IKM ToneX One Brown Sound: Van Halenův zvuk v trojici pedálů
Nedlouho poté, co firma IK Multimedia uvedla na trh softwarovou sérii ToneX Brown Sound Collection, přichází italská značka s hardwarovými alternativami zastoupenými třemi limitovanými verzemi kompaktních pedálů ToneX One v odstínech White, Red a Yellow. Samozřejmě mnohem podstatnějším faktem než je design, jsou možnosti těchto malých modelerů, přinášejících vyhledávaný a nestárnoucí zvuk kytaristy Eddieho Van Halena na albech jeho domovských Van Halen, vydaných na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.
Pedály, jdoucí koncepčně ve stopách nedávno představeného provedení ToneX One Joe Satriani Ltd., sice nenesou Van Halenovo jméno, nicméně zmínka výrobce o „mladém kytaristovi narozeném v Nizozemsku, který v roce 1978 vstoupil do kalifornského areálu Sunset Sound Studios, aby zde poprvé natočil nahrávku s ikonickým Brown Soundem“, dává společně s označením kolekcí zcela jasně najevo, odkud v daném případě vane vítr.
Na vývoji komplexní antologie zvuků z nových balíčků Brown Sound firma spolupracovala s expertem na Edwardův tón a gear Jimem Gaustadem (viz přiložené video). Výsledkem jsou mimořádně věrné presety, obsahující jak autentické rekonstrukce, tak promyšlené variace prezentující různé teorie o tom, jak byly z pozice kytary skladby Van Halen nahrány.
Byl prozkoumán každý detail a při procesu se nešetřilo náklady, což se odrazilo na nadstandardní kvalitě vytvořených presetů, z nichž IKM vybrala 150 vzorků. Ty poté rovnoměrně rozdělila do tří samostatných paketů Brown Sound ročníkových kategorií 78/79, 80/81 a 82/84, přičemž každý pedál Tonex One ze speciální řady IKM BSC v základu nabízí předinstalovanou dvacítku presetů vybraných ze všech balíčků.
Navíc po registraci se majitelům nového Tonexu One BSC odemkne také kompletní kolekce 78/79 s 50 vzorky a podle vlastního výběru i všechny presety jedné z kolekcí 80/81 nebo 82/84 (software v hodnotě cca 200 eur). Záznam probíhal s pomocí přesné kopie oblíbeného Van Halenova zesilovače Marshall Super Lead (#12301), jenž opustil britskou továrnu v roce 1968, a použity byly většinou starší boxy 4x12 Marshall 1960 A/B s různými typy reproduktorů.
Velký podíl na tomto zvuku má modifikace Fat Cap, což je custom úprava druhého stupně zkreslení preampové části, zvyšující gain nízkých frekvencí a vytvářející charakteristické žvýkací středy a chlupy na každém tónu. V kombinaci se středovým potenciometrem s odporem 50 kOhm (posouvá vyvážení ekvalizéru směrem k vokálnějším, agresivnějším středům), jaký najdete na legendárním modelu #12301 Plexi, produkuje zesilovač identický sound, který je slyšet na prvních nahrávkách Van Halen.
Najdeme zde i patche využívající napěťový regulátor Variac, jímž Van Halen měnil dynamiku a zkreslení svých Marshallů a v rámci zachování maximální autenticity tehdejšího Edwardova zvuku jsou vzorky doplněny i jeho typickými efekty jako je phaser, chorus, flanger, delay či reverb. Jejich volba a nastavení jen potvrzují nezměrné Gaustadovy zkušenosti s tímto typem zvuku – podle mého byl výběr Jima Gaustada na pozici šéfdesignéra projektu Brown Sound pro společnost IKM trefou do černého.
Co mohou uživatelé od jednotlivých paketů, pokrývajících sedmiletý vývoj Edwardova „brown soundu“ a tím i kytarový zvuk šesti důležitých alb kapely Van Halen, očekávat?
Brown Sound 78/79 – zachycuje nejen gear, ale také postoj, pocit a syrovou zvukovou podstatu žánrově určujícího okamžiku rockové historie. Slibuje zvukovou podobnost s nahrávkami desek Van Halen I a Van Halen II, na nichž zazněly tak nadčasové skladby jako Eruption a Ain't Talkin' 'bout Love.
Brown Sound 80/81 – nabízí temnější témbr a rozdílný charakter zkreslení. Očekávat můžete vše od syrového rytmického crunche až po saturovaný tón vhodný pro sólové party.
Brown Sound 82/84 – mapuje éru Van Halen, kdy se snažili o více mainstreamovou polohu, vhodnější pro rotaci jejich skladeb v rádiích mířících na širokou veřejnost. Jednou ze zásadních složek kapelového zvuku byl sevřenější, rafinovanější a vybroušenější zvuk Eddieho kytary.
Oficiální evropská cena kapesních pedálů ze série IK Multimedia ToneX One Brown Sound Collection, které fungující na platformě AI Machine modelingu a stejně jako předchůdci dostaly vylepšenou efektovou sekci se 7 pre-post bloky a 15 položkami, atakuje shodně hranici 300 eur, speciální řada bude vyrobena v počtu 1000 kusů od každého odstínu.
Součástí je také licence na software TONEX SE (TONEX MAX + Box Set) a známý soft-modeler AmpliTube ve variantě 5 SE. Pro sběratele či skalní fandy EVH by měla být v rámci 200kusové série nabídnuta i sada všech tří pedálů (cca 720 eur) se stejným počtem balíčků IKM Brown Sound Signature Collections (150 vzorků).
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.