Přejít k hlavnímu obsahu
Chvilka během natáčení ve studiu - autor článku Marek Bero se svou oblíbenou baskytarou Yamaha BB2025X.
Chvilka během natáčení ve studiu - autor článku Marek Bero se svou oblíbenou baskytarou Yamaha BB2025X.
mbx - Čt, 30.09.2021 - 08:00

Baskytarová posilovna #33: C-Am funky groove

„Hoď sem nějakou pěknou funky basičku...“, zaznělo při mnohých ze studiových natáčení, která jsem absolvoval. Jak si poradit v momentě, kdy se po vás chce něco libozvučného, něco funky a zároveň musíte hrát na velmi jednoduchou dvou-akordovou harmonickou strukturu? Jedna z odpovědí může znít: jděte po tónech mollové pentatoniky, přidejte chromatické průchody, šestnáctinové frázování a vše nakonec opepřete perkusními tóny.

Tato zdánlivě jednoduchá receptura je také tématem dnešního dílu Posilovny. Budeme hrát chytlavý funky groove na akordy C dur a A moll.

Tónový materiál vychází z A moll bluesové pentatoniky: A, C, D, D#, E, G. 

Jelikož hrajeme na dva akordy, které jsou zároveň tónikami v navzájem paralelních tóninách C dur (C, E, G) a A moll (A, C, E), můžeme s úspěchem používat buď výše zmíněný tónový materiál A moll bluesové pentatoniky, nebo C dur pentatoniku (C, D, E, G, A).

Fór je v tom, že A moll a C dur pentatonika obsahují naprosto totožné tóny, které jsou ale hrané v jiném sledu respektive jde v základu o stejnou tónovou řadu, která jen v A moll začíná na tónu A a v C dur na tónu C. Tento princip se týká i příbuznosti akordů C dur a A moll  oba akordy obsahují tóny C a E, které ale mají v akordu pokaždé jinou funkci. Tón C je tónikou v akordu C dur, ale v A moll je malou tercií. Tón E je v C dur velkou tercií, ale v A moll plní funkci kvinty.

Pokud budete chtít improvizovat basovou linku, můžete tedy dle libosti využívat tónů C dur pentatoniky nebo A moll pentatoniky. I přesto, že mají totožnou skladbu tónů (jenom v jiném pořadí),  budou vám dané tónové materiály fungovat s odlišnou melodikou při tvorbě frází. Máte jiný prstoklad, začínate frázi od jiného tónu a daná sekvence má proto lehké variace, které vytváří variabilní kontext. 

Při cvičení groovu vnímejte délku not, perkuse a šestnáctinové pauzy pro správnou rytmizaci. Zkuste také zapojit vlastní melodické ozdoby jako skluzy a vibráto pro obohacení výrazových prostředků. 

Funky s vámi a těším se na vás u dalšího dílu!

Tagy baskytarova posilovna groove baskytara
mbx
Marek Bero
Autor, baskytarista, lektor & manipulátor spodních frekvencí   http://baskytarovaposilovna.cz  
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY