Přejít k hlavnímu obsahu
Jiří Pospíšil -

Tichý souboj sluchátkových zesilovačů VOX a JOYO

Testík sluchátkových zesilovačů? Pojďme bez velkých úvodů do toho. Vybral jsem si VOX amPlug Classic Rock a JOYO JA-03 Super Lead. Ačkoli se na první pohled může zdát, že se jedná o podobné efekty, rozdílnější snad ani být nemůžou.

Jedná se o zástupce ze sérií sluchátkových zesilovačů pro kytaru (basu), určenou pro cvičení nebo jen tak pro zábavu. Mimo testované krabičky jsou k dispozici i simulace jiných aparátů včetně VOX AmPlug Joe Satriani. Vzhled krabiček je téměř totožný a liší se jen v detailech nebo v umístění zdířek pro připojení sluchátek. Ani u jedné krabičky není návod v češtině, a to ani na stránkách výrobce. Ve výsledku, co by tam taky extra psali.

Přepínačem On-Off (STANDBY) se zesilovač zapíná/vypíná, o čemž nás informuje svit LED diody. Do zdířky AUX lze připojit např. MP3 přehrávač, telefon, počítač apod., samozřejmě ve stereu. Zdířka Phone je pro připojení sluchátek nebo jí lze využít pro připojení do zesilovače či počítače pro nahráván. Trimry (kroutítka) tu máme celkem 3: GAIN (nastavení zkreslení), TONE (barva zvuku) a VOLUME (celková hlasitost). Navíc je na boku možnost připojení poutka. U JOYO mě pak trochu zmátl údaj v popisu Effect: Clean, Distortion. Ve skutečnosti tam žádný přepínač, který by toto řešil, není. Zkreslení jde nastavit pouze trimrem GAIN.

Vložit baterie a jde se na to

Jako první jsem zapojil JOYO JA-03 Super Lead. Po zapnutí se ozval středový nakřáplý zvuk nahrávek ze 70tých let. Zkoušel jsem rozsah zkreslení a dá se nastavit od téměř čistého zvuku až po metal 80tých let. Zvuk je hodně surový a středový. Moc dobře se prosazuje v nahrávkách a není nutné to extrémně tavit. Nejvíc se mi osvědčilo nastavit zkreslení tak, aby byl "čitelný" akord D dur. Při nižším zkreslení se ztrácely výšky, při větším zkreslení zvuk nebyl tak čitelný. TONE je trochu tupější a jeho použitelnost je tak v posledních 5mm.

Nastal čas na výměnu a vzal jsem si na pranýř VOX amPlug Classic Rock. Zvuk tady je z trochu jiného soudku (i když podle popisu by oba zesilovače měly simulovat 100W Marshall Super Lead). Středy jsou hodně potichu a všemu dominuje masivní hradba všude přítomných basů. Těch jsem se nazbavil ani při kroucení TONE vlevo a vpravo.

Dnes je to označováno za moderní zvuk a spoustě lidí to vyhovuje. V každém případě ten zvuk není špatný a dá se dobře využít nejen na cvičení. Zkoušel jsem jej zapojit před kombo a VOX byl šťastný jako blecha. Basy nebyly tak výrazné a zvuk byl šťavnatý, masivný zvuk a stále čitelný snad ve všech nastavení. Vox má taky jedno velké plus, a to omezený rozsah zkreslení. Díky tomu nám dává jen to, co jsme si koupili. Nic víc, nic míň.


Samply a ti druzí

Velkou část čtrnáctidenního testování jsem věnoval cvičení s mp3 přehrávačem nebo se samplem. VOX má celkem masivní zvuk a bez problému zaplní sebemenší zvukovou skulinku. S automatickým bubeníkem byl srandy kopec a dokážu si celkem představit použití třeba i pro one man show na baru jen tak pro zábavu se samplem a kytarou. Když jsem zkoušel cvičení s mp3, měl VOX trochu problémy se prosadit a musel jsem hledat kompromis mezi hlasitostí kytary a mp3.

JOYO na tom byl přesně obráceně. Se suchým samplem to prostě nebylo ono. Scházela mi tam ta bručící basa. S mp3 to ale bylo jiné kafe a JOYO se bez problému prosadil i v takové houšti, jakou je song SOS od skupiny ARAKAIN. Nemusel jsem to tavit a ten zvuk tam prostě byl.

Zesilovače jsem zkoušel zapojit na konec pedalboardu a nebylo to ono. Věřím ale, že např. AC30 nebo TWIN by uměly i toto zapojení. Tady to bohužel nikdy nebyl úplně čistý zvuk a každý zesilovač si tak trochu hrál tu svou. Na druhou stranu mě oba dva zesilovače nutily nastavovat zvuk podle sluchu a ne podle značek na trimrech (ty má pouze VOX). Tím se člověk hodně sblíží s kytarou a chce si s ní hrát.

Přepínat snímače, kroutit s Volume a objevovat stále nové barvy zvuku. Je to takový old school přístup a mě to baví. V každém případě jde o zařízení použitelné nejen na cvičení, ale i pro nahrávání demáčů. To, že se jedná o jednoduché analogové zařízení, je jen ku prospěchu věci, protože jde přeci o to zachytit a rozvinout myšlenku. Na to nepotřebuji tunu efektů a tisíce kombinací.


Resumé

Testoval jsem na kytarách Yamaha PAC112, Kramer Peacer, sluchátkách KOSS UR/10 a jako přehrávač posloužil telefon se zásobou mp3 a Drum Loops. A co napsat jako závěr ke krabičkám? Držím se hesla, že každý efekt si svého muzikanta najde a tyto dvě krabičky mi to jen potvrzují. Každopádně jsem zkoušel i použití pro basu a tady jednoznačně triumfoval VOX. JOYO byl hodně středový a nakresloval téměř od nuly. Přes cenové rozdíly mi ovšem k srdci nakonec přirostly oba zesilovače. Vážně nicméně uvažuji pouze o koupi jednoho z nich. Mám tak vlastně jediné dilema: rozhodnout se, který z nich vybrat.

A co vy? Zkoušeli jste už tyto krabičky, nebo používáte ke cvičení něco jiného?

Tagy vox Joyo

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

profil
Na kytaru hraju od roku 1999 a prošel jsem několika více či méně průraznými skupinami jako Nexu.s, Black Hand... Aktuálně hraju ve skupině Rebelia. Rad si poslechnu skupiny jako Null Positiv, Arch Enemy, Dream Theater, Arakain, Linkin…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY