Přejít k hlavnímu obsahu
Wartburg sice měl do mercedesu daleko, ale taky vás odvezl, kam jste potřebovali | Foto: Joyo
Wartburg sice měl do mercedesu daleko, ale taky vás odvezl, kam jste potřebovali | Foto: Joyo
Alex Švamberk -

Velké divadlo s malým kašpárkem #12: více hlasů více zní

Skoro každý si přeje dát zvuku hutnost a sílu. Jednou z možností je oktaver, což je oktávová dělička, tedy efekt, který doplňuje zahraný zvuk o jednu a dvě oktávy níže. Jak takového posílení basů pomůže, vědí dobře majitelé syntezátorů, kteří neskončili jen u přehrávání firemních presetů. Dobře vědí, jaký má vliv suboscilátor. Spodní oktáva dodá zvuku hutnost, jen si je potřeba dát pozor, abychom se nedostali do oblastí spodních středobasů, kde vzniká nepříjemné „bláto“, které maže zvuk.

S oktaverem zní i malá pružina, jako by měla nejmíň metr a plech byl aspoň pětkrát tak velký. Samozřejmě je potřeba si uvědomit, že podobné efekty dobře pracují s jedním tónem nebo dvojzvukem, s akordy si už nemusejí vědět rady. Klasikou je Super Octaver OC-3 od Bosse, který ale stojí 3300. Behringerův Ultra Octaver U 300 nabízí v zásadě totéž za čtvrtinu ceny. Wartburg sice měl do mercedesu daleko, ale taky vás odvezl, kam jste potřebovali. Ještě více než oba zmíněné toho nabídne za cenu o třetinu nižší než má Boss Mooer Pure Octave, který kromě podladění o jednu a dvě oktávy umožňuje i přelaďování o jednu a dvě oktávy výše, i když tam už zní zvuk trochu nepřirozeně. Mooer Tender Octaver za 2700 nabízí jednu spodní a jednu horní oktávu současné. Totéž nabízí za podobou cenu i Joyo R-13 XVI Octave, ovšem s příjemnějším ovládáním normálně velkými knoby.

Hráči na digitální syntezátor s rozsahem pěti, šesti nebo osmi oktáv nad ním ohrnou nos, ale kdo má malý jednohlasý syntezátor, třeba modulární bez suboscilátoru, takovouto možnost ocení.

Ještě větší možnosti vyblbnout se nabízí pitch shifter, tedy efekt, který umí zvuk libovolně přeladit. Tento algoritmus je už trochu složitější než obyčejná oktávová dělička. Přehrání digitalizovaný zvuk se přehraje pomaleji nebo rychleji, což mění i ladění. Klasikou jsou pitch shiftery od Bosse, které byly tak populární a inspirativní, že se podle nich dokonce pojmenovala jedna industriální kapela. Ty rané – tedy BOSS PS-2 - uměly jen zvuk přeladit o oktávu dolů, nahoru a vše mezi tím, přesto to byl průlomový efekt. Na koncertě Einstürzende Neubauten v pražské Lucerně byla otřískaná PS-2 připojena k mixážnímu pultu u zvukaře tlustým kabelem jako hlavní efekt.

Modernější reinkarnace, jako je Boss PS-6 za 4000, mají větší možnosti, což ukazuje i název Harmonist, kromě klasické funkce pitch shiteru nabízejí i jemné rozladění a hlavně vytváření doprovodu v patřičném intervalu (sekunda, tercie, kvarta, kvinta…), přičemž se dá předem nastavit i ladění, ve kterém hrajeme. A nenabízí jen dvojzvuk, ale i akord, kdy je jeden tón zvednut o patřičný interval a druhý snížen. Vypadá to složitě, a taky to složité je, ale hodí se to nejen pro experimentující kytaristy. Skvěle to doplňuje monofonní syntezátory, naráz je možné hrát nejen dvojhlasně ale i trojhlasně. Efekt přitom dodává zvuku zvláštní kovový témbr. Někde by to asi vadilo, ale při připojení k Arturii Minibrute zněla jako nikdy předtím. A ještě je možné plynule ohýbat tón. Stejně dobře se dá využít i na houslích nebo křídlovce a trombónu.

Rovnocennou alternativou je o stovku levnější Digitech Whammy, který je trochu intuitivnější. Nejenže umí ohýbat tóny až o dvě oktávy nahoru a jednu dolu a zase se vracet k původnímu tónu, což byla původní funkce, ale jeho součástí je i harmonizer kombinující přeladění nahoru a dolů v kombinacích jako jsou kvinta a kvarta dolů, kvarta a malá tercie dolu nebo naopak sekunda a tercie nahoru. U něj však nelze nastavit tóninu, ve které se hraje, ovšem možnost použít pedál k tomu, aby se tón ohýbal podle zvoleného nastavení, je velkým plusem. Jednodušší Whammy Ricochet za 2700 je bez pedálu. Jde na něm měnit zvuk o sekundu, kvartu, kvitnu a septimu, oktávu a dvě oktávy nahoru nebo dolů a nastavit jak rychle se tón ohne.

Komu stačí jen podladění, pro toho tu je Whammy Drop od Digitechu, který nabízí jen přeladění dolů o libovolný počet tónů v rámci oktávy a to za 2990, ovšem, už natvrdo bez postupného ohýbání tónu.

Podobné efekty se hodí více pro melodické nástroje než pro harmonické, u kytary se je potřeba mírnit s množstvím tónů, ale kromě monofonních syntezátorů se dá dobře použít u cella a trubky, stačí si poslechnout nahrávky Miroslava Posejpala na elektrické cello nebo Jarma Sermiläho na křídlovku. Může to vypadat jako přihřívání polívčičky, když jsem s nimi hrál v Paraneuru, ale právě tyto efekty se výraznou měrou podílely na zvuku, i když ani jeden z nich nepoužíval kytarové krabičky, ale oba multiefekty, Posejpal pedálové od Zoomu, Sermilä Yamahu SP 990.

A kdo se neobejde bez zkreslení a upřednostňuje brutalitu, pro toho tu je tu opět vyráběný Blue Box od MXR, který používal Jarda Palát ze Suicidal Meditations. Blue box je kombinací fuzzu s oktaverem hrajícím o dvě oktávy hlouběji.

Harmonizéry se však dají použít i na hlas a nejde jen o měnění mužského hlasu v ženský či vytváření sboru trpaslíků. K tomu jsou určené efekty od Bosse Voice Transformer s harmonizérem, umožňujícím hlas zvedat a snižovat až o oktávu a kombinovat obě možnosti, přičemž se ovládá zvlášť přeladění a formanty takže nemáme nutně onen sbor směšných šmoulů a šmoulinek, byť i ten dokázali The Residents nebo raný Zappa šikovně využít. Také umožňují vytvářet i robotický hlas. Na poslední reinkarnaci VT-4 ze série Aira je možné i doladění, když se nastaví tónina, a mají i vestavěný reverb. VT-4 ovšem stanovený finanční limit překračují, stojí 5500, ale cena odpovídá možnostem.

Obdobné zařízení nabízí i specialista na úpravy hlasů TC-Helicon. VoiceLive Play stojí ještě o pár set více, ale jednodušší VoiceTone H1 je za 2600 a Harmony Singer 2 doplněný reverbem o tisícovku více. Efektů na hlasy od TC Helicon je celá řada a liší se vybavením, některé jsou zaměřené na reverb, další na echo či sbory (Critical Mass). Pro hlas jsou asi nejlepší a jednodušší verze i cenově dostupné. Mají mikrofonní vstup s konektorem canon a umožňují připojit i kondenzátorové mikrofony, protože mají phantomové napájení, bohužel ne plnohodnotných 48 voltů ale jen 24 V, takže s některými mikrofony fungovat nebudou. Díky mikrofonnímu vstupu se však dají použít i pro úpravy zvuku nástrojů snímaných mikrofony, takže dechaři už nemusejí řešit otázku přizpůsobení impedance vstupu.

Tagy Velké divadlo s malým kašpárkem do 5 tisíc korun oktavery

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Alex Švamberk
O hudební scénu a techniku se zajímám už desítky let, jako publicista i jako aktivní muzikant.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY