Přejít k hlavnímu obsahu
Píseň jsem se rozhodl oživit po 40 letech. Postavil jsem ji na basové lince a dobových synthech, které trampíci v Československu nepoužívali. | Foto: archiv Marka Váchy
Píseň jsem se rozhodl oživit po 40 letech. Postavil jsem ji na basové lince a dobových synthech, které trampíci v Československu nepoužívali. | Foto: archiv Marka Váchy
Marek Vácha -

Polovinu tvorby věnuji trampským coverům. Jestli se mi první nepovedl, „Už to nenapravím“

Jako malej kluk jsem vždycky musel jít spát od ohýnku dřív než dospělí. Ve spacáku za zapnutým zipem stanu jsem pak v polospánku ukládal do paměti nádherný songy, který hrál táta celou noc na kytaru. Dnes už je mi 38, stejný songy hraju svým dětem já a po těch letech jsem si řekl, že by se mi strašně líbilo dát starým trampským písním nový kabát a pokusit se je přiblížit mladším lidem.

První se mi pod ruku dostal song Už to nenapravím, který nahrál v roce 1983 Jaroslav „Samson“ Lenk se svojí skupinou Máci a vydal ho na LP Porta 83. Na songu mě strašně bavil hook – popěvek „uapadadam padadadampam“, ale taky rytmus, postupy akordů, harmonie, celkem smutná lovestory a hlavně to za mě dodnes jednoznačné má atributy hitu. Klobouk dolů, Samsone.

Po 40 letech jsem se tedy rozhodl píseň oživit, postavit ji na basové lince, kterou tam léta slyším, dobových synthech, které trampíci v Československu nepoužívali, a dovolil jsem si taky zkomolit pár akordů, aby to přeci jen trochu „nabouralo“ očekávatelný postup relativně známé české písně, která má jen na Spotify několik set tisíc streamů.

Jako přihrávka do jízdy mi pak přišla zpěvačka Janette Budková, kamarádka mojí sestry, která za mnou přišla do studia, že sice zpívá anglicky, ale že zkusí klidně i „něco“ v rodném jazyce. V tomhle songu je druhá část plně v režii ženského vokálu – a tak jsem Janette postavil před mikrofon UT Twin87 a pomocí jejího ostravského přízvuku poslal song na další level.

Moji produkci pak razantně ovlivnil můj VIZO bratr v triku Fanda Brych, který mě donutil být v některých momentech ještě pečlivější. Přehrávali jsme kytary i basu a do refrénů jsme nahrávali pady ze synthu JU06. Mix poté zajistil taky Fanda v jeho Beak studiu a master Lukáš Turza ze Snap mastering. Vzhledem k tomu, že jsem v nové verzi nepoužil žádný sample originálu a celou věc jsem raději konzultoval s lidmi ze Supraphonu, měl jsem dveře k vydání své verze na digitální platformy otevřené.

Než jsem song rozposlal na všechna možná rádia, spojil jsem se se Samsonem, který mi tento krok posvětil. Jemu patří největší dík! Sluší se doplnit, že autorkou ilustrace, která figuruje jako cover art k songu, je Tereza Robochová.

Urbantramp. | Foto: archiv Marka Váchy

Závěrem bych vás rád pozval na svůj historicky první živý koncert v rámci festivalu Solo Open v Solopiskách 13. července, kde zazní kromě tohoto songu i Boty toulavý nebo Brno Mars. Připravujeme také DJ set jako duo producentů VIZO a kromě nás zahraje třeba Eva Turnová & Vladivojna La Chia. No a co se týče dalších trampských coverů, ve studiu mám rozdělaná dema skupiny Hoboes, Stopa (později Topas) nebo Waldemara Matušky.

Možná je to troufalý, možná už se o to někdo pokoušel, možná o to nebudou autoři originálů stát, možná to vlastně lidi znaj a akorát mi řeknou, že to ohýbám směrem, který je k původním nahrávkám neuctivý… Řekl jsem si, že ani jedno z těchto „možná“ mi nezabrání to vyzkoušet.

Nový song najdete na všech platformách. Snad jsem ten originál moc neponičil, ale i kdyby jo, stejně Už to nenapravím...

Jak ke své tvorbě přistupujete vy? Předělávali jste do nové podoby taky nějaké trampské songy? Podělte se s námi v komentářích nebo napište na redakce@frontman.cz.

Janette Budková | Foto: archiv Marka Váchy VIZO | Foto: archiv Marka Váchy Já a pivo Samson. | Foto: archiv Marka Váchy
Tagy komunita Urbantramp VIZO

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Marek Vácha
Polovina pražského dua VIZO. Urbantramp je mým sólovým projektem, základem jehož tvorby jsou hravé české texty a melodie. S akustickou kytarou v ruce někdy odkazuji na českou tradici trampské písně, jindy za pomoci baskytary a s…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY