Přejít k hlavnímu obsahu
Ain't No Mountain High Enough je dokonalým příkladem melodického a kreativního přístupu Jamersona k tvorbě basové linky. | Foto: Wikipedia
Ain't No Mountain High Enough je dokonalým příkladem melodického a kreativního přístupu Jamersona k tvorbě basové linky. | Foto: Wikipedia
mbx -

Baskytarová posilovna #42: melodika a chromatika Jamese Jamersona

James Jamerson, legenda šedesátých let, byl neskutečným mistrem melodických improvizovaných basových linek, které se proslavily v éře Motown. Fender Precision Bass, The Hook (hrál pouze ukazováčkem v pravé ruce) a stoleté, nikdy neměněné LaBella struny tvořily tři zásadní faktory, které se podílely na jeho charakteristickém zvuku. V dnešním videu jsem se zaměřil na melodické a chromatické postupy ve sloce a refrénu skladby Ain't No Mountain High Enough, duetu Marvina Gaye a Tammi Terrell z roku 1967. Berte to pouze jako úvod do úžasného světa soulové baskytary. Jsem nadšeným příznivcem stylu hraní Jamese Jamersona, který je pro mě vždy čerstvou studnicí inspirace.

Pojďme si ve stručnosti představit osobnost legendárního Jamese Jamersona (*29. leden 1936 – †2. srpen 1983). Tento americký baskytarista se podílel na většině hitů Motown Records v 60. a počátkem 70. let (i když Motown jména session hudebníků ve svých vydáních až do roku 1971 neuváděl) a v současné době je považován za jednoho z nejvlivnějších baskytaristů v historii moderní hudby. V roce 2000 byl uveden do rokenrolové síně slávy. Jako session hudebník hrál ve třiadvaceti hitech číslo jedna v hitparádě Billboard Hot 100 a také v padesáti šesti hitech číslo jedna v žebříčku Hot R&B/Hip-Hop Songs. 

Časopis Bass Player ve svém speciálním vydání „The 100 Greatest Bass Players“ v roce 2017 zařadil Jamersona na první místo a zároveň ho označil za nejvlivnějšího basového kytaristu všech dob. V roce 2020 časopis Rolling Stone zařadil Jamersona na první místo ve svém seznamu 50 nejlepších baskytaristů. Uf, to jsou docela prestižní ocenění a ultimátní ohodnocení přínosu jeho geniálních basových linek. 

Jamersonův styl byl v době, kdy basisti hráli převážně základní noty a maximálně nějakou tu kvintu či oktávu k tomu, úplně jako z jiné planety. Jeho basové linky jsou plné překvapivých synkopací, perkusních not a hlavně odvážných chromatických spojů či melodických postupů. Díky dominantnímu zvuku baskytary v mixu Motown nahrávek byla jeho role stejně důležitá jako zpěvní linka. V některých skladbách máte dokonce chuť více poslouchat basu než zpěv... a to je obrovský dar, který světu přinesl James Jamerson. 

Pokud chcete získat silnější melodické vedení a zlepšit se v rytmických variacích svých basových linek, vřele doporučuji opatřit si publikaci Dr.Licks Standing In the Shadows Of Motown (The Life And Music Of Legendary Bassist James Jamerson), kde najdete desítky transkripcí jeho nejslavnějších basových linek. Ponořte se do světa soulu, r'n'b a funku v podání jedinečného mistra basové kytary Jamese Jamersona.

Tagy baskytarova posilovna james jamerson soul motown

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY