Přejít k hlavnímu obsahu
Hudba a čísla jsou provázány ve všech možných aspektech. Od určení dob v taktu přes notaci rytmu, vztah intervalů ve stupnicích až po počty tónin v kvintovém a kvartovém kruhu. | Foto: Artmaster
Hudba a čísla jsou provázány ve všech možných aspektech. Od určení dob v taktu přes notaci rytmu, vztah intervalů ve stupnicích až po počty tónin v kvintovém a kvartovém kruhu. | Foto: Artmaster
mbx -

Baskytarová posilovna #100: ve jménu numerologie

V numerologii a ezoterických naukách je číslo 100 považováno za silný symbol transformace. Znamená průlom v duchovní i materiální oblasti a umožňuje vytvářet nové příležitosti k růstu. Číslo 100 také naznačuje potenciál velké hojnosti a úspěchu. Měli byste zůstat věrní sami sobě a svým cílům, i když se potýkáte s životními problémy. Kromě toho vás povzbuzuje k tomu, abyste riskovali a důvěřovali své intuici. Každý máme svou cestu ke splnění snů.

Ok, tak duchovní úvod máme za sebou a teď k věci. Jelikož čtete jubilejní stý díl Baskytarové posilovny, budeme se dnes věnovat souvislostem mezi čísly a hudební naukou. Nebojte, nebude to klasická nudná lekce teorie, ale pár postřehů z hudební praxe o tom, jak spolu souvisí matematika a hudba. 

1. Orientace na hmatníku

Mnoho začínajících baskytaristů a baskytaristek má problém s orientací na hmatníku. Tolik políček a tolik neznámých tónů! Pojďme se na to podívat řečí čísel. Nejmenší interval na hmatníku je půltón, a abychom zahráli spodní E a horní E (čili jeho oktávu neboli číslo osm), potřebujeme mezi tím přesně dvanáct půltónů – E, F, F#, G, G#, A, A#, H, C, C#, D, D#. Tón F začíná na vašem prvním pražci na struně E.

Naproti tomu stupnice má tónů sedm a každý z nich má přidělené číslo. Když si zahrajete stupnici C dur, získáte krásnou sedmitónovou řadu zakončenou oktávou, která reprezentuje stejný tón, ale znějící o oktávu výše:

C = 1 (latinsky prima, například na třetím políčku na A struně) 

D = 2 (sekunda)

E = 3 (tercie)

F = 4 (kvarta)

G = 5 (kvinta)

A = 6 (sexta)

H = 7 (septima)

C = 8  (oktáva, například na pátém políčku na G struně)

Když eliminujete tóny D a F, dostanete durovou pentatoniku, tj. pětitónovou řadu. Dejte pryč A a H a máte akord C dur tvořený tóny C, E a G. A nakonec, pokud máte rádi riffy, nepotřebujete ani tón E a hrajte pouze C a G jako takzvaný power akord.

Není to krásná hra čísel? Dvanáct půltónů, sedm tónů stupnice, pět tónů pentatoniky, tři tóny akordu a dva tónů power akordu. 

2. Systém z Nashvillu

Pokud si potřebujete rychle napsat, jaké akordy se hrají ve skladbě, tohle je skvělá metoda. Velké množství písniček používá stejné postupy, jenom v různých tóninách. A zkušení session hráči v Nashvillu to moc dobře vědí, takže neztrácejí čas přepisováním akordového postupu C-G-F do Ab či jiných obskurních tónin, které po vás může chtít vokalista. Jednoduše přidělí akordům římská numerická čísla a hned vědí, co mají hrát. Takže pro ně sekvence C-G-F znamená I-V-IV. Tomuto systému se říká funkční harmonie a vychází z klasické hudební teorie západní hudby.

Hned si to vysvětlíme. Na každém tónu stupnice totiž můžete postavit akord. Budeme se držet C dur, jelikož se na ní vše hezky vysvětluje a všichni známe její tóny. Akord se skládá z tří tónů – primy, tercie a kvinty.

Podívejte se níže na sekvenci akordů v C dur:

C dur – C, E, G (v Nashville systému označované velkou římskou číslicí I)

D moll – D, F, A (mollové akordy se označují malou číslicí – v tomto případě ii, protože se jedná o druhý stupeň v C dur)

E moll – E, G, H (iii)

F dur – F, A, C (IV)

G dur – G, H, D (V)

A moll – A, C, E (vi)

H moll – H, D, F (vii)

Takto můžete zapsat například sekvenci akordů C-G-Am-F jako I-V-vi-IV. Pokud byste hráli v jiné tónině, zůstává číselná sekvence stejná, jenom se vám vymění pozice na hmatníku (kytaristé nasadí kapodastr, basisté musí transponovat – najít jiné pozice na hmatníku). Takže sekvence I-V-vi-IV se v A dur změní na akordický postup A-E-F#m-D. 

Pokud vás zajímá, jak hrát akordy na baskytaru, doporučuji zakoupit horkou novinku Baskytarová Posilovna – 101 akordů a harmonických doprovodů.

3. Rytmická pyramida

Pokud hrajete v klasickém čtyřčtvrťovém taktu, vejde se vám tam buď jedna celá nota, nebo dvě půlové, dále čtyři čtvrťové (odtud název taktu), osm osmin či šestnáct šestnáctin. Nicméně, do jednoho 4/4 taktu můžete zahrát také rytmické dělení na tři půlové trioly, šest čtvrťových triol, dvanáct osminových triol, dvacet kvintol či dvacet osm septol. Zkuste si schválně vzít basu do ruky a zahrát si cvičení níže ve videu – pro představu, kolik máte vlastně prostoru mezi dvěma dobami metronomu.

Ostatně, numerických kombinací, na kterých stojí zajímavé hudební fráze či riffy, je ohromné množství. 

Hudba a čísla jsou zábavnou kombinací a doporučuji všem hudebníkům a hudebnicím pohrát si s jejich možnými variantami. Uvidíte, že se zlepší nejenom váš vhled do tajů hudební teorie, ale i vaše hra a bohatost muzikálního vyjadřování. 

Tak nám přeji šťastné sté jubileum, kterého jsme v našem (doufám inspirativním) seriálu článků Baskytarová posilovna dosáhli.

Tagy baskytarova posilovna numerologie hudební teorie

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY