
Mistři z Fender Custom Shopu v Praze: Jsme rádi, že můžeme stavět ty nejkrásnější kytary na světě
V pondělí 8. září patřila modřanská prodejna Kytary.cz jednoznačně kytarám značky Fender. Zavítali sem totiž opravdové hvězdy kytarářského světa – Andy Hicks a Austin Mac Nutt, kteří patří mezi pouhých třináct Fender Master Builderů, tedy stavitelů těch nejdražších a nejprecizněji vyrobených kytar, jež vznikají pod slavnou značkou. V jejich dílně se rodí nástroje pro AC/DC, Erica Claptona, Davida Gilmoura a mnoho dalších hudebních ikon. Jejich návštěva předznamenává ještě užší spolupráci mezi Kytary.cz a značkou Fender – čeští muzikanti si zde mohli již dříve objednat modely z Fender Custom Shopu. Přímý kontakt s konkrétním master builderem a možnost objednat si unikátní nástroj přímo od jednoho z nejuznávanějších kytarářů na světě ale představuje zcela nový rozměr.
Na otázku, jak na ně zatím působí jejich evropské „turné“ po guitar shopech, odpovídá Austin bez váhání: „Je to skvělé, všude jsou velmi milí a přátelští lidé.“ Není se čemu divit, Andy Hicks a Austin MacNutt už od pohledu působí jako nadšení a sympatičtí chlápci, kteří milují svoji práci, jež pro mnohé z nás jistě spadá do kategorie „dream jobs“. Austin v kostkované košili a koženém klobouku, se širokým úsměvem na tváři, vypadá jako ztělesnění přátelské a optimistické Ameriky; Andy pak díky své vizáži záhy obdrží z publika otázku, zda je jeho idolem Robert Plant. Už po několika otázkách je jasné, že jsou opravdovými mistry ve svém oboru.
Nedá mi to, nezeptat se, jestli i u nich na dílně se někdy nevyskytne nástroj, který přes všechnu péči při jeho stavbě prostě nehraje. Dokážou tito mistři mít všechny aspekty výroby pod kontrolou tak, aby si byli jistí, že vždy vyrobí skutečně skvělý nástroj? „Kdybych tohle dokázal, byl bych asi nejslavnějším kytarářem na světě,“ rozesměje se Andy. „Pracujeme se dřevem, je to organický materiál, nikdy nemůžeme mít stoprocentní jistotu. Výjimečně se stane, že nástroj prostě nezní. Anebo máte dvě kytary, které vyrobíte ve stejnou dobu naprosto totožnými postupy, a jedna zkrátka hraje lépe...“ Austin k tomu dodává: „Vždycky je tam nějaká malá míra toho, čemu říkáš magie. Občas se třeba objeví kytara, která má zvláštní kouzlo, něco navíc. Je to pořád dobrodružství.“ Andy pak uzavírá: „Co ale máme stoprocentně pod kontrolou, je, kterou kytaru pošleme ven. A nikdy nepustíme dál nástroj, se kterým nejsme spokojeni.“
U dřeva ještě chvíli zůstaneme, z publika padá další dotaz: jak vlastně probíhá výběr materiálu pro tyto top nástroje? „Fender Custom Shop má svůj vlastní sklad a tým, který se stará o nákup dřeva, odděleně od ostatních továren Fender. Z něj potom ty nejkvalitnější kusy směřují právě k nám, do dílen master builderů,“ vysvětluje Andy. „Někdy se objeví opravdové rarity, stavěl jsem i kytaru z několik tisíc let starého dřeva z Nového Zélandu...“ Doplňuje, že se samozřejmě zajímají i o udržitelný původ dřeva. Když ale přichází otázka na ceny materiálu, s úsměvem kroutí hlavou: „Tak tohle vůbec netuším, ceny a nákupy řeší ekonomické oddělení, my s Austinem máme na starost jen tu nejzábavnější část.“
Zatímco Andy odpovídá na otázky, Austin s upřímným zájmem obdivuje krásnou, vlastnoručně vyrobenou baskytaru, kterou mu nesměle přinesla ukázat mladá muzikantka. Oběma se zdá být kontakt s lidmi stejně vlastní jako práce se dřevem, pražci nebo snímači. Jak vlastně probíhá u master builderů dialog se zákazníky? „Je to velmi různorodé,“ reaguje Andy. „Někteří nám prostě pošlou své požadavky a tím to končí. Jiní jsou velmi zainteresovaní a stavba nástroje probíhá v úzkém dialogu s daným muzikantem, což je často hodně zajímavé.“
„Stavěl jste někdy kytaru pro Erica Claptona?“ ozývá se z publika. „Clapton chce jenom Todda Krause...,“ rozesměje se Andy s odkazem na svého kolegu z Fender Master Builders. „...prý ví nejlíp, co potřebuje,“ dodává. „Někteří umělci chtějí kytary jen od konkrétního kytaráře, kterému zavolají, kdykoli chtějí nový nástroj.“
„Jsem přesvědčená, že Fender Stratocaster je ten nejlepší design elektrické kytary, který kdy vznikl,“ uvozuji svoji poslední otázku, s čímž oba mistři vehementně souhlasí. Ptám se, jestli podle jejich názoru ještě může vzniknout nový, podobně ikonický design. „Stratocaster, který v roce 1954 navrhl Leo Fender, byl tak dobrý, tak dokonalý, že to na dlouhé roky paralyzovalo ostatní výrobce vůbec se ho pokoušet vylepšit,“ odpovídá Andy. „Jsem moc rád, že se poslední dobou objevují nová odvážná řešení a modely elektrických kytar, takže je možné, že Strat jednou něco překoná. Zatím tam ale ještě nejsme. Takže jsem moc rád, že můžu vyrábět ty nejkrásnější kytary na světě.“
„Nyní se tedy otevírá i českým muzikantům možnost zadat si do výroby kytaru přímo u Andyho, Austina a jejich kolegů z Fender Master Builders. „Spolupráce s Fenderem a přítomnost master builderů z Custom Shopu v Praze posouvá české kytarové sběratelství na úplně novou úroveň. Jsme jediným bodem na mapě bývalého východního bloku, kde můžeme zadat do výroby nástroj přesně tak, jak to dělají světové hvězdy,“ říká k tomu Štěpán Drábek, vedoucí sekce Custom Shopu v Kytary.cz.
Pokud o něčem podobném uvažujete, mohu na základě pondělního setkání potvrdit, že vaši novou kytaru postaví opravdoví srdcaři a také skuteční mistři svého řemesla. Nezapomeňte si však zadat objednávku včas – Austinova odpověď na otázku, jestli si občas postaví či navrhnou nějakou kytaru jen tak, mluví za vše: „Jen opravdu výjimečně, máme totiž objednávky přibližně na dva roky dopředu! A pak mám špatné svědomí, když stavím kytaru bez konkrétní objednávky a přitom vím, že lidé na ty své kytary čekají.“ Na některé věci ale stojí za to si počkat a myslím, že nádherné nástroje z Fender Master Builders Shopu k nim rozhodně patří.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.