Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

IKM ToneX One Brown Sound: Van Halenův zvuk v trojici pedálů

Nedlouho poté, co firma IK Multimedia uvedla na trh softwarovou sérii ToneX Brown Sound Collection, přichází italská značka s hardwarovými alternativami zastoupenými třemi limitovanými verzemi kompaktních pedálů ToneX One v odstínech White, Red a Yellow. Samozřejmě mnohem podstatnějším faktem než je design, jsou možnosti těchto malých modelerů, přinášejících vyhledávaný a nestárnoucí zvuk kytaristy Eddieho Van Halena na albech jeho domovských Van Halen, vydaných na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.

Pedály, jdoucí koncepčně ve stopách nedávno představeného provedení ToneX One Joe Satriani Ltd., sice nenesou Van Halenovo jméno, nicméně zmínka výrobce o „mladém kytaristovi narozeném v Nizozemsku, který v roce 1978 vstoupil do kalifornského areálu Sunset Sound Studios, aby zde poprvé natočil nahrávku s ikonickým Brown Soundem“, dává společně s označením kolekcí zcela jasně najevo, odkud v daném případě vane vítr.

Na vývoji komplexní antologie zvuků z nových balíčků Brown Sound firma spolupracovala s expertem na Edwardův tón a gear Jimem Gaustadem (viz přiložené video). Výsledkem jsou mimořádně věrné presety, obsahující jak autentické rekonstrukce, tak promyšlené variace prezentující různé teorie o tom, jak byly z pozice kytary skladby Van Halen nahrány

Byl prozkoumán každý detail a při procesu se nešetřilo náklady, což se odrazilo na nadstandardní kvalitě vytvořených presetů, z nichž IKM vybrala 150 vzorků. Ty poté rovnoměrně rozdělila do tří samostatných paketů Brown Sound ročníkových kategorií 78/79, 80/81 a 82/84, přičemž každý pedál Tonex One ze speciální řady IKM BSC v základu nabízí předinstalovanou dvacítku presetů vybraných ze všech balíčků.

Navíc po registraci se majitelům nového Tonexu One BSC odemkne také kompletní kolekce 78/79 s 50 vzorky a podle vlastního výběru i všechny presety jedné z kolekcí 80/81 nebo 82/84 (software v hodnotě cca 200 eur). Záznam probíhal s pomocí přesné kopie oblíbeného Van Halenova zesilovače Marshall Super Lead (#12301), jenž opustil britskou továrnu v roce 1968, a použity byly většinou starší boxy 4x12 Marshall 1960 A/B s různými typy reproduktorů.

Velký podíl na tomto zvuku má modifikace Fat Cap, což je custom úprava druhého stupně zkreslení preampové části, zvyšující gain nízkých frekvencí a vytvářející charakteristické žvýkací středy a chlupy na každém tónu. V kombinaci se středovým potenciometrem s odporem 50 kOhm (posouvá vyvážení ekvalizéru směrem k vokálnějším, agresivnějším středům), jaký najdete na legendárním modelu #12301 Plexi, produkuje zesilovač identický sound, který je slyšet na prvních nahrávkách Van Halen.

Najdeme zde i patche využívající napěťový regulátor Variac, jímž Van Halen měnil dynamiku a zkreslení svých Marshallů a v rámci zachování maximální autenticity tehdejšího Edwardova zvuku jsou vzorky doplněny i jeho typickými efekty jako je phaser, chorus, flanger, delay či reverb. Jejich volba a nastavení jen potvrzují nezměrné Gaustadovy zkušenosti s tímto typem zvuku – podle mého byl výběr Jima Gaustada na pozici šéfdesignéra projektu Brown Sound pro společnost IKM trefou do černého.

Co mohou uživatelé od jednotlivých paketů, pokrývajících sedmiletý vývoj Edwardova „brown soundu“ a tím i kytarový zvuk šesti důležitých alb kapely Van Halen, očekávat?

Brown Sound 78/79 – zachycuje nejen gear, ale také postoj, pocit a syrovou zvukovou podstatu žánrově určujícího okamžiku rockové historie. Slibuje zvukovou podobnost s nahrávkami desek Van Halen I a Van Halen II, na nichž zazněly tak nadčasové skladby jako Eruption a Ain't Talkin' 'bout Love.

Brown Sound 80/81 – nabízí temnější témbr a rozdílný charakter zkreslení. Očekávat můžete vše od syrového rytmického crunche až po saturovaný tón vhodný pro sólové party.

Brown Sound 82/84 – mapuje éru Van Halen, kdy se snažili o více mainstreamovou polohu, vhodnější pro rotaci jejich skladeb v rádiích mířících na širokou veřejnost. Jednou ze zásadních složek kapelového zvuku byl sevřenější, rafinovanější a vybroušenější zvuk Eddieho kytary.

Oficiální evropská cena kapesních pedálů ze série IK Multimedia ToneX One Brown Sound Collection, které fungující na platformě AI Machine modelingu a stejně jako předchůdci dostaly vylepšenou efektovou sekci se 7 pre-post bloky a 15 položkami, atakuje shodně hranici 300 eur, speciální řada bude vyrobena v počtu 1000 kusů od každého odstínu.

Součástí je také licence na software TONEX SE (TONEX MAX + Box Set) a známý soft-modeler AmpliTube ve variantě 5 SE. Pro sběratele či skalní fandy EVH by měla být v rámci 200kusové série nabídnuta i sada všech tří pedálů (cca 720 eur) se stejným počtem balíčků IKM Brown Sound Signature Collections (150 vzorků).

Tagy IK Multimedia IKM Tonex One Limited Edition IKM Tonex One White IKM Tonex One Red IKM Tonex One Yellow

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY