Glosa: Kde vzít peníze na desku
Ne, opravdu vám neodhalím zázračný způsob, jistotu desetinásobku, ani jinou finanční magii, kterou vám nabídne váš „kdysi kámoš“ na srazu spolužáků. Nabízím jen to, k čemu jsem došel přes všechny ty desky, na kterých jsem se podílel. Modelově budu počítat 30 000 Kč na EP, 80 000 Kč na desku. Nepočítám klipy a propagaci. Došel jsem k takovému desateru. Jasně, jako u každého desatera, i tady platí výjimky, co si budem...
1. Desku vám nejspíš nikdo nezaplatí
Omlouvám se za takhle jasnou zprávu, ale pokud nejste zavedený umělec s lety budovanou fanbase, je tohle velmi pravděpodobně váš scénář. Nemusí to ale být nutně špatná zpráva. Víte to od začátku, jste připraveni si to zaplatit, takže cokoliv vám lidé přispějí je super bonus.
2. Desku natočte, pak se uvidí
I kdybyste si na ni měli půjčit, nejet na dovolenou, nekoupit další gear. Máte velkou výhodu, je-li vás v kapele, ať se to hezky počítá, třeba pět. Pokud vám bude stačit EP (světu s miliony neposlechnutých nahrávek jistě tři songy místo deseti stačit budou), tak je to třicet tisíc děleno pěti. Pokud vám zrovna není třináct, neříkejte, že šest tisíc každý do vlastní muziky nedáte. Pokud má kapela tento problém, je to otázka hlubší podstaty a nejspíš jsou ve hře jiné priority než muzika. A bude třeba si o tom promluvit.
Mimochodem, když to EP uděláte dobře, máte šanci, že se vám těch šest tisíc vrátí. Když ho neuděláte, ušetříte a ještě budete mít jistotu, že se nic nestane. A to kapelu může poslat do komatu. Šest tisíc není ani víkend na lyžích.
3. Důkaz činem
Máte právě dvě možnosti. První je říci: „Dejte mi peníze a já něco udělám.“ Druhá je: „Udělal jsem skvělou věc, věříme jí, zaplatili jsme to, ale budeme rádi, když nám přispějete.“ Když už máte něco v ruce, když už máte co nabídnout, lidi mají motivaci si říci: „Ty jo, tohohle chci být součástí.“
4. Hudba není charita
Češi jsou národ drobných dárců ve výjimečných situacích. Peníze na to mají, to bylo mnohokrát ukázáno, a jsou to chvíle, kdy jsem na lidi v naší zemi opravdu hrdý. Lidi ale nevidí žádný velký důvod sponzorovat zrovna váš koníček. A já bych jim to neměl za zlé. Přispějí na vás ne proto, že to potřebujete, ale proto, že vás osobně mají rádi, že vás osobně chtějí na vaší cestě podpořit. Budujte vlastní značku, jakkoliv vám to třeba teď zní ošklivě.
5. Síla slabých offline sítí
Pokud plánujete online kampaň, což je i přes všechno výše řečené dobrý nápad (o tom níže), začněte už dávno předtím, než ji spustíte. Krátce: vašimi prvními dárci budou nejspíše ti, které znáte osobně – často déle, než je na světě nějaký Facebook a dárcovské weby. Řekněte jim o kampani, vysvětlete, že jejich podpora je důležitá taky proto, že lidi online uvidí, jak se vaší kampani dobře daří. Poproste je, ať třeba počkají na váš pokyn, až bude kampaň stagnovat, ať svůj příspěvek rozpustí do menších apod.
Tohle mi dalo nejvíc: pokud nepřesvědčíte offline člověka, kterého dlouho znáte a má vás rád, je malá šance, že přesvědčíte online někoho, kdo vás viděl na pár minut života, pokud vůbec.
6. Je to kampaň!
Tohle je pro mě to nejdůležitější poznání. Respektive, co z toho vyvodit? Pokud počítáte finanční přínos svojí kampaně jenom podle získaných peněz, uniká vám i jiný, finančně podstatný benefit. Bez velkých nákladů máte možnost udělat smysluplnou kampaň podpořenou dobrou značkou (to brandy crowfundingu jsou). Proto má smysl dělat to i po natočení a vydání desky, třeba na klip. Místo slibů a šance, že si pak lidi možná vzpomenou a muziku poslechnou, můžete už rovnou promovat svoje tóny a jako bonus (pokud jste plně přijali bod jedna výše) mít radost z každé získané koruny.
7. Odměny jsou jen bonus, ne pobídka
Probíral jsem mnohokrát témata odměn, jak se svými kapelami, tak s jinými. Je hezké být originální, ale je to opravdu jen bonus. Motivace dárců není odměna, uvařit večeři za zvuku hudby, na kterou přispěli, a podobně, to nakonec mohou coby vaši kamarádi dostat jen tak bez kampaně. Motivace jste vy. Často vám nechtějí dělat starosti (typicky: „To CD mi prosím tě, neposílej, dáš mi ho někdy osobně.“)
Nakonec, zamyslete se sami nad svým dárcovským chováním. Počkat, vy pravidelně nepodporujete hudební projekty? Vy nedáváte na své sítě příspěvky ve smyslu „Hele, tohle podpořte“? Pokud opravdu ne, pak zvažte, jestli vlastní kampaň vůbec dělat...
8. Dobře si projděte podmínky
Mění se. Nestačí, co vám řekl kamarád, že to tak nějak bylo. Co si vezme portál, pokud něco, jak přesně je to smluvně, co daně. Fakt. Musel jsem to radši napsat. Protože i takových deset procent z těch 30 000 Kč jsou pořád tři tisíce, půlden ve studiu. Viz další bod.
9. Tužka, papír, excelová tabulka
Na začátku jsem udělal narážku na finanční magii. Teď se k ní musím vrátit. Moje zkušenost s částí hudební scény je, že tam finanční magie má kořeny. Plány typu „pár let budeme jezdit kluby, pak natočíme desku a pak se tím budeme živit, nebo aspoň trochu“ jsem slyšel mockrát. Moje odpověd je léta stejná. Ano, tužka, papír a excelová tabulka. Takže pokud třeba vybíráte těch 30 000 Kč, tak pokud to postavíte na CD za tři stovky, které zašlete, je sto CD těch 30 000. No ne? Poslat CD stojí v jedné nejmenované firmě 79 Kč. Krát sto. To je třeba jeden den ve studiu. Tohle bych nepsal, kdybych to u jedné kapely nezažil. Bohužel až po skončení kampaně. A tohle je triviální příklad. Přeskočit fázi tužka, papír, excel je ten nejhloupěji ušetřený čas.
10. Sponzoři
Třicet tisíc. Minus daň. Minus náklady na odměny. Minus všechen ten čas, který jste mohli věnovat jinému (legálnímu) získání peněz na desku. Nebylo by nakonec snažší těch (po odečtení všeho) třeba 20 000 Kč získat tím, že ukecáte dvě firmy na dar 10 000 Kč? Zvažte to. Protože pokud neukecáte ani jednu firmu na pár tisíc, těžko ukecáte online kamarády.
Sdělením tohoto článku, jakkoliv to může tak na první pohled vypadat, není kašlat na crowdfunding. To ani omylem. Sdělení je trojí:
- Plánujte a počítejte, to je první krok.
- Přesvědčte své okolí. Pokud jej nepřesvědčíte, přemýšlejte proč, a taky přemítejte nad tím, proč by se vám online mělo podařit to, co offilne nešlo.
- Kombinujte zdroje. Třicet tisíc může být deset od kamarádů, deset od sponzora a těch posledních deset skutečně od online crowdu. Správně – těch třicet tisíc bude ve skutečnosti míň, nikdy na to nezapomeňte. A vždycky musíte vědět, o kolik míň.
Chcete příklady zajímavých rozjetých kampaní? Tady pár tipů:
- MarZ – už je hotovo, chtějí od lidí přispět, velmi realistický rozpočet a je jasné, že tomu dali pořádné úsilí a taky svoje peníze.
- Aleš Petržela – model průzkum bojem, deska teprve bude, uvidí se podle zájmu lidí, jak a co přesně bude, Aleš má za sebou fajn úspěšné kampaně na učebnice kytary.
Tak co, přesvědčila vás některá kampaň v poslední době? Napište nám do komentářů!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.