Sequential Fourm: Těžká váha v malém těle!
Jestli jste si mysleli, že vám výrobci dají pokoj a vaše ucelená sbírka synťáků, které jste nasbírali během malé analogové revoluce posledních let, je konečná a nic do ní není potřeba přidávat, tak se raději jděte projít, vyvenčit psa, zavolat rodičům a nečtěte následující řádky. Nebudete mít aspoň potřebu myslet na ten krásně hřejivý zvuk legendárního Prophetu – známého třeba ze soundtracku ke Stranger Things, který má od podzimu menšího brášku s podobnými vlastnostmi, ovšem s mnohem přívětivější cenovkou!
Fourm nebo Prophet mini?
A na začátek takový malý disclaimer – tento článek píše člověk, k žádné části nebyla využita umělá inteligence, všechny chyby jsou autentické. Píšu to proto, abyste nečekali generickou recenzi, založenou na automatizovaném výstupu. Nástroj jsem si vypůjčil u kytary.cz, osobně vyzkoušel a po dopsání článku nerad vracel, ale o tom ještě později.
Pokud jste žili na planetě Zemi kdykoliv v posledních padesáti letech, pak jste nemohli uniknout zvukům legendárního analogového syntetizéru Prophet 5. Používal ho Phil Collins, A-ha, Michael Jackson, Depeche Mode, Duran Duran, z novějších kapel třeba Radiohead nebo Aphex Twin. Jeho zvuk máte pod kůží od dětství, aniž byste o tom tušili. Prophet 5 je ale velmi drahý nástroj a jeho nadupanější verze s označením 10 je ještě dražší. Proč o tom píšu? Protože Sequential Fourm v sobě nese oscilátor postavený právě na základech chipu z Prophet 5 a pořídíte ho za čtvrtinu ceny, vstup do Sequential světa nebyl nikdy dostupnější!
Hrát na analogový syntezátor v roce 2025 je podobné focení na analogový foťák, kde používáte klasický film, jste omezení počtem snímků, ale nakonec můžete fotografie bez větších potíží digitalizovat a sdílet. Moderní analogové syntetizéry jsou na tom podobně, v základu jde o fyzické součástky, oscilátory, filtry, nad kterými stojí digitální nadstavba, která vám usnadňuje práci s nástrojem. Žijeme prostě ve zlaté éře elektronické muziky!
Kompaktní frajer, co má váhu
Tolik slov a ještě jsme ani neoživili nástroj samotný. Nebojte, k tomu samozřejmě dojde, teď ho ale nejprve musíme vybalit. A tady mě velmi příjemně překvapilo, jak je Fourm kompaktní, přesně tak akorát na pracovní stůl, jak je vidět na fotkách. Co mě ale dostalo, je jeho váha! Na to, že je to takový relativně prcek, zpracování je natolik poctivé, že vám při všelijakých extravagantních kouscích na pódiu určitě ze stojanu neuteče. Musel jsem si tu váhu vyhledat a jsou to bez mála 4 kg! Kovová konstrukce je prostě znát.
Tělo je tedy příjemně robustní, ovládací panel plný knobů a tlačítek přehledný a logicky vystavěný od nastavení modulace, aftertouche, dále tu je monochromatický displej, parametry obou oscilátorů, LFO, arpeggio a nebo nastavení filtrů. Už jen klikání na tlačítka, která mění stavové barvy podle funkce, vám přivodí malý orgasmus – prostě synthp*rn, přiznávám. A jedeme dál, knoby jsou takové zvláštně tuhé, nebo spíš tužší než jsem zvyklý z jiných nástrojů, na druhou stranu jejich pohyb je precizní a je zde jasně rozpoznatelná středová poloha. Po chvilce jsem to přestal vnímat, ale první pocit byl přesně takový. A pak musím zmínit 37 úzkých kláves, pro menší ruce naprostý ideál, medvědi by si ale měli Fourm radši před koupí vyzkoušet, jestli jim sedne. Kolečka pro modulaci a pitch mají dobrou hmatovou odezvu a hladký průběh.
No tak jo, jdeme tu krásku zapojit a zapnout. A jelikož syntetizér má pouze mono výstup, stačí k tomu obyčejná šňůra jack/jack a šup s ním do mixu, nebo přenosného audio reproduktoru. Zmáčknu klávesy a nic, změním program (preset), zahraju melodii a nic. Trochu mě to vyděsilo, než jsem si všiml tenkého proužku pěny pod klávesnicí, která ji chrání při převozu. Na žádném jiném synťáku jsem ji neměl a tady byla skoro neviditelná. Ulevilo se mi a pak přišla slast...
Je to mini Prophet!
Jsem velký fanda osmdesátkových zvuků. Může za to samozřejmě mé dětství, tedy až od doby, kdy jsem zabavil rodinný kazeťák s rádiem a začal nejprve na rakouských rádiích, následně pak na polských lovit písně, které se tu prostě nehrály, nebo spíš nesměly hrát. Jasně, že si tu náladu Prophetu z písní v úvodu zmíněných interpretů dokážu vybavit bez toho, abych si je musel pouštět. Každý nový zvuk měl svoje kouzlo, každý den měl svoje kouzlo, nemusel jsem si vést památník (kecám, měl jsem ho a v něm asi tři kresby od spolužáků), mě stačila obyčejná kazeta s písničkami!
Když jsem napodruhé položil prsty na klávesy, rozlilo se mi po těle blaho. Je to on, ten zvuk, který znám, ba co víc, je v něm něco, co ho činí unikátním, rozpoznatelným. Musel jsem si projít několik programů, abych se ujistil, co tím přesně myslím a už to vím. Je to ta krystalická čistota zvuku, která se z nástroje line. Tenká hranice v audio spektru, která ve mě zanechává dojem jasně definovaného zvuku s charakterem, který umí pořádně zabručet, brumlat, svištět, anebo naopak hladit po sluchu jako by z nebe padaly na zem malé duté skleněnky obalené tenkou vrstvou molitanu.
A pak přišel na řadu program s číslem 42 nazvaný Mini Prophet. Extáze dostála svého vrcholu a od téhle chvíle mi bylo jasné, že tenhle synťák zaboduje. Ta cenovka za zvuk Prophetu je nastavená tak slušně, že jí nelze odolat. A to jsem ještě pořádně nezmínil polyfonní aftertouch, který, alespoň jak se píše na webu výrobce, firma zavedla poprvé po 40 letech! Škoda, že se toho Dave Smith, zakladatel Sequential, nedožil.
Tvoříme zvuk
Tvorba zvuku na analogovém syntetizéru má svoje specifika, tak si pojďme projít jednotlivé sekce jeho nastavení. Rovnou dopředu píšu, že článek nezvládne obsáhnout vše do detailu, ale to si myslím, že ani není potřeba, na prvotní seznámení to bude dostačující.
Modulační sekce je inspirovaná syntetizérem Pro-One z roku 1981 a je tak dobře značená, že její nastavování je hračka a to především díky malým čtvercovým tlačítkům, která mění barvy podle zvolené funkce.
Aftertouch dovolí každé z not reagovat nezávisle na sílu stisku, nebo spíše tlaku na danou klávesu.
Černobílý OLED displej vám zase pomůže do nejmenších podrobností doladit zvuk, na kterém zrovna pracujete. Procházení parametrů je intuitivní a přímé.
Nastavení obou oscilátorů je také přehledné a jednoduché. Pro zajímavější barvy zvuku můžete vybrat více průběhů vlny naráz.
Sekce Mixer je obohacená o feedback, kterým dodáte vašim zvukům hutnější tělo a pokud by vám to nestačilo, máte k dispozici ještě bílý, růžový nebo fialový šum (to jsem si musel načíst, jde o vysoký syčivý zvuk, nevěděl jsem), jehož přimícháním do zvuku dáte svým kreacím pořádnou sílu.
Nízkofrekvenční filtr pracuje s obálkou zvuku a jednou z jeho zásadních vlastností je zachování basové složky zvuku kompenzací nižších frekvencí i při divokém používání resonančního filtru.
Sequential se chlubí, že filtrační část je navržená přesně podle Prophetu 5, tudíž tady k žádnému zklamání dojít ani nemůže.
Ve spodní části panelu se pak nacházejí sekce pro unisono, glide, LFO, nastavení tempa, arpeggiator se šesti módy a sekvencer, kam si můžete nahrát například akordy.
A to všechno ještě navíc můžete modulovat už zmíněnými pitch/mod kolečky.
No, dalo by se o Sequential Fourm psát dlouho, ale nechce se mi. Jednak už asi tušíte, že je to skvělý synťák, jednak se sám okrádám o čas, který mi s ním v čase psaní těchto řádků ještě zbývá.
Nakonec každého článku vždycky tak trochu fabuluju, pro koho synťák, který popisuju, je a naopak pro koho není. A začnu tím, proč si ho nepořídím já, jak jsem slíbil. Důvod je jednoduchý – nemám pro něj přichystaný projekt. Všechny tvůrčí věci, které doma mám, slouží jasnému cíli – mám pro ně plán. Jakmile plán pomine, nebo se změní, nemám zábrany věc prodat a časem nahradit jinou, nebo žádnou. Analogové syntetizéry miluju, měl jsem jich doma už pět, ale žádný nezůstal. Nebudu lhát, Fourm je po delší době první, co mě zaujal a já si na něj počkám. Až přijde shoda s tvůrčí potřebou, pořídím si ho, ten zvuk je opravdu dokonalý, alespoň pro mě.
A co vy? Ani nad tím neuvažujte, jestli hledáte svůj první analog pro sebe nebo do kapely a nejste si jistí, tak tady neprohloupíte, na to prostě zapomeňte. Pokud už nějaký máte a zvažujete upgrade, mrkněte, co je pro vás důležité. Já osobně si hraju se zvukem, náladou, strašně mě baví LFO a aftertouch je k sežrání, ale někomu může chybět fx sekce, ta tu není. Nějak jsem ji ale po celou dobu nepotřeboval, ten zvuk je tak niterně hřejivý, že jsem ani necítil nutnost ho něčím upravovat.
Sequential Fourm je jednoduše budget friendly nástroj pro fandy polyfonních analogů, který vám vydrží dělat radost roky, na to vsadím krk.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.