Přejít k hlavnímu obsahu
Samplování do OP-1 | Foto: Dušan Krejdl
Samplování do OP-1 | Foto: Dušan Krejdl
Dusan Krejdl -

Deset let s OP-1 #4: Nalaď radio a rozsekej ten hit na kousky

Modrá, zelená, bílá a červená – čtyři barvy, které se staly alfou a omegou ovládání revolučního zařízení pojmenovaného OP-1, které švédská firma Teenage Engineering uvedla na trh přesně před deseti lety v roce 2011. Za tu dekádu tento unikátní nástroj nejen že nezestárnul, ale stal se doslova kultovní legendou. V tomto seriálu se vám pokusím vysvětlit, proč na něj Bon Iver, Skrillex, Deadmau5, Avicii, Thom Yorke, Bonobo, Damon Albarn, Beck nebo Jean Michel Jarre nedají dopustit.

Radio, mikrofon a ucho

OP-1 je opravdu zábavná mašinka. Pokud čtete náš seriál od začátku, tak si už umíte vytvořit vlastní zvuky, poskládat bicí soupravu a všechno následně napěchovat do jednoho ze šesti potrhlých sekvencerů. Dneska si k tomu přidáme lekci samplování, což je jedna z nejsilnějších stránek tohoto kompaktního nástroje. Teď se ale podezírám, že už jsem to psal i u jiné kapitoly. Není se čemu divit, OP-1 je prostě originál a při práci s ní máte pocit, že vám vybuchne hlava, kolik toho nabízí.

K pochopení dnešního článku potřebujete znát význam tří symbolů – mikrofonu, radia a ucha. Každému je totiž přidělená jiná funkce, takže bude dobré si je zapamatovat. Zatímco mikrofon logicky odkazuje na snímání zvuku zabudovaným mikrofonem v pravém horním rohu nástroje, radio pro někoho možná překvapivě opravdu spustí interní FM přijímač, ze kterého můžete nahrávat, a ucho zase slouží k záznamu všeho, co OP-1 zrovna vyluzuje, nejčastěji ale k resamplingu.

Anténa pro FM radio v OP-1

12 vteřin pro vaše samply

Všechny funkce si probereme podrobně, před tím ale ještě musíte znát několik faktů. Tak za prvé, OP-1 sampluje do mono souboru, podobně jako třeba Digitakt. Stereo samplingem disponují např. Octatrack od Elektronu, nebo Blackbox od 1010music, pokud by to pro vás byla nepřekonatelná záležitost. Za druhé, délka samplu může být maximálně 12 vteřin, nebo také pouhých 6 pokud samplujete melodický nástroj. Toto omezení je součástí firmware již od počátku, nemá cenu se s tím prát, naopak se ho snažte využít ve svůj prospěch. Pár tipů vám také dám, nebojte.

Pokud chcete vysamplovat např. svou bicí mašinu, přepnete se do bicího modulu (ikonka kopáku), kliknete na jeden z osmi presetů nad klávesnicí (nejlépe hned kombinací kláves SHIFT+1-8), modrým knobem najedete na složku Samples a potvrdíte. Teprve teď jste připravení samplovat. A nebojte, zvolený sample se nepřepíše, jen prostě musíte OP-1 dát vědět, že se k něčemu podobnému chystáte. Časem vám tahle kombinace přijde už naprosto samozřejmá, nebojte. A co dál?

Samplování na OP-1

Kabel připojen!

Ano, připojíte automat k OP-1 pomocí kabelu a zmáčknete tlačítko s mikrofonem úplně v pravo nahoře. Zde si navolíte první ikonku zleva, která se z mikrofonu díky připojenému kabelu proměnila v jack. Červeným knobem pak za souběžného hraní na bicí modul nastavíte citlivost vstupu, aby nebyl ani potichý, ani přebuzený. A jste připraveni samplovat, ale jak na to, co? Nabízí se zmáčknout červené tlačítko, ale to funguje pouze pro pásku (Tape) a tu jsme se ještě neučili, milé děti. Tudíž letmým pohledem do manuálu, nebo přečtením tohoto článku, zjistíte, že pro aktivaci samplování stačí stisknout klávesu C a čekat na příchozí signál. Jakmile se ozve první zvuk, OP-1 začne nahrávat a skončí, až prst zase zvednete, nebo vám dojde dvanáctivteřinový limit, easy.

Samplovat začnete stisknutím klávesy C

Zvuk se vám sice nahrál celý, ale nástroj se ho pokusil na základě analýzy sám rozsekat na 24 kousků a jednotlivé zvuky rozložit po klávesnici. To je samo o sobě šlechetné a opravdu to často takto necháte a můžete hrát. Úplnou kontrolu nad zařízením ale získáte tím, že si každý jednotlivý kousek detailně nastavíte sami. Nejenže můžete posouvat body střihu pomocí zeleného a bílého knobu (pro preciznější posuv u toho ještě zmáčkněte oblíbené tlačítko SHIFT), můžete ho také zesílit, naladit, nebo pustit pozpátku.

Samozřejmě lze každé klávese přiřadit jinou část, na jedné z nich klidně může být celý zvuk, to záleží jen na vás. Jakmile máte hotovo, můžete začít používat sekvencery a vytvářet rytmy a melodie. Když si takový sekvencer tzv. zaholdujete, aby vám hrál stále dokola, můžete se pomocí kláves 2, 3 a 4 pustit do podrobného nastavení zvuku. Pod dvojkou se nachází jakýsi kompresor, limiter a gain v jednom, tady zvuku přidáte, nebo uberete koule (pardon za ten výraz, ale nevím, jak to jinak popsat). Trojka slouží k nastavení efektu, kromě základních reverbů a delaye tu máte i několik kreativních, tak si můžete hrát. Efekty hlouběji probereme zase příště. No a čtyřkou navolíte jeden z LFO modulů. Zvuk pak můžete díky vestavěnému gyroskopu modulovat např. pouhým pohybem zařízení, o tom ale také jindy.

Nastavení střihu na OP-1

Anténa nasazena!

Největší podivností OP-1 je bezesporu vestavěný FM přijímač, tedy klasické analogové rádio. V takovém Norsku si ho už moc neužijou, u nás se ale díky (ne)digitalizaci rozhlasu obávat nemusíte. Klikněte tedy na tlačítko s mikrofonem, modrým čudlíkem najeďte na ikonku radia (je uprostřed) a uslyšíte klasický radiový šum, to je dobré znamení, vše funguje jak má. Zeleným knobem můžete začít ladit stanice, ještě před tím ale bude lepší do červené zdířky na boku zasunout do nástroje anténu pro lepší příjem. Tu si můžete koupit jako příslušenství, na aukčních serverech se dneska nabízí za pár kaček. Pokud vás pomalé ladění nebaví, mám pro vás dobrou zprávu. Stlačením zeleného knobu zapnete automatické ladění, které se zastaví vždy na nejbližší nejsilnější rozhlasové stanici.

Anténa pro FM radio v OP-1

Samplování z radia probíhá stejně jako z připojeného nástroje, jen s tím rozdílem, že radio necháte stále hrát a zmáčknutím klávesy C začnete nahrávat až tu pasáž, která se vám hodí do krámu. Vše ostatní probíhá stejně, jak jsem psal výše. U nahrávek z rádia ovšem dávejte pozor na autorská práva, boti rozeznávající jejich porušování jsou už tak výkonné, že vám pak dokáží dost znepříjemnit život už i u nahrávky na YouTube, nebo jiné sociální síti. Kdo se bojí, nesmí do lesa, takže to zase nepřehánějte, jinak byste si tuhle funkci moc neužili a to by byla věčná škoda, protože samplování z rádia je vždycky největší zábava.

U radia vám doporučuju vyzkoušet samplovat do sekce syntezátoru (opět stačí najet na adresář Samples). Sice tu máte k dispozici maximálně 6 vteřin, ale sample pak lze hrát chromaticky po celé klávesnici. Z jednoho úhozu kláves pak snadno sestavíte celý riff a dokonce je můžete hrát s polyfonií. Její nastavení najdete při současném stisknutí klávesy SHIFT a číslice 2 pod displejem. Experimentujte, k tomu je OP-1 stvořená.

Klávesa SHIFT na OP-1

Ucho nastaveno!

Tak a poslední ikonkou v pořadí je ucho, díky kterému vysamplujete kus nahrávky z pásky, nebo cokoliv, co zrovna na nástroji děláte. Resampling je v samplerech velmi populární a často pomáhá jak s uvolněním místa, tak s kreativním pojetím základního riffu. Dám příklad, do OP-1 jste si nahráli svou oblíbenou smyčku, umně ji rozsekali na drobné částečky a ty pak v odlišném pořadí vložily do sekvenceru. Tohle je dobrý tip na to, jak vytvářet variace již hotového groovu, různé stopky, přechody apod.

K tomu vám ještě napíšu jednu vychytávku. Nahraný sample si totiž nemusíte ukládat, ale necháte ho viset v jednom z osmi slotů nad klávesnicí. Tímto způsobem si můžete nahrávat jak dlouho chcete a přemazávat předešlé samply bez toho, abyste naplnily paměť nástroje, která je také omezená. Pokud tedy chcete použít sample pouze v části písně a už jste svou melodii nahráli, nic vám nebrání ho přemazat novým zvukem. Ještě dodám, že OP-1 si pamatuje nejen uložené presety, ale také všech 8 slotů v bicí i syntetické sekci, což je dohromady 16 zvuků s maximální délkou 96, respektive 48 vteřin. Takže když si budete přesouvat celý obsah OP-1 do svého počítače jako zálohu, tyto neuložené samply vám tam samozřejmě zůstanou.

Mikrofon na OP-1

Tipy a triky

Nejužitečnější tip, který sám používám, je použití tlačítek Lift a Drop (šipky nahoru a dolů na levé straně nástroje). Tím vyzvednete aktuální loop na pásce a vložíte ho do sampleru. Obejít se to samozřejmě dá přes nahrávání uchem, ale tohle je tak jednouché, že vám to dost ulehčí práci.

Druhým tipem, který souvisí s naší příští kapitolou, je samplování přímo na pásku, tedy do jedné ze čtyř nahrávacích stop OP-1. K tomu opravdu potřebujete pouze navolit stopu tlačítek 1-4 pod displejem, nastavit si červeným knobem úroveň hlasitosti a zmáčknout červené tlačítko a play dohromady. Pokud vám přitom rádio přestalo hrát, nejspíš se pouze vypnul input, takže stačí opětovně zmáčknout tlačítko s mikrofonem. Uprostřed displeje se vám rozsvítí ikona radia a můžete opět z vesela nahrávat.

Samplování na OP-1

Tolik asi k samplování, není toho málo a musíte si hlavně všechno osahat sami. OP-1 je tak komplexní nástroj, že vám spousta věcí nedojde napoprvé a budete k jejich pochopení potřebovat víc času a hraní. Ale od toho tato mašinka je, abyste si s ní hráli, tak to dělejte.

Tagy Deset let s OP-1 Teenage Engineering

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dušan Krejdl
Člen altpopového tria The Semipalatinsk vydávající také pod svým příjmením KREJDL.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY