Přejít k hlavnímu obsahu
Chimehours | Kredit: Tim Topple
Chimehours | Kredit: Tim Topple
Pavel Zelinka -

Debut britských Chimehours nabízí folklór bez nostalgie a magii bez iluzí

Debutové album Underneath the Earth neukazuje folk jako návrat k idyle, ale jako způsob, jak naslouchat tomu, co je pod povrchem: krajině, paměti, času. Dvojice Chimehours nechává své skladby růst pomalu a nenápadně, až k bodu, kdy se hudba stává spíš prostorem než písní.

Chimehours je nový projekt britské dvojice Beck Goldsmith a Jon Dix, která v minulosti spolupracovala na několika nenápadných indie-folkových nahrávkách. Teprve zde ale našla společný jazyk natolik výrazný, že si zasloužil vlastní jméno. Kořeny Underneath the Earth sahají k lockdownovým měsícům a k intimnímu, až rituálnímu prožitku z předčítání románu Lanny Maxe Portera během skotského literárního svátku Burns Night (25. ledna; věnovaného básníku Robertu Burnsovi). Myšlenka o dítěti navázaném na jakéhosi „zeleného ducha“ krajiny  v Porterově knize ztělesněného bytostí Dead Papa Toothwort, variací na folklorní archetyp Green Mana  se tehdy stala ústředním hybným motivem. Skladby pak vznikaly mezi Derbyshire, Londýnem a Margate, jako by dorůstaly do tvaru samy, v tichých intervalech mezi každodenností. Výsledkem je album, které nevychází z tradic britského folk-horroru jen jako estetického odkazu, ale jako způsobu, jak se vztahovat k přírodě i k tíze času – s pocitem něčeho prastarého, nenápadně děsivého a současně podmanivě blízkého.

V textovém světě desky se setkává folklór s hlubším existenciálním naladěním. Chimehours netvoří klasické narativy, spíš soustavu obrazů a náznaků, které evokují „pocit něčeho starého a věčného, co k nám promlouvá odjinud“, jak říká Beck Goldsmith. Písně působí, jako by byly nasloucháním krajině – vzpomínkám na dětství, na komunitu, na nepojmenovatelné vědomí místa. Právě motiv „volání“ ze země, z hlíny a kořenů, je tu klíčový: „Chtěli jsme zachytit ten komplikovaný vztah k přírodě – to, že nás táhne, uklidňuje, ale zároveň znejišťuje,“ dodává Beck. Jon Dix zase mluví o albu jako o „zvukové stopě k neexistujícímu filmu natočenému podle Lanny“ – k příběhu, kde krajina není kulisou, ale aktivní silou. Deska tak vypráví o tom, že návrat k něčemu „původnímu“ nemusí být útěchou, ale setkáním s vlastní zranitelností.

Co na desce jako muzikanti oceníte?

Hudebně se Underneath the Earth pohybuje v jemném napětí mezi písňovou formou a volně dýchanou zvukovou krajinou. Skladby nepůsobí jako napsané“ v klasickém slova smyslu  spíš se rozvíjejí a stahují, „řídí se vlastním vnitřním pulsem“. Zvuk je zde navrstvený s mimořádnou péčí o detail: kytary se objevují jen v náznaku, perkuse až na údernou Run spíše naznačují rytmickou přítomnost, než aby nesly tempo, a vokály často fungují jako další nástroj, ne jako nosné melodické gesto.

Chimehours ale nesklouzávají k samoúčelnému ambientu. To, co recenzent Ryan Walker popsal pro portál Louderthanwar jako „podmanivou, lehce znepokojivou atmosféru“ a aranže dotažené „s jemnou, soustředěnou péčí“, je slyšet ve způsobu, jak kapela pracuje s tichými akcenty a drobnými zvukovými posuny. Hudba má v sobě stín něčeho divného, neurčitého, ale nikdy teatrálního  evokuje okamžiky „mezi spánkem a bděním“, kdy se světlo a tma nedají ještě rozlišit. Přírodní šumy a samply, ale na druhé straně i nečekané vstupy elektrické kytary nebo houslí, nevstupují do děje jako efekty, ale jako další rovina příběhu.

To vše vytváří desku, která působí zároveň křehce i naléhavě. Není to hudba, která by se nabízela  je to hudba, která dorůstá před posluchačem, roste jako liána kolem rámu písňové struktury, aniž by ji zlomila. Underneath the Earth je podzimním zamyšlením, které může podpořit úchvatné scenérie barvami hrajících si lesů a zalézt pod nehty podobně jako množící se ranní přízemní mrazíky.

Chimehours – Underneath the Earth

Chimehours – Underneath the Earth
Cold Spring; 2025; 00:36:04

80 %

Tagy Recenze alb Chimehours

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY