Přejít k hlavnímu obsahu
Dr.Hyenik -

Klenoty pedalboardů #19: Way Huge Atreides

V předposledním díle Klenotů neohroženě vstoupíme do světa, kde se potkává nečekané, neznámé a neuvěřitelné. Vydáme se na velkolepou cestu přes zázraky vesmíru a záhady času. Od hranic neuvěřitelného k hranicím nepravděpodobného. Tohle vše totiž slibuje šílený hlukový generátor Way Huge Atreides.

Legendární knižní sci-fi série Duna je předlohou nejen pro nedávný hollywoodský meditativní blockbuster (a jeho další filmové předchůdce) nebo pro jednu z prvních herních realtimových strategií (samozřejmě následovanou mnoha dalšími). Inspirovala ale také Jeorge Trippse, hlavního vývojáře korporace Jim Dunlop, kam patří i jeho osobní značka Way Huge, zaměřená na nevšední kytarové efekty pro hračičky a experimentátory. Ve filmové verzi Duny od kultovního režiséra Davida Lynche používá hlavní hrdina Paul Atreides netradiční sonickou zbraň nazývanou divnomodul. Tripps ho zkusil ideově propojit s EHX mini syntezátorem, což je další podivnost z 80. let vyrobená z plastu a kartonu, jak o tom sám mluví v absolutně psychedelické prezentaci.

Není tak divu, že z tohoto eklektického multipastiše vznikla totální šílenost s příhodným podtitulem Analog Weirding Module. Bizarní kaleidoskop organicky syntetických zvuků, explozivně bručících oktáv, neméně expresivních vokálních filtrů, dynamicky svištícího fázování nebo libozvučně vrčících fuzzů. Copywriter se při psaní popisů mohl doslova vyřádit, protože Atreides boří hranice, a ani anglické „the sky's the limit“ tady neplatí, protože limitem tu není obloha, ale samotný nekonečný vesmír.

Atreides je na kytarovou krabičku netradiční už svým vzhledem: tahovými potenciometry připomíná spíš ekvalizér, ale ovládá jimi několik vzájemně se ovlivňujících efektů. Kromě obligátní hlasitosti hned druhý slider nastavuje citlivost reakce na sílu úderu, takže se zvuk mění v závislosti na dynamice vaší hry. Range pak nastavuje rozsah filtru, Bright celkovou jasnost, Fuzz není třeba vysvětlovat (pouze stojí za zmínku, že i v minimální pozici je ve zvuku pořád slyšet), Rate ovlivňuje rychlost phaseru a Sub přidává spodní oktávy. Uvnitř jsou ještě dva trimry na přizpůsobení hloubky phaseru a volbu přidaných oktáv (jedna nebo dvě) podle použitého nástroje. Atreides totiž funguje nejenom s kytarou, ale i s basou, klávesami nebo bicím automatem  prostě univerzálně kosmický divnomodul.

Je to nekonečná zábava, protože každé nastavení produkuje jiné (pa)zvuky, navíc se k tomu přidává reakce na styl hraní, každý snímač a kytara se chová trochu jinak. Zvuk je živý, pestrý, dynamický, analogový a responzivní. Jak jste mohli vidět v Hodně Rychlé Recenzi EHX Bass Microsynthu, tahové potencimetry zřejmě nejsou „Krofian Proof“, takže pařícímu Adamovi (The Atavists) se budete muset na pódiu vyhýbat ;) Nicméně vzhledem k nepřeberným zvukovým možnostem a k absenci uložitelných presetů je to stejně nástroj určený spíše pro studiové zvukohledače než k uplatnění na divoké pódiové show.

Kromě netradičních ozvláštnění nahrávek umí Atreides výborně například pomalé drone/doom riffování, ale na analog má zároveň perfektní tracking, takže se neztratí ani v případných sólově rychlých synth bězích. Pořídil jsem si ho pro připravované experimentální EP Baritune of Dune a v následující ukázce jsem si zkoušel, jak v nejrůznějších nastaveních reaguje na různé kytary a snímače. Byl to velmi zábavný a inspirativní večer...

Trošku mě potrápilo integrované pouzdro na baterii, kdy jsem ani po delším zkoumání nepřišel na princip, jak ho jednoduše otevřít. A vytáhnout baterii bez zlomeného nehtu se mi také nepodařilo. Naštěstí u téhle konstrukce odpadá extrémně svítivá signalizační modrá LEDka, která sice možná pomůže v poledne na scéně zalité sluncem, ale jinak docela otravně oslňuje (až to někdo řeší razantním přelepením gaffou). Ale to jsou jenom drobné pihy na kráse. Naopak oceňuju systém šroubků dna krabičky, které jdou povolit i bez šroubováku.

Kdo rád hledá výzvy a nechává se překvapovat nevyšlapanými cestičkami, nemusí se bát Atreida trochu potrápit. Protože opět v parafrázi na Dunu: Fear is a tone killer! Way Huge ostatně nabízí i další sofistikované zvukoprzniče jako podobně šílený ring modulator Ringworm nebo muff na steroidech Swollen Pickle. Díky moderním technologiím si za drobný obnos můžete do mobilu nebo tabletu stáhnout i inkriminovaný EHX synth jako aplikaci a vyzkoušet si skutečný 80. divno sci-fi feeling.

V posledním díle Klenotů se příště vrátíme na úplný začátek a stylově tak uzavřeme tento seriál přeplněný inspiracemi pro vaši hudbu.

Tagy klenoty pedalboardu Way Huge Atreides Duna

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dr.Hyenik Orfanik
Multikytarista na experimentální cestě k netradičním zvukovým a stylovým souvislostem za pomoci všemožných nástrojů, technik i obskurních pomůcek... Dle magazínu Whiplash také hudební úchyl, tajuplný intelektuál s vizáží přerostlého Harryho Pottera, akustický Thordendal ze Vse…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY