Přejít k hlavnímu obsahu
Současná éra Fenderu se nese ve znamení nových designů, laků a také držení kroku s moderními technologiemi, které začínajícím hráčům pomáhají v jejich rozvoji při hře na jejich oblíbený nástroj.
Současná éra Fenderu se nese ve znamení nových designů, laků a také držení kroku s moderními technologiemi, které začínajícím hráčům pomáhají v jejich rozvoji při hře na jejich oblíbený nástroj.
Zdeněk Lev -

Pod kapotou #36: chronologická historie Fenderu (4. část)

Postupem let se ve Fenderu vše nese ve znamení růstu, budování větších továren, oceňování přínosu klíčových pracovníků v průběhu historie nebo v posledních letech reagování na nové potřeby digitální doby. Pojďme nahlédnout na moderní a současnou éru Fenderu a zakončit si tak náš chronologický přehled o jedné z nejzásadnějších značek hudebního světa.

Na konci 80. let se ve Fenderu začaly uskutečňovat plány na obnovení prestiže značky. Nové vedení také reagovalo na aktuální potřeby trhu, jelikož o kytary z éry CBS nebyl zájem, a firma tak musela přijít s něčím novým, moderním a atraktivním. To se povedlo a postupně přišel na svět Custom Shop, řada American Standard, výroba v Mexiku nebo relic úpravy laku na kytarách.

80. léta

1987: řada Fender American Standard

Na začátku roku 1987 přichází oficiálně Fender s novou řadou modelů nazvanou American Standard Stratocaster. Tyto kytary byly produkovány již v roce 1986, ovšem bez oficiálního slavnostního představení. Celý koncept American Standard byl navržen z důvodu uspokojení poptávky po modernějších a kvalitnějších modelech. Kytary z éry CBS se příliš neprodávaly, populární byly spíš reissue modely.

Řada American Standard poskytuje moderní prvky, například užší krk, plošší radius hmatníku 9.5, jiné pražce, novou kobylku uchycenou dvěma pivoty či nové snímače. Tato řada se postupem let vylepšovala a stala se stálicí a také zárukou kvality.

Název American Standard reflektuje složitou dobu, kdy Fender nemá výrobní kapacity v USA, ale zároveň chce uspokojit poptávku po americké kvalitě. V první fázi výroby se těla a krky vyrábí v japonské továrně Fujigen a zbytek kytar se dodělává v USA. A vzhledem k tomu, že minimálně 51 % kytary je vyrobeno v USA, může se na kytaru dát i nálepka „Made in USA“. Japonská výroba tedy opět zachránila Fender do té doby, než se americká výroba dostala na nohy.

1987: začátky výroby v Mexiku

V roce 1987 se po několika letech uskutečnil plán na výrobu v Mexiku, konkrétně v Ensenadě. Fender v Mexiku již dříve vyráběl drobné příslušenství. Začátky mexické produkce jsou zcela v japonské režii, kdy Fender požádal pracovníky z továrny Fujigen, aby v Mexiku proškolili personál a položili základy pro celou výrobu. Zpočátku byla výroba malá, později se přidaly aparáty a v roce 1991 odtud začaly proudit i kytary. Od té doby až dodnes význam mexické výroby pro Fender stále roste.

1988: první Fender signature model

V roce 1988 přichází Fender s myšlenkou signovaných kytar podle slavných a vlivných kytaristů. První takovou kytarou se stává Stratocaster Eric Clapton. Model vychází ze spolupráce mezi Fenderem a Claptonem. Na kytaru jsou přidávány různé specifikace, které Clapton požadoval, včetně snímačů Lace Sensor.

V témže roce vychází ještě jeden signature model, kterým je Yngwie Malmsteen Stratocaster.

40. výročí Stratocasteru

90. léta

1991: umírá Leo Fender

Leo Fender, zakladatel firmy, zemřel v jednaosmdesáti letech. Jeho soukromá dílna v G&L zůstává od toho dne z velké části nedotčená. Leo Fender proslul jako vizionář, vynálezce či poctivý a neúnavný pracant, který z velké části ovlivnil svět elektrických kytar a jeho prostřednictvím moderní hudbu jako takovou.

1991: vedení Fenderu se stěhuje do Arizony

Vedení Fenderu se přestěhovalo z Corony do Arizony, odkud administrativně zajišťuje globální chod své společnosti.

1991: mexická továrna přebírá export od japonských továren

Exportní trh z velké většiny přebírá mexická továrna Ensenada, japonské kytary jsou nyní určeny primárně pro japonský trh a pouze jejich malá část je určena pro export.

1994: požár v mexické továrně Ensenada

V roce 1994 zachvátil mexickou výrobu požár a hlavní výroba se na čas musela přesunout do Corony v USA. Nově vybudovaná továrna v Ensenadě pak byla dvakrát větší než ta původní a výroba se mohla znovu plně rozjet.

Mary Kaye Stratocaster Cunetto éra

1995: na veletrhu NAMM byly představeny první relic kytary z dílny Custom Shop

Od roku 1995 začal Fender produkovat relic kytary. Prvními dvěma prototypy byl Nocaster a Mary Kaye Stratocaster se zlatým hardwarem. Tyto kytary si okamžitě získaly pozornost a obliba relic úprav a staření kytar od té doby stoupá. V prvních letech je vše spojeno hlavně se jménem Vince Cunetto. Velmi ceněné relic kytary z tohoto období mají přízvisko Cunetto éra.

1995: Fender kupuje značku Guild

Tento krok uvítalo jak vedení tak i zaměstnanci značky Guild. Pod vedením Billa Schultze se Fender zavázal investovat do této tradiční značky a nadále produkovat kvalitní kytary a budovat těsné vazby s profesionálními hráči, kteří na kytary Guild hrají.

1998: Fender nyní produkuje 50 000 kytar ročně

1998: otevření moderního výrobního závodu v Coroně

V roce 1998 bylo hlavní událostí otevření moderního výrobního závodu v Coroně v USA. Komplex měl rozlohu 19 akrů.

Moderní éra po roce 2000

2004: výroční model Stratocasteru

V roce 2004 uběhlo padesát let od uvedení Stratocasteru na trh. Fender proto přichází s výročním modelem, aby vzdal hold ikoně elektrické kytary.

2005: William Schultz odchází do důchodu

William Schultz se stal společně s Danem Smithem tváří moderního vývoje Fenderu. V roce 1985 byl v čele skupiny lidí, kteří Fender odkoupili od společnosti CBS. Od té doby se podílel na řadě projektů a inovací.

2006: zemřel William Schultz

2007: ocenění nejdůležitějších lidí v historii Fenderu

Leo Fender, Don Randall a William Schultz a další klíčoví zaměstnanci jsou uvedeni do Fender Hall Of Fame.

2009: zemřel George Fullerton

George Fullerton byl po Leo Fenderovi jedním ze zásadních lidí, kteří se podíleli na rozvoji a vývoji značky. Až do své smrti byl ve Fenderu činným konzultantem.

2011: mexická továrna začíná produkovat Road Worn kytary

Oficiálně od roku 2011, ale ve skutečnosti už o pár let dříve, se zrodila myšlenka na relic úpravy kytar, které by se vyráběly v mexické Ensenadě. A od roku 2011 se zde začíná vyrábět celá série s názvem Ensenada Road Worn Strats And Teles, tedy Stratocastery a Telecastery s takovou úpravou laku, aby vypadal jako hraný a zašlý z cest a koncertování, ale ne příliš omlácený. Tato série sklidila velký úspěch.

Snímače od Abby

2013: Abigail Ybarra odchází do důchodu

Po sedmapadesáti letech končí svou práci ve Fenderu legendární Abby Ybarra, žena, která se proslavila výrobou snímačů, které jsou dodnes velmi vyhledávané a ceněné. Ve Fenderu pracovala od roku 1956. Pomyslnou štafetu po ní při výrobě snímačů převzala Josefina Campos.

2014: Fender prodává značku Guild

Po několika letech vlastnictví značky Guild se Fender rozhodl tuto značku prodat. Kupce našel ve společnosti Cordoba Music Group, která chce pokračovat v tradici produkci kvalitních kytar.

2015: projekt Fender Digital

Fender si uvědomuje nástup moderních komunikačních technologií a přichází s konceptem Fender Digital. Ve firmě řeší problém s tím, že 90 % muzikantů skončí s hraním v prvním roce. Z většiny zkušeností je to i kvůli tomu, že pro hráče bylo složité se naučit jejich oblíbené skladby a prostě kytaru odložili. Fender chce nyní pomocí moderních technologií vyvíjet aplikace pro začátečníky, které jim umožní překonat toto první úskalí a stát se pokročilými hráči. V plánu má Fender například aplikace tabulatur, chytré ladičky nebo propojení muzikantů celého světa.

Jednou z teorií je například to, že stále populárnější muzikantka Taylor Swift motivuje fanoušky k hraní na Stratocaster. Fender si uvědomuje tuto širokou základnu fanoušků, kteří se stávají i jeho zákazníky. Pomocí nových aplikací chce Fender tyto hráče u hraní udržet a umožnit jim snadněji se naučit hrát oblíbené písničky od této muzikantky.

Fender si najímá odborníka přes technologie Ethana Kaplana, aby tento projekt uvedl do pohybu.

2017: Fender Play

Dva roky po uvedení projektu Fender Digital přichází Fender s konceptem Fender Play. Je to plně digitalizovaný jednoduchý systém, díky kterému se mohou začátečníci efektivně naučit hrát nejen na kytaru, ale například i na basu, ukulele nebo banjo. V aplikacích muzikant najde tisíce výukových videí, tutoriálů, tabulatur a specializovaných lekcí, díky čemuž mohou efektivně dosahovat progresu. Postupem času mohou tento systém používat téměř všichni uživatelé chytrých telefonů.

A vzhledem k tomu, že pro vedení projektu bylo zásadní pracovat se zpětnou vazbou uživatelů, se všechny aspekty postupně zdokonalují a přizpůsobují potřebám jak začátečníků tak i pokročilých. Je to velmi jednoduchá, ucelená a efektivní možnost, jak se z pohodlí domova skutečně naučit pořádně hrát.

2020: Fender končí s použitím jasanového dřeva pro sériovou výrobu

Z důvodu udržitelnosti zásob oblíbeného jasanového dřeva a z důvodu jeho počínajícího nedostatku se vedení Fenderu rozhodlo, že přestane jasan používat pro sériovou výrobu. Nadále se bude dřevo používat pro limitované edice nebo speciální modely, ovšem na běžných kytarách už ho bohužel nenajdeme.

Co přinesou značce Fender další roky? To si zrekapitulujeme třeba zase po nějaké době.

Tagy Pod kapotou Fender Fender American Standard Guild William Schultz George Fullerton Fender Road Worn Abigail Ybarra Josefina Campos Fender Digital Fender Play

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Zdeněk Lev
Jsem kytarový technik v Kytary.cz a mám dlouholeté zkušenosti s kompletním kytarovým servisem. Specializuji se na servis a ověřování originality vintage, sběratelských a bazarových kytar a rád předávám získané zkušenosti dál. Rukama mi prošlo tisíce nástrojů a těší mě, že můžu…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY