Přejít k hlavnímu obsahu
Trsátko je jednoznačně nejefektivnější technikou, pomocí které dokážete hrát velmi rychlé a zároveň čitelné noty. Fyzikální zákony prostě nelze obejít. | Foto: Max Brinton
Trsátko je jednoznačně nejefektivnější technikou, pomocí které dokážete hrát velmi rychlé a zároveň čitelné noty. Fyzikální zákony prostě nelze obejít. | Foto: Max Brinton
mbx -

Baskytarová posilovna #49: trsátková studie - gallop style

Během let experimentování s herními technikami jsem dospěl k závěru, že každý/á aspirující baskytarista/stka by měl/a ovládat tuto svatou trojici: hru prsty (střídání ukazováčku a prostředníčku), hru trsátkem a základní slapové techniky (palec, trhaný tón, perkusní tón). Pořadí je sestupné podle důležitosti s tím, že můžete prohodit první místo dle vaší preference (prsty nebo trsátko). Pokud hrajete libovolnou basovou linku, měli byste být schopni ji zahrát všemi třemi technikami. Někdy je to výzva, ale stojí to za to a tato basová „super trinity power“ se vám stonásobně vrátí.

Před nedávnem jsem si totiž prošel docela frustrující zkušeností při natáčení ve studiu. Nahrávali jsme moderní western-country groove a ze všech možných pokusů a použitých technik nejlépe vyzněl basový part hraný trsátkem ve stylu gallop (takzvaný cval – rytmus jedné osminy v kombinaci se dvěma šestnáctinami). Byla to dřina, ale nakonec jsme to na padesátý pokus dali... uf.

Trsátko rozhodně není mojí doménou a je také načase to změnit. Jedná se o elementární kytarovou techniku, která je praktická a velmi efektivní i při hře na basu. Hlavně pokud chcete hrát rychlejší pasáže a přitom zachovat artikulaci.

Dnešní cvičení se zaměřuje na střídavý úhoz v gallop stylu (downstroke – úder zeshora & upstroke – úder zespoda v anglickém/českém jazyce) V notaci máte značené π = downstroke a V = upstroke.

Struktura cvičení vychází z atraktivního harmonického spojení F#m-A-C#-E a F#m-E-A-H. Tato kombinace akordů má velmi „rockový“ a „westernový“ nádech a ve spojení s gallop rytmem je ideálním podkladem pro energické spojení těchto dvou „macho“ světů kovbojů a rockerů. Všimněte si drobných melodických vyhrávek ve čtvrtém, osmém, dvanáctém a šestnáctém taktu. Jedná se o logické uzavření a propojení čtyřtaktové logiky harmonického postupu.

Hrajte nejprve v pomalejším tempu s důrazem na až robotickou přesnost úhozu trsátkem. Poté postupně zrychlujte až do tempa předlohy a zkoušejte si vlastní variace vyhrávek a melodických spojů za použití tónů F#m pentatoniky (F#, A, H, C#, E).

Tagy baskytarova posilovna trsátka lekce na YouTube

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY