Přejít k hlavnímu obsahu
Teenage Engineering OP-1 field | Foto: Dušan Krejdl
Teenage Engineering OP-1 field | Foto: Dušan Krejdl
Dusan Krejdl -

Teenage Engineering OP-1 field #4: Stereo bicí a opravdu nekonečný Endless

OP-1 od Teenage Engineering je doslova malý zázrak. Někdo by řekl přímo designový skvost, drahokam. Každopádně je to všeuměl vymyšlený tak, aby vás to s ním bavilo. Prostě kámoš, který stárne s vámi a jemuž jeho stvořitelé deset let přidávali jednu funkci za druhou, aby se vám neomrzel. A když už se dostali na hranu vytíženosti původního konceptu, vypustili letos na jaře do světa mladšího bratra OP-1 s přídomkem field. A právě field má v sobě všechno, o čem se vám u OP-1 jen zdálo!

Hi-fi střídá lo-fi, konečně?!

Hudebníci využívali OP-1 jako neučesanou mašinu na všemožné lo-fi hrátky. Jde o jednu z jeho největších předností, kterou se Teenage Engineering povedlo dotáhnout do dokonalosti se sérií kapesních operátorů označených PO. Jako by vás nástroj samotný vyzýval k experimentům všeho druhu a povzbuzoval vás ve vašem bláznění. Zvukové omezení OP-1 se stalo jeho výhodou a prodejním tahákem. Je jedno, jak jste zruční, kolik máte škol, z jaké kapely pocházíte nebo jak slavní jste. OP-1 je místo, kde se vše stírá a každý si může dělat, co chce.

Tohle se ovšem s příchodem OP-1 field mění, nástroj nyní patří do kategorie hi-fi a zhoršenou kvalitu zvuku už pouze simuluje, a to páskami, nastavením efektů nebo kreativním použitím LFO. Ztratil tím field kouzlo svého předchůdce? Ano, ztratil. Ale ruku na srdce, je to přirozená evoluce. Jednička se stále prodává a dvojka prostě musí nabídnout něco nového. Field toho navíc umí skvěle využít a snaží se vám to dokázat na každém kroku.

Teenage Engineering OP-1 field (foto Dušan Krejdl)

Stereo a s dynamikou

Novou zvukovou architekturu oceníte především při používání interních synťáků, o kterých jsem psal v předchozím článku, a pak také při vytváření rytmů. K dispozici tu kromě vnitřní paměti pro vaše samply máte patnáct nově nasamplovaných bicích sad, které jsou většinou stereo! A nejenže je každý úhoz precizně natočený ve studiu, ale navíc lze s jeho stereo váhou dál pracovat, takže si celý kit můžete poskládat ve stereo spektru dle libosti. Field přidává ještě jednu funkci, která připomíná morfování zvuků v Microtonic a PO-32 tonic: jeden úhoz bicích je v některých sadách tvořen dvěma odlišnými zvuky, které lze mezi sebou míchat v poměru, který vám vyhovuje.

Interní syntezátor bicích zvuků DBOX zůstává, jeho zvuk je ale také o dost lepší. Více vyniknou výšky hlavně u simulace hi-hatek a metalických perkusí. Škoda, že zde nejde uplatnit stereo váhu, takže zbývá pouze možnost natočit si čtyři různé stopy, následně je smíchat do samostatné smyčky a uložit do sampleru. Takový loop už ale zůstane stereo a zabere pouze jednu ze čtyř stereo stop na pásce!

Tohle se Teenage Engineering povedlo a vás to bude bavit. Za sebe bych uvítal ještě nějaký zajímavý sekvencer pro bicí, ani nemusí být lineární jako u OP-Z, stačila by nějaká kreativní vychytávka s možností polyrytmů.

Teenage Engineering OP-1 field (foto Dušan Krejdl)

Endless je skutečně endless

A tím se dostávám k sekvencerům, milovaným i zatracovaným zároveň. Proč? Protože jsou víceméně jednopatternové, nelze je rozumně ukládat, sází spíš na kreativitu a práce s nimi je pomalá. Tedy až na jeden – Endless. Ten je konečně opravdu nekonečný, místo původních 128 zvládne uložit 999 kroků, a to už vám opravdu musí stačit.

Na seznamu se ukázal také nový typ sekvenceru pojmenovaný Hold, který – ano, dělá přesně to, co čekáte – drží vámi definovaný tón nebo akord. Ten pak můžete enkodéry různě posouvat po stupnici, přidávat a ubírat tóny a sólovat k němu na té části stupnice, které se Hold už netýká. I to lze nastavit přímo na obrazovce sekvenceru.

Helikoptéra dolétala, ITER chybí

Víte, že po stisku určitých kláves se vám na původním OP-1 objeví hra s malým vrtulníčkem? Na fieldu není. Jasně, je to blbinka, ale pobavila, stejně jako skrytý engine nazvaný ITER, který snad pracoval s údaji z CPU a měnil je ve zvuky, nebo spíš v pazvuky. Rovněž tu není ukrytý multifiltr s LP/HP. A zapomenout musíte i na gumičky a Crank, které ale lze nahradit nastavením LFO, ve fieldu o mnoho flexibilnějšího.

Teenage Engineering OP-1 field (foto Dušan Krejdl)

Rok 0 už běží

Teenage Engineering při uvedení OP-1 field slíbili, že ho čeká minimálně stejně dlouhá doba budoucího vývoje. Vezmeme-li v úvahu, že originální ópéčko zásoboval inovacemi celou dekádu, máme se na co těšit. Zkusím udělat malý souhrn toho, co nového se field naučil od jara 2022. Budete se divit, je toho opravdu hodně.

A začnu těmi největšími trháky, které by vás mohly přesvědčit, že se vám investice opravdu vyplatí. Přestože má nová verze OP-1 shodný design kláves s pevně danou hlasitostí jako jeho předchůdce, poslední loňská aktualizace je naučila reagovat na sílu stisku. Wow, tomu říkám dárek pod stromeček! Rozdílnou hlasitost akceptují i sekvencery!

Dalším nápadem z komunity, který se ujal, je individuální nastavení mixeru pro každý projekt zvlášť. Pokud se časem přidá i individuální ukládání master sekce, bude to ráj na zemi.

Nově také lze před nahráváním do každé stereo stopy nastavit stereo váhu. Vzhledem k tomu, že field umí nekonečné bezztrátové nahrávání, můžete celou skladbu natočit klidně do jedné stereo stopy. Line-in vstup si také můžete předem nastavit na mono nebo stereo.

OP-1 field už také umí předem naskenovat frekvence okolních rádií, takže mezi nimi následně pouze přepínáte. Přes FM rádio se navíc řídí i interní hodiny nástroje a transmiter zvládne poslat název zařízení do RDS – třešnička na dortu.

Funkce lift/drop, která také funguje jako undo, pojme jakkoli dlouhý úsek pásky a navíc nabírá zvuk ve stereu a s odpovídající hlasitostí. Dříve při vložení do sampleru vystřihnutý kus pásky ještě normalizoval, takže neměl shodnou hlasitost. Lift/drop si nezahrne ztišené tracky a přežije i vypnutí sampleru. Kopírování a vložení funguje i pro paměti M1 a M2.

Budete-li field používat při živém hraní, oceníte možnost kliknutím na jeden ze čtyř otočných encoderů přeskočit na jiný track a bez přerušení upravovat jeho vlastnosti.

A pak potěší i takové drobnosti, jako možnost zesílit jas displeje na 125 %, opožděné vypnutí zařízení, pokud například nechtěně zavadíte o on/off tlačítko, procentuální stav baterie v nastavení a podobně.

OP-1 prostě dospěl, field je nástroj pro další desetiletí, svoje postavení na scéně uhájil. Bude to ale stačit? Sebevědomě nastavená cenovka řadu hudebníků určitě odradí. Na trhu je celá řada dobrých a cenově dostupných produktů podobného typu, tady to Teenage Engineering nebudou mít lehké. Hravost a přesah ale zůstávají a pokud to tak vydrží, OP-1 field si své příznivce najde.

Tagy Hračky od Teenage Engineering Teenage Engineering OP-1 field

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dušan Krejdl
Člen altpopového tria The Semipalatinsk vydávající také pod svým příjmením KREJDL.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY