Přejít k hlavnímu obsahu
Samotná publikace vám – navzdory etymologii – nezajistí publikum. Respektive, sama o sobě podnikne nula až minumum kroků k jeho oslovení. | Foto: Eric Nopanen (Unsplash)
Samotná publikace vám – navzdory etymologii – nezajistí publikum. Respektive, sama o sobě podnikne nula až minumum kroků k jeho oslovení. | Foto: Eric Nopanen (Unsplash)
Jan Sládek - Út, 24.01.2023 - 12:00

Cesta k desce #10: Finalizace a publikace nahrávky

Každá deska je jiná – to platí o všech mých deskách, patrně to platí o těch, které máte hotové vy a zcela jistě to platí o všech, které ještě já i vy natočíme. V tomto seriálu se podělím o zkušenosti se svými deskami – your mileage may vary. Dneska si řekneme pár věcí k tomu, co dělat s nahrávkou po masteringu.

Tak, hudební stránka věci je hotova. Teď jde o to, dostat ji mezi lidi. Na tohle opravdu nejsem expert, ale pár věcí jsem cestou nasbíral.

1. Finalizace = mimo jiné i metadata

Je fajn, pro jistotu, když je master opatřen daty o názvu písně a kapely.

2. Publikace není totéž co propagace

Publikace je dneska snadná. Dávám zde tip na bandcamp.com. Možná to není nejhezčí, ale vše je tam zdarma, můžete tam singl nahrát a nabídnout ho ke stažení buď zdarma, za fixní částku, nebo za volitelnou částku. Pokud máte publikum, které tam za vámi půjde, je to hezká cesta.

Pokud chcete mít muziku na Spotify, iTunes a podobných platformách, musíte na to jít přes nějaký systém distribuce. Znám tři: CD Baby a Tunecore nepoužívám (není na nich ovšem nic špatného), používám Distrokid – pro moje potřeby je to nejlepší cesta. Česky lokalizovaná je služba Prodejhudbu.cz.

3. Propagace

Samotná publikace vám – navzdory etymologii – nezajistí publikum. Respektive, sama o sobě podnikne nula až minumum kroků k jeho oslovení. V téhle fázi už je, vyjma vlastní sebepropagace, potřeba spolupracovat s někým, kde se na propagaci specializuje. Mám zkušenosti s Musicraft a Digiton Agency, obnojí jsou placené služby, které velmi profesionálně pomáhají šířit vaši hudbu a brand mezi různé publikum.

Nicméně, ještě jedno musím (trochu smutně) k tématu finalizace a publikace říci: počítejte s tím, že náklady na profi propagaci (a to jsem taktně vynechal otázku nákladů na tvorbu videoklipu) se mohou snadno vyšplhat do stejných nebo vyšších sfér než náklady na nahrávku. Což by dříve nebo později vedlo k filosofické úvaze o vztazích mezi hudbou a hudebním průmyslem.

Více a podrobněji ve videu:

Tagy Cesta k desce

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY