Přejít k hlavnímu obsahu
Teenage Engineering OP-1 (foto Dušan Krejdl)
Teenage Engineering OP-1 (foto Dušan Krejdl)
Dusan Krejdl - Po, 15.02.2021 - 12:00

Deset let s OP-1 #1: Je libo FM, DNA, Voltage, Digital nebo Strings?

Modrá, zelená, bílá a červená – čtyři barvy, které se staly alfou a omegou ovládání revolučního zařízení pojmenovaného OP-1, které švédská firma Teenage Engineering uvedla na trh přesně před deseti lety v roce 2011. Za tu dekádu tento unikátní nástroj nejen že nezestárnul, ale stal se doslova kultovní legendou. V tomto seriálu se vám pokusím vysvětlit, proč na něj Bon Iver, Skrillex, Deadmau5, Avicii, Thom Yorke, Bonobo, Damon Albarn, Beck nebo Jean Michel Jarre nedají dopustit.

Velká duše v malém těle

Než se vrhneme na práci s OP-1, vraťme se o nějakých 12-13 let nazpět. To v kancelářích nově vzniklé designérské a hudební firmy Teenage Engineering vzniká první prototyp Operátora číslo 1. Už na něm je vidět, že půjde celkem o neobvyklý nástroj, hybrid mezi tradičním a novátorským přístupem. To ale ještě nikdo netušil, jak elegantně programátoři vyřeší vnitřní prostředí celého systému, jehož páteří se stanou výše zmíněné čtyři barvy, jejichž funkčnost podtrhne jedinečné zpracování grafického prostředí. To evokuje staré osmibitové hry z první půlky osmdesátých let a velkou měrou přispívá k celkové hravosti, která práci s nástrojem doprovází.

Prototypy OP-1 z knihy PUSH TURN MOVE Kima Bjorna

Souhrn kapitol

A protože jde o opravdu komplexní zařízení, tak jsme tohle výroční povídání o něm rozdělili hned do šesti kapitol, které na sebe logicky navazují. V první se budeme věnovat syntéze zvuku, v druhé rytmice a ve třetí samplování, které s oběma předchozími velmi úzce souvisí. V dalších třech kapitolách si posvítíme na opravdu velmi neobvyklé a originální sekvencery, neuvěřitelně návykové efekty a na konec jsme zařadili práci se čtyřstopým záznamem na virtuální pásku a triky, které přitom můžete využívat.

Deset enginů ku zlaté!

Opravdu, tenhle drobný nástroj v sobě ukrývá deset různých druhů syntézy, každý je jiný, všechny se ale náramně doplňují. Postupně si je jeden po druhém představíme a řekneme si, k čemu vám mohou posloužit.

Cluster

Jako první je v referenční tabulce na stránce výrobce uvedený Cluster, který je shlukem až šesti různých vln oscilátoru, kterým můžete upravovat jak obálku, tak je pomocí funkcí spread a unitor nechat rezonovat ve vámi zvoleném rytmu. Cluster je ideální např. na simulaci smyčcových nástrojů, tlačítko 2 ukrývá nastavení ADSR, kde stačí zvolit delší náběh (attack) a uvolnění (release), dále při podržení tlačítka SHIFT změnit nastavení zvuku na POLY a můžete hrát akordy.

Cluster na OP-1

Digital

Dalším enginem je Digital, jehož zvuk slyšíte snad z poloviny nahrávek vytvořených na OP-1. Také jeho grafická vizualizace připomínající nitě natažené mezi prsty (pamatujete hru na přebírání provázku?) vás při vytváření zvuku doslova pohltí. Žádná čísla, nebo virtuální páčky a knoflíky, na obrazovce se vám budou hýbat natažené nitě! Jde opravdu o velmi čistý až krystalický zvuk, jednoduše zde vytvoříte nástroj připomínající orgán, když půjdete o 2 oktáv níže a stáhnete decay a release na minimum, dostanete z Digitalu perfektní basu.

Digital na OP-1

String

OP-1 umí simulovat take strunný nástroj, samozřejmě na to jde po svém, ale vše vám ulehčí opravdu všeříkající grafika. Na displeji vidíte, jak moc máte struny natažené, jaký mají dozvuk (zelený sloupec vlevo), můžete je doladit podle potřeby a také nastavit, jak má vypadat impuls, nebo chcete-li úhoz, kterým na ně budete hrát. String perfektně funguje se sekvencerem nazvaným Tombola, o kterém budeme psát v jedné z dalších kapitol, pokud k tomu ještě přidáte delay, nebo spring reverb, můžete při hraní strávit klidně hodiny meditací.

String na OP-1

Pulse

Pokud máte rádi hrátky s analogovými syntezátory, pak je Pulse přesně pro vás. Zde máte k dispozici oscilátor generující dvojitou čtvercovou vlnu (square wave), jejíž úpravou se můžete dostat až k hodně ambietním a teplým zvukům. Když je navíc proženete jakýmkoli LFO (o nich budeme psát v kapitole o efektech), váš sound dostane nový unikátní rozměr.

Pulse na OP-1

FM

Ano, OP-1 zvládá i klasickou FM syntézu, i když na to jde po svém, což je jedině dobře. K dispozici tu máte 4 FM operátory, kterým čtyřmi otočnými knoby měníte vlastnosti, přeskupujete je a ladíte. Šestiúhelníky na obrazovce mění své pozice, barvy i číselné hodnoty, takže vizuální kontrola nad vaší prací je naprosto dokonalá. Teenage Engineering svůj FM engine přirovnávají k tomu, který znáte z legendární DX7 od Yamahy, a nejsou daleko od pravdy. Inspirace je tu naprosto čitelná a také důstojná, s tímhle enginem se určitě vyřádíte.

FM na OP-1

Phase

Zajímavý je také Phase, který nabízí fázové zkreslení. Určitě si ale nejprve projděte všechny zvuky v presetech, abyste dostali alespoň hrubý obraz toho, co s ním dokážete vytvořit za zvuky. Výborně fungují ty s krátkým dozvukem, které proženete arpegiátorem (sekvencery budou ve čtvrté kapitole) a přidáte delay se stejným tempem opakování.

Phase na OP-1

Dr. Wave

Máte-li doma nějaké ty Pocket Operátory, pak vám Dr. Wave přijde povědomý, respektive zvuk, který díky němu můžete vytvořit. Jde totiž o osmibitový lo-fi engine s možností fázového posunu a chorusem, který dá vašim zvukům jemně rozladěný nádech. Osobně mi Dr. Wave přijde hodně „hranatý“ a snažím se jeho výšky vždy obrousit na minimum, je to, jako byste dali kladnému herci zápornou roli, prostě ho používejte naopak a on se vám odmění.

Dr. Wave na OP-1

Synth Sampler

Kromě zvukových enginů, si můžete do OP-1 nasamplovat jakýkoliv svůj oblíbený zvuk, nebo nástroj. Každý takový zvuk smí mít maximálně 6 vteřin, šikovným nastavením smyčky (loop points) z něho ovšem uděláte nekonečný zvuk, který můžete používat jako jakýkoliv jiný vyrobený přímo v OP-1 (o samplování víc ve třetí kapitole).

Synth Sampler na OP-1

D-synth

Jedním z nejoriginálnějších nástrojů je rozhodně D-synth, duální oscilátor, jehož grafická vizualizace vypadá trochu jako kokpit dopravního letadla. Nastavení je trochu komplexnější, polovinu parametrů měníte jako obvykle, druhou přidržením tlačítka SHIFT. Kdo si potrpí na různé sci-fi zvuky, bude určitě nadšený, ten, kdo ztrácí při práci na svém zvuku trpělivost, by si měl vzít něco na uklidnění, než se do vlastní výroby pustí, chce to prostě čas, než z D-synthu dostanete kýžený výsledek. Sluší se ještě napsat, že za tímto enginem stojí Magnus Lindström, jehož stopu dohledáte až ke kapesním operátorům tonic a speak!

D-synth na OP-1

Voltage

Ještě zdaleka nekončíme, dalším v pořadí je Voltage, jehož název už malinko prozrazuje, o jaký druh enginu se jedná. Jde o velmi povedený nástroj pro tvorbu lehce přebuzených, chlupatých a energií nabitých zvuků. Je to i můj nejoblíbenější engine, baví mě hrát si s fázovým posunem a rozlaďovat jej. Když k tomu opět připočtete možnost zvuk „zprasit“ (pardon, to nešlo napsat jinak) efektem a LFO, pak jde o pořádně šílenou kombinaci.

Voltage na OP-1

DNA

A konečně je tu desátý v pořadí nazvaný DNA, engine, který věren svému názvu, jakoby opravdu vycházel ze samotné DNA nástroje. Jde o šumový syntezátor, který čerpá svou energii z vnitra procesoru OP-1 a vše doplňuje až magickým grafickým ztvárněním, při kterém se vám před očima míhají různé geometrické obrazce reprezentující aktuální nastavení zvuku. Uhrančivá kombinace.

DNA na OP-1

Ukládání zvuku do paměti a jejich přejmenování

Když se vám vámi vytvořený zvuk zalíbí, není nic jednoduššího, než si ho uložit do paměti. Stačí dlouze přidržet tlačítko, pod kterým se váš zvuk nachází (1-8) a chvíli vyčkat, než se ukáže animace ukládání. Během ní můžete celý proces ještě přerušit, na jejím konci se objeví potvrzení a zvuk je uložený do složky Custom. V ní najdete všechny svoje uložené zvuky, jak syntezátoru, tak bicího automatu a sampleru. Zvuk se uloží pouze jako číslo reprezentující aktuální datum a čas, proto je dobré si ho okamžitě zapsat a až připojíte OP-1 k počítači, přejmenovat ho podle libosti. Jen mějte na paměti, že název nesmí obsahovat více než 10 písmen.

Ukládání zvuků na OP-1

Dobré je si zvuky rovnou zálohovat na disk počítače, cloud apod. OP-1 má totiž poměrně omezenou paměť a brzy se vám může stát, že bude plná a vy se budete muset rozhodnout, jaký zvuk si ponecháte. Proto si pro lepší přehlednost vytvořte vlastní adresáře a ty pak můžete nahrávat přímo do OP-1 podle potřeby.

Různá omezení jsou součástí OP-1 od úplného počátku, tvůrci v nás chtěli zažehnout kreativitu a neměli ani v nejmenším chuť nám dávat do ruky počítač s nekonečnými schopnostmi. Povedlo se jim to, OP-1 je kult a troufám si říct, že jím zůstane na hodně dlouhou dobu. Jeho mladší bratr OP-Z toho sice umí daleko víc (3D animace v Unity, animace fotek a videí, řízení DMX světel apod.), ovšem zatímco jeden je po otci, druhý po matce, každý je prostě úplně jiný a oba mohou fungovat nezávisle na sobě.

Nakonec ještě jedna věc…

Na fórech najdete ještě jeden neoficiální engine nazvaný ITER. Jde o prapodivný nástroj, který poměrně jednoduchý zvuk moduluje prazvláštní kombinací filtrů a vytváří tak opravdu originální zvuk, pro někoho spíš pazvuk. Přestože je známý už několik let, v oficiálním firmware se nikdy neobjevil a nejspíš ani neobjeví, pokud nás tedy Teenage Engineering v rámci oslav desátého výročí uvedení OP-1 do prodeje něčím nepřekvapí.

Příště se podíváme na práci s rytmikou, na kterou naváže samostatná kapitola o sekvencerech.

Teenage Engineering OP-1 (foto Dušan Krejdl) Teenage Engineering OP-1 (foto Dušan Krejdl) Teenage Engineering OP-1 (foto Dušan Krejdl)
Tagy Teenage Engineering Deset let s OP-1
Dušan Krejdl
Člen elektronického dua Semipalatinsk vydávající také pod svým příjmením.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY