidět, že to miluje a že maká. Nestačí mu jen tlačítko SYNC, které mu tracky automaticky smíchá, točí ručníkem nad hlavou a řve "pááártýýý". Na to totiž DJ, který opravdu naživo míchá tracky a pracuje s nimi, nemá moc čas. Takzvaný "hype" určitě podpoří interakci mezi lidmi a DJem, ale všeho s mírou a podle mýho názoru ta interakce proběhne mnohem lépe přes nějakou DJskou dovednost.

Jaký byly tvoje začátky, pomáhal ti někdo?

Jsem čistokrevný samouk. Všechno jsem odkoukal v klubu 007, Puntu, Wakatě a na Újezdě. Chodil jsem se prostě koukat pánům pod ruce (hlavně sobotní Sedmičky) a přijít na systém nebylo těžké. Realita pak ukázala, že zase taková sranda to neni. Internet byl v plenkách a ještě dlouho poté zůstal, žádná videa, nikde nic, takže vstřebávat všechno pěkně naživo. První desky jsem kupoval v Radosti FX (Cold Cut) a v Disco Ducku (KRS-ONE), oba obchody stále fungují. Doma jsem zabavil rodičům gramofon Tesla a kámoš mi půjčil Sony. První mixák Gemini jsem si vyprosil k Vánocům a z chudé měsíční výplaty na civilní službě (dřív místo nástupu na vojenskou službu), každý měsíc koupil poctivě jednu desku. Udělal jsem stejnou chybu jako tisíce přede mnou i po mě, koupil jsem si levnější gramce Omnitronic a po půlroce zjistil, že to tak nepůjde a vyměnil za Technics a mixáky postupně Gemini PMX-120, Vestax PCV-003, Vestax PMC-06, Mackie d.2 pro, Pioneer DJM-909. Na nějakej jsem určitě zapomněl.

Prostě klasika, kterou mají kluci z Cool DJ School rádi...

Jak člověk pozná, že má pro DJing vlohy, jak to třeba otestuje, když nemá gramce?

Druhá část otázky má jednoduší odpověď – existují Djské workshopy a školy různě cenově dostupné, ale také zdarma. Tak si člověk může vyzkoušet hrát a ovládat různé mixážní pulty a platformy, na kterých se dá hrát. Já doporučuju určitě cestu přes klasický vinyl, protože tam si člověk teprve naplno uvědomí princip rotující desky, na které je fyzicky vylisována hudba. Není se čemu divit, že lidé, hlavně mladší, mají dneska právě s tímto v naprosto digitální době problém ten největší problém. Když to jen trochu přeženu, tak už neumí používat papírovou mapu, najít si v jízdním řádu vlak, vyřezat cokoli do dřeva a pokud je někde hudba, jsou to pro ně jen data. Potkal jsem za několik let, co děláme s kolegy Djský workshop COOL-DJ-SCHOOL už hodně různých přístupů, ale nebude žádnou novinkou, když z toho udělám závěr takový, že hlavní je vydržet a jít si za cílem. Chceš něco dělat? Nejdřív se to nauč a pak začni poznávat úskalí veřejného vystupování – je to totiž škola na celý život – naučit se ovládat různou techniku, umět si poradit při nastalém problému, umět se prezentovat a svůj um vkusně "prodat". V každém klubu hraje aparát trochu jinak, takže je potřeba dobře poslouchat a umět si svůj zvuk na místě udělat. Ale nejdřív je trénink! Jsme denodenně svědky toho, co předvádějí DJs, kteří si před týdnem koupili hrací konzoli, stáhli prachmizerný MP3ky, které pouštějí jednu přes druhou a hlavně se stále zaplým efektem a jsou králi ulice v satelitním bydlení za Prahou, kde není ani kde si koupit rohlík.

K první části otázky. Člověk může rozpoznat u někoho talent až po nějaké době. Talent a píle jdou ruku v ruce. DJ nepotřebuje mít dokonalý hudební sluch, ale potřebuje mít rozhodně rytmické cítění. Pokud není, je to boj sám se sebou a to je samozřejmě demotivující. Právě motivace, zlepšování a posouvání je věc, která žene člověka kupředu v jakékoli činnosti. Já našel jako skvělou motivaci hraní s muzikanty, vyplývají tak ze situace výborné pasáže, které se tvoří jen právě tam a tu danou neopakovatelnou chvíli. Na takovém principu funguje i aktuální projekt Atomic Gigolo.

Tvoje osobní doporučení jak začít a jaký vybavení případně pořídit?

Určitě by měl člověk nejdřív zjistit, jestli něco takového chce dělat, chce se to naučit. Buďto už to prostě ví a jen hledá cesty (není to levná záležitost) a nebo prostě přijít na nějaký workshop, dostat základní informace k ovládání a hlavně sáhnout si na to! Není prostě nad praxi a veškeré mudrování okolo toho je zbytečné – vem nástroj a hraj, já ti řeknu jak. K technice se musí teprve dostat podle toho co chce hrát a jaká cesta ho zajímá. Já měl jasno, ale ke scratchování jsem se taky dostal až postupem času. U mixážního pultu je pak důležité, jestli chce dělat náročnější technické prvky (hip-hop, funk...), nebo se chce více věnovat dokonalým mixům a vytváření emocí na základě výběru tracků (deephouse, psytrance…).

V dalším článku představíme novější formy DJingu se samplery a midi kontrolery, které mají ty dvě "plotny" nahrazující desku na gramofonu nebo těmi, které už mají jen pady a fadery...

Reloop Terminal Mix Mackie d.2 Pro
Tagy djing

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY