Přejít k hlavnímu obsahu
James McGovern z irských The Murder Capital by asi koukal, jak v Česku bojujeme s technologickými obry. | Foto: Jan Kuča
James McGovern z irských The Murder Capital by asi koukal, jak v Česku bojujeme s technologickými obry. | Foto: Jan Kuča
Jiří V. Matýsek -

OSA jako superhrdina. Chce se stát bariérou proti streamovacím službám

Ochranný svaz autorský (OSA) představil nový spot. Postarala se o něj kreativní agentura Safranada a namluvil jej Oto Klempíř. Svaz sám sebe pasuje do role superhrdiny, který muzikanty – „ať už jsou velcí nebo malí, zlatí nebo platinoví“, jak zde zazní – ochrání před technologickými obry. Jak, o tom už spot nemluví.

Diskuze o tom, že chování streamovacích platforem typu Spotify, Apple Music nebo YouTube je vůči muzikantům (tj. tvůrcům obsahu, z něhož provozovatelé tyjí) naprosto neadekvátní, je proto planá a zbytečná. Zároveň to ale neznamená, že by se neměl pomyslný muzikant David vzbouřit proti technologickému titánovi Goliášovi. Je žádoucí, aby se ve světě, kde streamování muziky válcuje jiné distribuční kanály, stávající stav narovnal, resp. otočil. Většina zisků prostě má končit v kapsách tvůrců, nikoliv poskytovatele služby. A to rozhodně nejsou ty haléře, které streamovací služby platí za každé přehrávání. Pro nemainstreamovou muziku je to tedy záležitost zoufale nelukrativní – svoje díla nahrávají na Spotify a podobné platformy čistě jako vstřícný krok vůči posluchačům bez vidiny většího profitu.

Osobně si ale dovolím pochybovat o tom, že by se Ochranný svaz autorský skutečně stal tou hrází, která by tvůrce před technologickými obry dokázala ochránit. Sám totiž není nic více než trpaslík. Navíc docela zkostnatělý, pevně zakořeněný v systémech minulosti. Skoro to vypadá, že až teď začal objevovat, že existuje nějaká digitální distribuce a streamovací služby. Možná by neuškodilo si napřed zamést před vlastním prahem a zkusit se proměnit v organizaci, která je skutečně funkční a prospěšná. A ne pouze kasírující na malých a přelozdělující velkým. Je OSA skutečně tak skálopevně přesvědčená, že není jen obrem, proti kterým chce bojovat, v bleděmodrém? Že jí nedošlo, že zisky končí jinde a ne u nich? Není s podivem, že řada menších kapel dává od organizace OSA ruce pryč. Kdo by se taky chtěl paktovat s někým, kdo uživatele automaticky podezírá z pirátství (které ostatně dostupnost streamů docela úspěšně omezuje), když si bere výpalné z prodaných nosičů?

Nezpochybňuji nutnost ochrany autorských práv. Stávají systém, který drží monopolně v rukou jediná firma, je prostě špatně. Nicméně, sběr prostředků a jejich přerozdělování prostě narazil na své limity. A animovaný spot, který slibuje těžko splnitelné, na tom změní pramálo. Kdyby radši ty peníze, co tohle třičtvrtěminutové video stálo, skončily v kapsách muzikantů. Alespoň třeba v podobě grantů a další cílené podpory, která je skutečně funkční – tedy zaměřená tam, kde se tvoří skvělé věci, jen prostě nejsou tolik komerčně, už z principu, úspěšné.

Jak tento spot vnímáte vy? Podělte se s námi v komentářích.

Tagy Glosa autorská práva OSA

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jiří V. Matýsek
Hudební publicista a copywriter na volné noze, překladatel hudební literatury pro nakladatelství knihy Omega, webeditor Deníků pro Východní Čechy.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY