Přejít k hlavnímu obsahu
Milan Špalek je krásným příkladem rockového baskytaristy, který do kapely nepřispívá jenom šlapajícími linkami, ale také vtipnými a populárními texty. | Foto: Daniel Camera official
Milan Špalek je krásným příkladem rockového baskytaristy, který do kapely nepřispívá jenom šlapajícími linkami, ale také vtipnými a populárními texty. | Foto: Daniel Camera official
mbx -

Baskytarová posilovna #83: osminová pumpa Milana Špalka

Hraní osmin a základních tónů je v basové komunitě brané jako řehole. Nebo dokonce jako nuda. Prostě drhnete nějaký základní postup a všechno zajímavé necháte na kytaristech nebo zpěvákovi. Nicméně, zahrát na první poslech jednoduchou linku tak, aby ve skladbě šlapala, měla správnou délku not a dokonce i určitý swing a feeling, je velmi specifickou disciplínou.

Vezměte si například Cliffa Williamse z AC/DC nebo Iana Hilla z Judas Priest. Jsou pověstní svým minimalistickým přístupem ke hraní, nekteří méně osvícení aspirující baskytaristé je dokonce osočují z lenosti. Mají totiž velmi prosté, přímočaré a někdy až dětsky naivní postupy. Nenechte se tím ale zmást!

V první řadě se jedná o dokonale zaranžované basové linky, které účinně vyplňují a zároveň poskytují prostor pro melodické riffy a vyhrávky kytarové sekce. A když je potřeba, nehrají vůbec (viz nejslavnější „tichý“ part ve slokách Highway to Hell s nejepičtějším nástupem basy v refrénu).

V našich českých luzích a hájích je nejpovolanějším zástupcem tohoto stylu Milan Špalek z kapely Kabát. Nejen že je skvělým textařem a disponuje i výbornými doprovodnými vokály, on je také osmiválcem rytmické sekce kapely. Názorným příkladem nám budiž dnešní transkripce jeho basové linky ve skladbě Burlaci.

Pojďme se podívat na tři zajímavé technické aspekty, které by vám neměly uniknout, pokud si skladbu Burlaci chcete zahrát v co nejpřesnější basové verzi.

  1. budete potřebovat svou čtyřku podladit o půl tónu níže – tj. strunu E do Eb, A do Ab, D do Db a G do Gb (může se vám stát, že ladička nebude ukazovat béčka, ale křížky, v tom případě E do D#, A do G#, D do C# a G do F#).
  2. všimněte si úvodního partu, který je hraný staccato (tj. lehce přitlumujete každou notu). Basa tak získává na dynamice a krásně skladbu „nakopne“, když nastoupí ve druhé časti sloky o oktávu níže s plnotučným, otevřeným zvukem.
  3. snažil jsem se přepsat basový part v pozicích, u kterých jsem měl pocit, že je slyším na nahrávce. Nicméně, nebojte se hledat vlastní varianty a klidně si zkuste najít tóny i v jiných pozicích na hmatníku. Například tón Bb hraný na A struně (takto je napsaný v transkripci výše) může mít temnější a hutnější charakter, pokud ho zahrajete na E struně. V notách budou ale obě varianty zapsány stejně.

TIP č. 1: skladbu lze zahrát pouze na dvou strunách, takže můžete o půl tónu podladit pouze E a A struny.

TIP č. 2: pro majitele pětistrunných baskytar – spodní Eb můžete hrát na vaší H struně (4. políčko), takže není potřeba podlaďovat váš nástroj.

Tagy baskytarova posilovna Milan Špalek Kabát Burlaci lekce na YouTube

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY