Přejít k hlavnímu obsahu
Lathe Of Heaven | Kredit: Yulissa Benitez
Lathe Of Heaven | Kredit: Yulissa Benitez
Pavel Zelinka -

Postpunkoví Lathe Of Heaven vydali sci‑fi deník mezi romantikou a apokalypsou

Druhé album brooklynských Lathe Of Heaven rozšiřuje jejich postpunkový slovník směrem k melodičtějšímu, synteticky bohatějšímu výrazu. Aurora se skládá jako sbírka krátkých sci‑fi povídek: místo retro póz nabízí promyšlené koncepty, silné refrény i nepříjemně aktuální otázky o identitě, technologiích a lidské otupělosti. Další silný důkaz proč sledovat, co se děje pod mainstreamovým povrchem.

Lathe Of Heaven je brooklynská post‑punková čtveřice, kterou tvoří zpěvák Gage Allison, baskytarista Daniel Rojas, kytarista Noel Mateus a bubeník Stephen Reader. Vznikla v postkovidovém kvasu z okruhu místního DIY punkového a deathrockového podhoubí. Část členů dříve působila v projektu Pawns. Název si čtveřice vypůjčila z románu Ursuly K. Le Guin The Lathe of Heaven a literární/sci‑fi inspirace je od začátku výrazným prvek jejich tvorby. Písně často fungují jako krátké povídky s až filozofickým podtextem. Po sevřeném, žánrově stylovém debutu Bound by Naked Skies z roku 2023 přichází Američané pokračovatelem Aurora, který bychom mohli označit za ambicióznější, melodičtější a syntetičtější kapitolu v životě kapely. Takový postpunk si totiž drží svou tvář a zároveň otevírá náruč i výrazně mainstreamovějšímu posluchači.

Aurora překlápí kapelní svět z čistě apokalyptické dystopie do polohy, kde se zuřivost a jasnost navzájem posilují. Úvodní Exodus nastoluje novou rovnováhu: bzučící a cinkající kytary, bicí v duchu Stephena Morrise a elektronika, která v refrénu exploduje a hrozí pohltit zpěv Gage Allisona. Zpěvák zde formuluje hlavní dilema celé desky: „Vzali jsme zpět vše, co nám tenhle svět upírá, ale stejně mě hlodá, jestli jsem to pořád já.“ Postupná eroze lidskosti je refrénem celého alba. Společnost řízená algoritmy v Matrix of Control, počítače zplošťující existenci až na nicotu v Automation Bias – tady všude se Lathe Of Heaven ptají, kolik z našeho „já“ přežije tlak technologií a rutiny. A když se deska dotkne konkrétní reality, neuhýbá do metafory. V Portrait of Scorched Earth Allison obrací pozornost k válce Izraele v Gaze a k ochotě přehlížet utrpení Palestinců a připomíná, že „krev na rukou nelze ignorovat.“ Jinde se kapela vrací k existenciálnímu tónu – v Oblivion uzpůsobuje jazyk současné realitě, kdy už nepopisuje, ale pouze zahlcuje fakty a dojmy. Album tak působí jako antologie krátkých sci‑fi povídek, ne jako ucelený koncept. Spíš sada průhledů do světů, které spojuje otázka identity, empatie a deziluze.

Co na desce jako muzikanti oceníte?

Žánrově Aurora sedí na průsečíku postpunku, darkwave a chladnější new-wavové estetiky. Paradoxně to jsou právě technologie v podobě většího využití elektroniky nebo syntezátorů, které dávají desce jiskru. Objevují se téměř ve všech skladbách, dodávají skladbám další rozměr, a to dokonce i tam, kde kapela zrychleně uhání přímočaře kupředu. V několika písních se synťáky dokonce dostanou do popředí a původní sveřepý postpunk náhle rozpřahuje náruč směrem k melodičtějšímu darkwave až temnějšímu poprocku. Asi nejodvážnější je kapela v titulní skladbě – nejpísničkovějšímu momentu kolekce. Osmdesátková pozitivní estetika náhle infikuje temný rockový spodní proud a výsledkem je balzám desky jinak tvarované všeobecně vnímanou skepsí.

Zatímco první polovina alba sází na novější, popověji laděný zvuk, druhá zůstává drsnější a útočnější – jako by kapela chtěla sebe i posluchače ujistit, že v srdci je stále punk. Nejzajímavější jsou Lathe Of Heaven ve chvílích, kdy své vlivy nepřepisují, ale posouvají je dál: Oblivion spojuje urputnou punkovou intenzitu s klenutými synťáky podobně, jako to před lety udělali Cold Cave, v poslední době Nite nebo švýcarští mladíci Lone Assembly. Ať už se Lathe Of Heaven v budoucnu vydají kamkoli, Aurora je každopádně krokem vpřed – přechodovou výpovědí, která navrhuje příměří mezi chytlavou melodií a syrovou silou. Opatrný krok ke světlu, i když na horizontu pořád visí konec světa.

Pojďme se 6. listopadu přesvědčit do pražského klubu Bike Jesus, že tato vize plná literárních odkazů a hudebním undergroundem poháněné energie funguje i v koncertní podobě.

Lathe Of Heaven - Aurora

Lathe of Heaven – Aurora

Sacred Bones rec.; 2025; 00:41:39

75 %

Tagy Recenze alb Lathe of Heaven

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY