Přejít k hlavnímu obsahu
Vladimír Javorský je v šedesáti albovým debutantem. | Foto: Zuzana Bönisch
Vladimír Javorský je v šedesáti albovým debutantem. | Foto: Zuzana Bönisch
Milan Šefl -

Všechny tváře písničkáře Vladimíra Javorského

Vladimír Javorský, jeden z nejlepších herců své generace, se od klukovských let zabývá také muzikou, což bylo ovšem širší veřejnosti donedávna známo jen z jeho skromných vyjádření v těch nemnoha rozhovorech, které byl tento přemýšlivý a vůči médiím zdrženlivý umělec ochoten poskytnout.

Posluchači s hlubším zájmem o domácí hudební scénu však Javorského jistě už dávno zaregistrovali jako příležitostného spoluhráče písničkáře Miroslava Kemela nebo hostujícího člena kapely Jardy Svobody Traband. Už v Kemelově skupině se Vladimír Javorský prezentoval nejen jako hráč na ukulele, mandolínu, flétnu či saxofon a suverénní zpěvák, ale také svou autorskou tvorbou. Tu se loni odhodlal vydat na sólové nahrávce Ještě je.

V šedesáti letech se tak Javorský stal albovým debutantem, což se neobejde bez lehce úsměvných konsekvencí – v dubnu například může od České hudební akademie převzít cenu Anděl jako Objev roku...

Vladimír Javorský na albu svěřil své křehké písňové miniatury do rukou zkušeného multiinstrumentalisty, producenta a muzikologa Mariana Friedla, bývalého člena Tria Jitky Šuranské a držitele Anděla za album Beránci a vlci (2017), na kterém s bohužel již nežijící Jitkou Šuranskou nabídli unikátní propojení čtveřice hudebních formací ve stylovém spektru od folklóru k jazzu.

O podobnou pestrost Marian Friedl s přizvanou partou moravskoslezských muzikantů (pianista Štěpán Flagar, hráč na kontrabas Martin Kocián, bubeník Michal Wierzgoń) usiloval i při práci se skladbami Vladimíra Javorského. Současně ale musel dbát na to, aby původní písňový materiál neztratil kouzlo jisté neokázalosti a interpret svou autentičnost. Friedlovi se to vesměs povedlo a žánrové rozpětí alba, jež sahá od folku a lidové hudby po jazz a šanson, je tak předností nahrávky, nikoli aranžérskou samoúčelností. Rozmanitost doprovodu je písním oporou a umožňuje posluchači vracet se k již mnohokrát slyšenému a objevovat drobné detaily rozprostřené napříč celou kolekcí sedmnácti skladeb.

Co na albu oceníte jako muzikanti?

Je samozřejmě na každém posluchači, ve které z poloh zastoupených na albu je mu Vladimír Javorský nejpříjemnější. Řada písní směřuje k muzikantským kořenům autora a interpreta, které tkví v lidové hudbě jeho rodného moravskoslezského kraje (Na mezi, Fiala, lidovka Ež ja pujdu z Běle), jiné skladby se vyznačují dramatickou divadelní atmosférou a stylizací (Čerti, Do kameňa), další zase dávají vzpomenout na kultivované i hravé písničkaření bratří Ebenů (Pokoj, Kočár).

Přesvědčivé jsou také momenty, ve kterých doprovodní hudebníci ustupují do pozadí anebo scházejí zcela a prostor písně z valné části vyplní jen civilní zpěv Javorského a jeho sdělení (Motýli, Ticho). Mezi takto komorní a ve výrazu až průzračně čisté skladby patří i ta závěrečná, titulní: „Ještě je vítr na zemi a déšť a zvuk hromu / ještě je tráva a oheň a cesta domů / ještě je noc pro za komínem ptáče / ještě je fáč na naše pláče.“ Dovedu si představit, že obvazem na poraněnou duši mohou být pro leckoho právě písničky Vladimíra Javorského.

Vladimír Javorský – Ještě je

Vladimír Javorský – Ještě je

Indies Scope, 2022, 00:42:40

80 %

Tagy Recenze alb Vladimír Javorský Mirek Kemel Jitka Šuranská Marian Friedl

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Milan Šefl
O hudbě píšu do novin a časopisů už tři desítky let. Od dětství mě fascinuje rocková muzika, ale neuzavírám se téměř žádnému žánru. Prvním elpíčkem, které jsem si zakoupil „za své“, byla deska skupiny Abraxas Manéž. Mou oblíbenou kapelou jsou Radiohead. Mezi památné koncertní…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY