Přejít k hlavnímu obsahu
Pyramids je naprotsto ultimátní flanger, který splní požadavky i toho největšího flanger nerda. |  Foto: Earthquaker Devices
Pyramids je naprotsto ultimátní flanger, který splní požadavky i toho největšího flanger nerda. | Foto: Earthquaker Devices
Michal Pilař -

Průvodce kytarovými efekty #10: Flanger

Pojďme se podívat na efekt, na který se spousta kytaristů z nějakého důvodu kouká skrz prsty. Navzdory tomu, že už je mezi námi tak dlouho a podílel se na zvuku tolika legendárních umělců. Jen namátkou – John Lennon, Andy Summers, Robert Smith, Eddie Van Halen – ti všichni používali flanger jako výrazný element svého zvuku, a to nemusí zůstat jen u kytary. Flanger můžete stejně tak dobře použít na basu, synťáky ale třeba i na zpěv nebo dokonce i bicí. Tak snad po přečtení tohoto dílu dáte flangeru šanci.

Možná za určitou rezervovanost kytaristů ohledně flangeru můžou i trochu, pro flangerem nepolíbené hráče, záhadné popisky u knobů. Proto jsem se rozhodl, že zde tu záhadu objasním. Parametry u poťáků se můžou pedál od pedálu trochu lišit, ale většinou se setkáte s těmito názvy:

Rate/Speed – podobně jako u jiných modulačních efektů, tímto knotem budete ovládat rychlost efektu – v tomto případě flangeru.

Depth/Width – ovládá hloubku „flangeování“, čili jak moc letadlový efekt dostanete.

Manual – jeden z těch dvou záhadnějších názvů. V podstatě ovládá čas delay efektu, který bude následně modulován.

Feedback/Resonance/Regeneration – druhý z těch záhadných vám zostřuje hranu křivky modulovaného signálu, který je následně poslán zpět do delay obvodu efektu. No a nebo jinak… prostě čím víc otočíte, tím víc flangeru dostanete.

Mix – tady asi není třeba slov.

velmi pravděpodobně vznikl omylem hraním si s páskovým záznamovým zařízením. | Foto: Wikipedie

Kdo flanger efekt přesně „vymyslel“ není jisté, ale většinou je jeho vymyšlení připisováno muži jménem Les Paul a velmi pravděpodobně vznikl omylem hraním si s páskovým záznamovým zařízením, kdy jednu hlavu střídavě zpomalujete a opět zrychlujete. Les Paul efekt podobný flangeru poprvé použil na své nahrávce Mammy`s Boogie z roku 1958, která byla pro svůj až synťákový kytarový zvuk naprosto revoluční.

V šedesátých letech byla už tato technika efektování nástrojů velmi populární, ale název flanger poprvé pravděpodobně použil John Lennon u nahrávání sedmého alba The Beatles – Revolver. Flanger se už v té době používal pro přidání hloubky nebo důležitosti jednotlivým úsekům v nahrávkách. Jimi Hendrix na svém albu Bold as Love poprvé použil tento efekt dokonce ve stereu, a tím odhalil naprosto jinou dimenzi v jeho použití.

V sedmdesátých letech nastala revoluce – vznikly první kytarové podlahové flanger efekty. Legendární pedály jako Electric Mistress, Boss BF-1, nebo M-117 od MXR umožnily kytaristům dostat zvuk tohoto páskového efektu šlápnutím spínače. Dnes už máte na výběr daleko více krabiček. Na některé další se podíváme níže.

A/DA Flanger, nekorunovaný král

A/DA Flanger

Nekorunovaný král mezi flangery debutoval v roce 1977 a okamžitě se pro svoje netradiční ovládání, množství možností a již kultovní vzhled odlišil od všeho, co v té době na trhu bylo. Kromě klasických ovládacích prvků, které můžeme najít i na ostatních flangerech, nabídl tento pedál i velmi zajímavé možnosti jako Even/Odd harmonický přepínač, který vám nabídl úplně jiný průběh flangeování a nebo Threshold knob pro gateovaný flanger efekt. Pedál také vynikal až studiovou tichostí provozu, obrovským headroomem a nabízel i zabudovaný studiový kompresor. Připomínám, že se bavíme o sedmdesátých letech, kdy tento efekt působil jako zjevení a vlastně by tak možná působil i dnes. I přes raketové zvýšení cen u všech těchto pedálů v poslední době, pořád za docela rozumné peníze můžete sehnat mírně opotřebovanější kus. O výjimečnosti tohoto efektu se tak můžete přesvědčit sami.

Walrus Audio Polychrome Analog Flanger

Pokud už jste nějaký článek z této série četli, tak jste si určitě všimli, že efekty od Walrus Audio jsou v nich zastoupeny celkem často. Je to proto, že kromě precizního zpracování a samozřejmě zvukových kvalit vždy nabízí něco, čím se trochu odlišují (a samozřejmě kvůli těm artworkum!). Polychrome není výjimkou, i když v porovnání s jinými flangery se pohybuje spíše více v té více subtle divizi. Žádný velký „jet flange“ z něj prostě nedostanete. Layout potenciometrů efektu je podobný jako u Lillian z předchozího dílu. Najdete zde všechny potenciometry, jaké byste na flangeru hledat měli plus one knob D-F-V, kdy plynule přecházíte přes flanger až do vibrata. Dále zde máme přepínače Shape, kterým měníte tvrdost průběhu flangeru a Voice, kterým zase frekvenční komplexnost.

Electro Harmonix Deluxe Electric Mistress

V Electro Harmonix se rozhodli oživit svou dávnou legendu. V době, kdy sehnat původní Electric Mistress za dobrou cenu je už docela obtížné, je tato moderní interpretace původního obvodu vítanou možností pro spoustu kytaristů, jak zkusit vibe originálu v podstatě za hubičku.

Earthquaker Devices Pyramids Stereo Flanging Device

Možná se mezi vámi najde někdo, kdo si řekne, že všechny flangery výše jsou sice fajn, ale nenabízí nic vyloženě revolučního. Tak možná právě pro vás je následující krabička americké firmy Earthquaker Devices. Pyramids je naprosto ultimátní flanger, který splní požadavky i toho největšího flanger nerda. Nevím, jestli popisovat, co vše tento efekt umí, protože by se asi bylo lepší zeptat, co tenhle pedál neumí.

Na výběr máte osm flanger módů, které si můžete uložit až do pěti presetů, pozitivní i negativní Feedback a potenciometr Modify, který funguje v každém módu jinak. Kromě bypass switche najdete na Pyramids i tap tempo, a tak si můžete modulaci přizpůsobit tempu písničky. V jádru Pyramids se nachází stejný DSP procesor jako u staršího Avalanche Run, což byl pro změnu zas jeden z nejlepších delayů na trhu. Nakousli jsme tak pro někoho snad jedinou nevýhodu tohoto flangeru – a to, že se jedná o digitál, ne o analog. Komu na tom proboha záleží? – Můžete se zeptat, ale jsou lidi, kteří se z nějakého důvodu na digitální efekty koukají skrz prsty. Ale to není důležité. Pokud vás tento pedál zaujal a věčná otázka analog/digitál pro vás není důležitá, pravděpodobně se vám do rukou dostane asi nejkomplexnější flanger efekt v historii.

Tagy Průvodce kytarovými efekty flanger

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Michal Pilař
Kytarista kapely Iggy Mayerov.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY